Welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 00:20

Ik heb het niet kunnen vinden in oude topics, maar ben benieuwd voor welk bit jullie kiezen!!!

Info: Haflinger hengst, 2,5 jaar

Over anderhalve maand wil ik voor het eerst beginnen met longeren... Dit ga ik met een academisch kaptoom doen, waarbij ik ook af en toe een bit in wil hangen, maar er komt dus geen druk op het bit te staan...

Ik wil me paard rustig aan het bit laten wennen... Dus deze maand af en toe in de bak los gooien met een bitje in... Het wordt wel zijn eerste bit in zijn mond en ik wil geen verkeerde beslissingen nemen...

Ik zit erg in de twijfel...

Welk bit moet ik nemen?

- Een gebroken water-trens dik of dun?
- Water-trens-3delig met plat koper tussenstukje (gebruikte ik tot nu toe bij al me paardjes, maar die waren al wat ouder)...

Of een ander bitje?
Mijn gevoel zegt een Water-trens-3delig met plat koper tussenstukje... Ik ben erg benieuwd wat jullie me aanraden...
Als je een goed boek erover weet graag!!!

Groetjes

Mizora

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 06:51

Ik raad je een eigenlijk een dubbelgebroken bustrens dun in één metaal aan.

Een dun bit, omdat je hem toch niet gaat gebruiken totdat de hulpen wat duidelijker voor hem zijn.
Een bustrens, omdat dit stiller in de mond ligt en je met dubbelgebroken toch al een behoorlijk gewiebel hebt.
Dubbelgebroken, omdat deze het beste naar de mond vormt en daardoor de druk goed verdeeld over tong en lagen, terwijl alle stuurmogelijkheden open blijven (daarom geen ongebroken trens)
Één metaal, omdat niet alle paarden 2 metalen kunnen waarderen. Paard waar ik op reed freakte ervan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 07:23

Ik ga met mizora mee :j Dunne, dubbelgebroken bustrens.
Of een billy allen bit, dat werkt hetzelfde als een dubbelgebroken bit, maar kan niet dubbelklappen, waardoor het niet de mondhoeken bij elkaar drukt, en dus vriendelijker is dan een gewoon dubbelgebroken bit :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 13:19

Ok dat van 1 soort metaal is wel iets heel slims wat je aanhaalt!!! Had ik niet aangedacht, maar heb er wel over horen zeggen...

Misschien is het dan ook een optie om er aan weerzijde rubber ringen aan te monteren (ik heb namelijk nog zo een bit in de goede maat), zodat het niet snel kan dubbelklappen...

Denken jullie ook aan een plat tussenstukje? En een bit met vaste metalen ringen, of met ringen die kunnen draaien? Ik zelf denk aan het eerste...

Hebben nog meer mensen opties?
Alvast bedankt!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:26

Een bol tussenstukje is vriendelijker dan een plat tussenstukje.
En ik zou vaste ringen nemen (dat wordt een bustrens genoemd). Draaiende ringen (watertrens) daar kunnen velletjes in de mondhoeken tussen gaan zitten.

Rubberen ringen heeft geen zin bij een bustrens.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:48

Rubberen ringen zijn sowieso niet aan te raden want ook deze kunnen plekjes veroorzaken. Plat of bol hangt af van het paard. Paarden met weinig ruimte hebben meer aan een plat stukje, let er wel op dat het wel met de grote kant op de tong ligt. Dan is het even vriendelijk zo niet vriendelijk dan een bol tussenstukje.
Billy allen bitten zijn inderdaad erg goed.