Lichtjes aan het paard bevestigen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Lichtjes aan het paard bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:00

Ten eerste hoop ik dat mijn vraag hier goed staat?!

Afgelopen kerst heeft mijn bijrijdster voor de tweede keer met mijn merrie een kleine voorstelling gegeven: in het pikkedonker, terwijl mijn merrie versierd was met allemaal lichtjes :) . (De eerste keer heeft ze het alleen gedaan, de tweede keer met een stalgenootje.)
Nu zijn we gevraagd of wij misschien in okt. bij Faszination Pferd mee willen rijden.
Hardstikke leuk natuurlijk, maar ... we hebben een klein probleempje :+ . Voor de lichtjes nemen we van die snoertjes die op batterijen werken. Nu is het geen probleem om die in de manen te vlechten en over de rug naar de staart lukt ook nog wel.
Het probleem is de benen := ... Je kan de snoertjes niet goed met bandages vastmaken; als het paard z´n been buigt, komt er spanning op te staan en dan knapt of het snoertje, of het valt uit (zoals je op het filmpje kan zien: http://www.youtube.com/watch?gl=DE&hl=d ... annel_page , bij 28 sec. begint een van de snoertjes aan het been van mijn merrie te knipperen en bij 31 sec. is het dan uit :roll: . Bij stalgenootje was haar (jonge) paard wat heftig met het hoofd en was het snoertje al eerder uitgevallen :+ . Stalgenootje had de snoertjes aan het been niet zó erg vastgezet en je ziet dat die dan ook nogal heen-en-weer wiebelen ).
Ik heb het ook al met van dat schildersplakband geprobeerd en met van dat zelfklevende verband (plakt, maar is toch nog iewat flexibel), maar ik heb tot-nu-toe nog niets gevonden wat de boel netjes op z´n plek houdt :\ ....
Wie-oh-wie heeft er dé gouden tip voor ons :) ?!! Als we al aan zo´n evenement deelnemen, willen we natuurlijk wel enigermate professioneel voor de dag komen ;) .

EmptyWords

Re: Lichtjes aan het paard bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:55

vastplakken aan peesbeschermers?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:05

Dat ziet er grappig uit zeg! Leuk!
Misschien kun je ze om de benen vast zetten met van die elastische bandagebandjes? Je hebt er dan wel aardig wat nodig, maar omdat het elastisch is, blijft dat wel zitten..?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 23:09

*EmptyWords: Ik heb ze onderaan idd al vast gezet tussen de peesbeschermers; onderaan houden ze dan ook wel.
Het gaat dus vooral om het bewegelijk deel van het been; het moet "losjes" bevestigd worden, zodat het snoer bij een buiging niet knapt of dat het snoertje dan los schiet.

* Dabo, wat bedoel je met elastische bandagebandjes, gewoon bandages? Dat houdt dus niet, die zakken allemaal naar beneden :\ .
Ik heb ook al van dat zelfklevende verband gebruikt, dat gaat helaas ook zakken :+ ...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:12

Zelfplakkende badage? en dan daartusendoor lampjes. :j

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:13

Ik kan je spijtig genoeg de gouden tip niet geven, maar ik wou even zeggen dat ik het er wel super uit vind zien, had nog nooit zoiets gezien. Veel succes verder nog !

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:16

Hmmmm, ik zou het even navragen aan Herman Wientjes. (de Haerst in Zwolle)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 23:17

*MelanieB, dat houdt dus helaas een minuutje ofzo, daarna gaat het zakken :\ ...

*Kirr, dank je ;) !

*Anne_GTI, doet deze meneer ook zoiets :) ? De Haerst, is dat een straatnaam of de naam van een manege oid?
Laatst bijgewerkt door Sterre op 30-07-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:19

Apart dat dat gaat zakken, ken zelfs iemand (op bokt) die er eventing mee rijd..
Bedoelde dan wel de zelfklevende he, dus niet gewone bandages.

