wat voor bit? nu enkelgebroken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

wat voor bit? nu enkelgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 21:54

Momenteel heb ik een enkel gebroken bit bij m'n haflinger wat opzich prima werkt maar ik zou graag een wat vriendelijker bitje willen gezien dat nogal schijnt te prikken in het gehemelte. Ik zit te denken aan een dubbelgebroken gezien je dan niet dat prikken hebt. Maar ik weet niet of er betere suggesties zijn? Van tijd tot tijd rijd ik nu al met touwhalster en tezijnertijd wil ik ook geheel bitloos gaan rijden maar dat is althans voor de komende 2 jaar nog geen optie. Dus ik zou dus graag nu een vriendelijker bitje willen hebben. En welke raden jullie mij aan, is dubbelgebroken geschikt? en zoja wélke is dán nog het beste? En anders wat zijn dan de suggesties/merken etc? En vooral wáárom dát bit.

En daarbij nog 1 ding dit bit is gewoon het bit dat al bij m'n haflinger zat toen ik haar kocht. En ik heb geen flauw idee hoe ik zo'n maat voor een bit moet weten. Dus als iemand me daar in ook kan adviseren dan, heel graag!

alvast bedankt!

Don_Zhivago

Re: wat voor bit? nu enkelgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:34

ik rijd zelf met een dubbel gebroken met een bol tussenstukje:

Afbeelding

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:55

inderdaad een dubbelgebroken met een bol tussenstukje.
Verder kun je kijken naar een bepaalde mengeling van metalen, waardoor een paard bijvoorbeeld meer kwijlt of beter accepteerd en meer speelt met het bit. Bijvoorbeeld argentaan of een koper mengeling.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:58

misschien is een happy mouth bitje wat? de maat van je bit kan je komen te weten door gewoon je oude bit op te meten ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 06:47

Wellicht interessant? ;)

Citaat.

Enkelvoudig gebroken bit:
Deze bitten oefenen druk uit op de tong en de lagen. Het gevreesde notenkrakereffect waarbij het enkelvoudig gebroken bit de tong zou inklemmen en het middenstuk in het gehemelte zou steken, kon volgens röntgenopnames niet worden bevestigd. Het gladde oppervlak van de tong maakt het inklemmen onmogelijk. Daarnaast hangt het bit in losse toestand altijd licht naar voren en draait zelfs bij het aantrekken met 45 graden naar achteren. De afstand tot het gehemelte wordt groter, alleen de tong wordt bij stevig trekken aan de teugels erin betrokken. Alleen bij zeer vlezige tongen is er gevaar voor het gehemelte.

Dubbel gebroken bit:
Dit bit past zich door zijn twee gewrichten zeer makkelijk aan de paardenmond aan en ligt ook op tong en lippen. De röntgenfoto's tonen aan, dat - anders dan altijd werd aangenomen - dubbel gebroken bitten niet verder verwijderd van het gehemelte liggen dan enkelvoudig gebroken bitten. Het middenstuk is rond of vlak (Dr. Bristol) en uit hetzelfde materiaal als de uiteinden of uit koper vervaardigd. Vlakke platen brengen het gevaar met zich mee bij druk op de kant te gaan staan en met de hoek op de tong in te werken.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 06:58

Gewoon proberen denk ik dan.
Vroeger werd mijn paard gereden op een enkelgebroken bitje. Niks mis mee. Nu heb ik een dubbelberoken gekocht en rijd ik hier alweer jaren mee, ook niks mis mee. zelf vind ik haar iets fijner lopen onder de dubbel gebroken bit. Maar dit is per paard verschillend.
Als je niet weet welke maat je nodig hebt kan je natuurlijk altijd je oude bit meenemen naar de winkel en deze naast het nieuwe bit leggen. Zo deed ik dat ook. Nu weet ik inmiddels welke maat ze heeft, maar neem hem altijd mee voor de zekerheid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 09:26

@ aslo: mag ik vragen waar je die informatie dan vandaan hebt?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:14

Via een nieuwsbrief. Het onderzoek is uitgevoerd door Dr. Peter Witzmann uit Leinfelden- Echterdingen (Duitsland).

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:27

Ik reed zelf ook eerst met een enkelgebroken bustrens, maar rijd nu alweer lange tijd met een happy mouth bitje. Deze is wel ongebroken. Ik merk dat mijn paard dit een heel fijn bit vind en hij loopt er fijn mee. Het is wel iewat dik, en mijn paard heeft een heel vlezige tong maar toch heb ik liever dit bit dan een wat dunnere.

Ik rijd ook wel eens bitloos, en daarvoor hoef ik dan eigenlijk niks om te schakelen maar ik kan zo op dezelfde manier wegrijden. Zal wel niet alleen aan het bit liggen, maar voor mij gaat het beide prima :) Op een dun dubbelgebroken bitje loopt mijn paard ook fijn, maar een ongebroken ligt wel wat stabieler heb ik het idee .

(een ander paard van stal rijd op hetzelfde bit en die loopt daar ook heel fijn op. en die wordt net als mijn paard ook wel eens bitloos gereden. )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:40

Even afgezien van dat hier al de nodige topics over zijn: het blijft een kwestie van uitproberen. Vandaag heb ik voor mijn paard een dubbelgebroken, lichtgewicht bustrens besteld, enkelgebroken doet 'm pijn, watertrens vindt meneer te wiebelig, de bustrens die ik voor 'm had was te zwaar (van gewicht) en de knevel ook... het prettigst loopt hij tot nu toe op een kimblewick, met ongebroken mondstuk en tongboogje, maar ik wil ook graag een bit hebben waarmee ik goed lateraal kan inwerken (de kimblewick zit aan het hoofdstel voor buiten, en nu zoek ik dus een geschikt model voor netjes) Enkelgebroken is geen optie, ongebroken trenzen met tongvrijheid bestaan naar mijn weten niet eens dus nou maar hopen dat ik nu het goede bit heb... als je paard fijn loopt op het bit dat je nu hebt, waarom zou je het dan veranderen? Merk je dat ze er pijn aan heeft? Mijn paard gooide bijvoorbeeld de tong naar buiten omdat het enkelgebroken bit hem pijn deed. Er zijn ook paarden die een dubbelgebroken bit te veel gewiebel vinden in de mond. Het handigst zou je een dubbelgebroken bitje kunnen lenen van iemand, en als dat geen dramatische verbetering oplevert, waarom zou je dan van bit veranderen?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:13

Ik rijd met een dubbelgebroken bustrens met bol tussenstukje. Paardje reageert hier heel goed op , het is alleen wel een wat zwaarder bit dus dat was wel even wennen.
Het is een zacht bit voor haar mond en ik vind het er heel lekker op lopen.