Maar als ik het doe, doe ik gelijk al het lederwerk wat ik heb in 1 keer grondig.
00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.
Geplaatst: 30-07-09 19:44
te weinig! maar inderdaad, als ik het een keer doe, doe ik het gelijk goed!
Wanja
Geplaatst: 30-07-09 19:48
Mijn hoofdstel maak ik telkens na gebruik schoon met trensenreiniger van Passier. Verder krijgen mijn zadel en hoofdstel iedere maand een grote onderhoudsbeurt, dus met zadelzeep en daarna met lederdressing.
Eigenlijk altijd wanneer ik naar concour ga. In de zomermaanden is dat bijna elk weekend. In de wintermaanden is het minder. De zomer compenseert het dan wel
Het zadel en hoofdstel vet ik altijd in voor de wedstrijd. (zadels alleen met ledervet en hoofdstel eerst met vet en dan met lederdressing omdat het dan mooi gaat glimmen) Dat is gemiddeld 1 keer per 2 weken. Niet alleen omdat ik het perse voor de wedstrijd netjes wil hebben, maar vooral omdat ik dan regelmaat heb in het verzorgen van mijn spullen. Ik ben erg zuinig op mijn spullen. Het tuig van mijn pony doe ik iets minder vaak, wordt minder intensief gebruikt en kost heel veel tijd!
Alles uit elkaar halen en helemaal schoonmaken en daarna weer invetten? 2x per jaar. Tussendoor gebruik ik nog wel een spuitbus van Belfoir met step 1 en 2.
aurae_
Geplaatst: 30-07-09 20:13
ehm meestal 1 keer aan het begin van de zomer en tegen het einde van het jaar.
Precious20
Geplaatst: 30-07-09 20:14
1 keer per maand maak ik mijn hoofdstel en zadel grondig schoon en vet het ook weer in. Afhankelijk van hoeveel mijn zadel te verduren heeft gekregen van regen vet ik het nog eens een keertje vaker in.
Rowna
Geplaatst: 30-07-09 20:32
Ik vet m'n hoofdstel en zadel ongeveer 4x in de week in.
En waarmee doen jullie 't? Ik heb zo'n spray dat reinigt en verzorgt ineen
moonfish13
Geplaatst: 30-07-09 20:46
Mijn zadel maak ik alleen schoon met een vochtige doek, dat is toch kunstof. Hoofdstel nu heel regelmatig, die heb ik pas nieuw gekocht. Hij gaat dus momenteel nog heel regelmatig in de lederdressing om het nog allemaal goed op te kunnen nemen.
Veels te weinig, maar als ik het doe krijgt alles echt een flinke grote beurt
silxmewinnie
Geplaatst: 31-07-09 09:23
1 x in de maand zadel + hoofdstel.. en het mentuig 1x in de 3 maanden omdat dat niet zoveel gebruikt word... ik maak het eerst schoon met zadel zeep en dan invetten.
Ik 1 keer in de maand. Dan doe ik meteen alles en ruim ik mijn zadelkast ook geheel op, + stof wegpoetsen etc.
Naath_Holly
Geplaatst: 31-07-09 10:48
ik maak het nit zo vaak schoon , eens in het half jaar ofzoow
Silence
Geplaatst: 31-07-09 10:49
Meestal 2 tot 4 keer per week met een snelreiniger en ongeveer 1x in de 2 weken een uitgebreide schoonmaakbeurt.
ifever
Geplaatst: 31-07-09 11:09
Onder de fanatieke poetsers, iemand zin om in moordrecht tuig te komen vetten
Ik doe het 1x in het jaar, als je geluk hebt 2 x
Ik doe alles in een keer, zadel, hoofdstellen en men tuig van mijn paard en mini.
mijn tuig is van hele goede kwaliteit en doet het hier goed mee.
Maak het eerst schoon met leer zeep, en dan alles in de olie.
Voor de mensen die het heel vaak doen, wordt bij julie niet alles te zacht en te glad dat het alle kanten op glibberd? dat merk ik bij tuig wat heel vaak in de olie of vet gezet wordt. Het is natuurlijk ook wel eens verzadigd zou je zeggen.. het moet ook wel zijn werking kunnen doen...
francine_95
Geplaatst: 31-07-09 16:26
Elk weekend maak ik het schoon en 2x in de maand invetten, best veel eigenlijk als ik het hier zo lees