Maar iig, vind echt super gaaf dat filmpje,erg mooi! :j

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:21

ducktape! :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:22

Yep, ik heb hem daar vorig jaar mee in actie gezien. Alleen hingen daar nog meer lichtsnoeren aan want alle benen waren verlicht, de hals en de staart ook.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:26

hmmm, geen bluetooth op deze pc, jammer want ik had nog een simpel filmpje op mijn telefoon.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:16

Bandagebandjes zijn geen bandages, maar de bandjes die voorkomen dat de bandages afzakken.. even kijken of ik daar een foto van kan vinden...
Ja gevonden, op de site van divoza:
Afbeelding
Het heet bandageriempje trouwens.. :D

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:48

Kan je geen glowsticks gebruiken in de plaats van lampjes op een snoertje? Vaak kan je daar ook kettingen mee maken, doordat er dopjes op zitten aan het uiteinde.
Dan loop je in ieder geval niet het risico dat de lampjes uitgaan. En die dan bevestigen met zo'n plakband dat je koopt in de apotheek, waar je normaalgezien zelf pleisters mee maakt... wittig en papier-achtig. Dat kan je gemakkelijk van een vacht losmaken. Dus je kan gerust heel je paard vol kleven :+

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:40

Ziet er echt heeel leuk uit!!
Ik zou ook niet echt weten wat je eraan kunt doen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 15:43

* Dabo: ahhh... dat bedoelde je :)* ! Dat is misschien ook geen slecht idee. Ik kan er allicht een paar kopen om het uit te proberen :j !

*Ashkerlon: ik had ook al aan van die glow-dingen gedacht, maar het nadeel is dat die dingen glad zijn en dat je dan nergens een uitsteekseltje hebt wat achter je bevestigngsmateriaal kan blijven hangen en daardoor alsnog kan schuiven/verdraaien.
Ik had als bevestiging van dat schilders(crepe)band genomen, dat kan je ook zonder problemen weer van de vacht loskrijgen :) .

*Suzannen: dank je :) .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:23

EmptyWords schreef:

Idd, ductape :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:42

Wow wat gaaf!!!!

je kan bij de kliniek vetrap halen.. zelf klevend verband (bandage) daar kan je misschien ook stukjes mee vastzetten.

Afbeelding

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 22:58

DubbelDun schreef:
EmptyWords schreef:

Idd, ductape :)

Ben bang dat mijn merrie dat niet leuk gaat vinden :P !
We hadden ook al bedacht om de lichtjes met nietjes vast te zetten 8-) ...

* Don_Zhivago, dat blijft dus niet goed genoeg zitten :\ . Op de delen van het been waar spieren zitten en waar de buiging zit, geeft deze bandage mee en zakt dan op een gegeven moment naar beneden (meestal als je de bak na het warmrijden binnenkomt :+ ).

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:45

Misschien als je bij beide paarden voortuigen aandoet dat je daar al wat lampjes aan kan bevestigen :P (deze werkt toch niet in bij de paarden, kan geen kwaad).

Of misschien orgineel zijn met een vliegendeken?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:51

en van die aparte kleine ledlampjes? Die zijn wel wat duurder als je ze allemaal los koopt. Zit dan geen snoertje tussen en je kan ze precies plakken waar je wilt. Er zit meestal nog wel een apart draadje aan. Of losse fietslampjes?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:45

Je hebt van die bandjes voor om de benen met knipperende led-lampjes. Voor wanneer je in het donker wil rijden, gewoon te koop bij de ruitersportwinkel. Is dat niet wat voor jullie? En verder fiets je even naar de hema voor van die losse fietslichtjes, daar zit een elastiekje aan dat je heel makkelijk kunt vastmaken in de staart, aan je beugels, in je eigen haar, aan het hoofdstel........

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:10

Rijden jullie alleen in het donker?
Of is er ook een moment dat de lichten aangaan, zodat het publiek jullie kan zien.
Wel enorm leuk dat jullie zijn gevraagt voor het evenement en moet zeggen vind het bijzonder leuk en mooi bedacht +:)+ .

