Welke maat bij Stang en trens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LisaB

Welke maat bij Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 21:17

Omdat ik me alvast aan het orrienteren ben op het rijden met stang en trens, kwam ik iets tegen.
Het volgende is namelijk het geval.
Als je op mp kijkt bij stang en trens bitten die te koop staan, zie je verschil in welke maat iemand gebruikt.
De 1 gebruikt voor zowel de stang als de trens dezelfde maat, een ander gebruikt voor de stang een kleinere maat dan
voor de trens. Nu vraag ik mij af: Wat is nou goed?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:37

In de Bit van deze maand staat een stuk over stang&trens, ook over de maat:

"Houd rekening met de juiste breedte. De stang hoort ongeveer een centimeter smaller te zijn dan de trens, omdat deze lager in de mond komt, waar deze smaller is".

Ik houd zelf mijn normale bitmaat aan voor de stang, de onderlegtrens een halve tot 1 cm groter omdat hij dus hoger zit.

LisaB

Re: Welke maat bij Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 21:42

Oke dat is duidelijk!
Maar waarom je onderlegtrens groter dan je normale trens?
Ik zou denken hetzelfde, en dan de stang iets kleiner, omdat de trens op dezelfde hoogte hangt.
Of moet deze iets hoger, omdat er anders te weinig plek is voor de stang, bv door ruinentanden?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:09

Ik heb zelf een merrie, dus heb zelf geen problemen ondervonden met extra tandjes. :)
Ik heb de trens een gaatje hoger dan een normale trens, omdat er ook nog ruimte moet zijn voor een stang.
Tussen de stang en de trens moet ongeveer 2 cm zitten, anders komt de stang bij het aannemen mogelijk tegen de trens.

LisaB

Re: Welke maat bij Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:19

Oke bedankt voor je antwoord, heel duidelijk allemaal.