Gelukkig heb je al wat ideetjes binnen.
Je hebt nog even tijd.
Misschien kun je je merrie een soort van chaps aantrekken, een donkere lap stof die je dichtmaakt aan de binnenkant met klitteband en bevestigt aan je zadel.
Hier hun je dan de lampjes opnaaien, met speling zodat de kabel niet breekt.
Aan de onderkant moet je het iets verstevigen zodat het niet naar boven kruipt, maar kan natuurlijk ook strakker of een pofbroek :D .
Geen idee of het werkt en in hoeverre je jouw merrie hieraan kunt laten wennen :+ .

Succes iig.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 06:10

LovesHerPony schreef:
Misschien als je bij beide paarden voortuigen aandoet dat je daar al wat lampjes aan kan bevestigen :P (deze werkt toch niet in bij de paarden, kan geen kwaad).

Of misschien orgineel zijn met een vliegendeken?

Voortuig had ons stalgenootje ook genomen; dat was idd een goed idee om de voorkant van het paard te "verlichten".
Dat van de vliegendeken vind ik ook een goed idee, op die manier kan je mooi de contouren van de buik verlichten :)* !
Een uitrijvliegendeken is dan misschien nog weer beter, omdat die een uitsparing voor het zadel heeft.

*Ineke, een paar losse lampjes is ook geen slecht idee voor als je misschien nog ergens een lampje te weinig hebt! Ik zal eens kijken of ik welke kan vinden die ook enigermate dezelfde kleur licht geven als de lampjes (ziet er harmonischer uit als de lampjes dezelfde kleur hebben).

hestejente schreef:
Je hebt van die bandjes voor om de benen met knipperende led-lampjes...

Ik heb idd van die lichtjes, voor als we ´s winters buiten rijden. Het is alleen jammer dat die dingen knipperen :+ .

blensink schreef:
Rijden jullie alleen in het donker?
Of is er ook een moment dat de lichten aangaan, zodat het publiek jullie kan zien..

Tot-nu-toe hebben ze alleen in het stikdonker gereden, op een paar waxinelichtjes na die op de bakrand stonden (kan je ook op het filmpje zien ;) ) om de meiden enigermate een orientering te geven.
De ruiters zijn ook volledig in het zwart gekleed, zodat je echt alleen de contouren van het paard ziet en niet de ruiter.
Citaat:
..Misschien kun je je merrie een soort van chaps aantrekken, een donkere lap stof die je dichtmaakt aan de binnenkant met klitteband en bevestigt aan je zadel.
Hier hun je dan de lampjes opnaaien, met speling zodat de kabel niet breekt.
Aan de onderkant moet je het iets verstevigen zodat het niet naar boven kruipt, maar kan natuurlijk ook strakker of een pofbroek :D .
Geen idee of het werkt en in hoeverre je jouw merrie hieraan kunt laten wennen :+ .

Dát vind ik helemaal geen slecht idee van die chaps :)* !!
Het heeft ook nog eens als voordeel dat dit een hele hoop tijd bespaard; als die lampjes eenmaal op de stof zitten, heb je die er (net als peesbeshermers) zo op en af om het been!
´s Winters, als die snoertjes koud zijn, is het namelijk best een gedoe om ze er goed om te krijgen, want de draadjes zijn dan niet meer zo flexibel.
Het eerste jaar zijn we buiten in de box ruim een uur bezig geweest om die snoertjes om het paard heen te frotten, de tweede keer "slechts" 3 kwartier :+ .
Ik ga eens overleggen met mijn bijrijdster én mijn buurvouw; die heeft vroeger naaister geleerd en is erg handig met naald en draad ;) .
Ik ga er van uit dat het mijn merrie niets uitmaakt; de eerste keer dat we gingen testen of ze überhaupt zo´n lichtsnoertje om d´r koppie accepteerde, vond ze het prima en ook het pikkedonker maakte d´r niks uit. Het enige waar ze de eerste keer een beetje van schrok, was toen ze op een gegeven moment het publiek ontdekte :+ , maar de tweede keer vond ze dat heel normaal :) .

Meiden, alvast harstikke bedankt voor jullie meedenken +:)+ !

Pucky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:12

Lijkt me dat je de lichtjes extra ruimte ronde de knieen moet geven.
Voor een keer kun je ze misschien vastzetten met die bandjes die je om de bandages hebt?
of met leukoplast.
Maar misschien kun je ze ook gewoon naar beneden hangen?