Neckrope bij manegepaard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

Neckrope bij manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:00

Hoi,

Ik wist niet zeker of het hier moest of bij manegepraat, past eigenlijk wel bij allebei..

Maar nu las ik vandaag dus over een neckrope (nog niet eerder over gehoord).
En ik vond het er eigenlijk wel heel gaaf uitzien! :D

Maarja ik rij op een manege..
Nu is het wel zo dat je deze zomervakantie voor het eerst mag vrijrijden en ik heb een kaart van 5 keer gekocht.

Vorige week heb ik dat voor het eerst gedaan en dat ging wel goed.
Aan het einde heb ik nog even zonder beugels en met lange teugels gereden en hij reageerde heel goed.
Soms te goed, want dan ging ik iets achterover zitten en dan stapte hij al :+

Ik vraag me dus af of ik met een neckrope zou kunnen rijden.
Ik ga dat binnenkort even vragen bij de manege (schat de kans dat het mag eigenlijk niet zo heel groot..).

Maar hoe denken jullie erover? Kan dat met een manegepaard waar je dan een paar keer een uurtje op gaat vrijrijden?

Wat is het ergste dat kan gebeuren? Hij luistert erg goed op stem en zit. Maar hij kan wel eigenwijs gaan doen, dat ie misschien de hoeken gaat afsnijden/onbestuurbaar wordt..

En stel het mag, wat kan ik het beste gebruiken als neckrope? Zo'n ring van een martingaal oid of gewoon een echte kopen?

Sodeletuut

Re: Neckrope bij manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:01

Gewoon doen joh! Of het hoofdstel wel omdoen en de teugels vastknopen maar niet gebruiken. Als hij dan gek gaat doen pak je snel de teugels erbij. :)

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:02

wilde ik net zeggen!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:02

He, dat is een goed idee :D, dan heb ik gelijk ook een grotere kans dat het mag. :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:05

Hihi! :D
En een halstertouw kan je gewoon als neckrope gebruiken! :)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:08

Hoe doe je dat dan precies? (het knopen enzo :P )

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:11

Je doet het touw gewoon om de nek, dan kijk je hoe strak hij moet en knoop je hem gewoon vast. Ik denk dat het niet handig is als er nog 'flappen' touw loshangen, dus dan kan je die denk ik beter ook even vastknopen. :) Misschien het handigste om een touwtje te gebruiken zonder ijzeren haak, en eentje die niet snijdt! :)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:13

Ik moet even kijken of ik zo'n touw kan vinden, hoe strak/los moet dat ongeveer?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:16

Hij moet niet zo strak zitten dat hij helemaal aansluit, maar wat ruimte over zodat hij als je wil sturen niet de andere kant van de hals ook nog druk geeft. Dat is duidelijker :)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:19

Oke, maar zo'n losse martingaal ring is niet zo handig om te gebruiken? Want dat is wel makkelijker voor mij, hij heeft namelijk een martingaal en dan hoef ik die alleen los te maken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:25

Een halstertouw vind ik niet zo handig. Je zit immers ofwel met de haak in je handen ofwel ligt die in de nek of tegen de borst.
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 30-07-09 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:26

Inderdaad, dit kan zeker geen kwaad, en is hartstikke leuk om te doen! Maar wel EERST even vragen aan de manege eigenaar of het mag. Niet iedereen is er blij mee als je dit soort dingen doet, hoewel het geen kwaad kan, ook niet bij een manegepaard, staat niet elke manegehouder er open voor. Uiteindelijk zijn het zijn paarden, en rijden er veel verschillende kinderen op. En het zou natuurlijk zonde zijn als je niet meer mag vrijrijden omdat je dit niet eerst even hebt vraagt.

De kwaliteit van de martingaal ken ik niet, dus ik vraag me af of het een goed idee is. Een dik halstertouw met een knoop in het einde, gesp om de knoop sluiten en je bent klaar, zo deed ik dat vaak als ik met Max ging rijden met "neckrope"

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:29

foxy, ik zei al, een halstertouw zonder haak. :j

Van martingalen heb ik geen verstand, daar kan ik niks van zeggen..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:38

foxy80 schreef:
Een halstertouw vind ik niet zo handig. Je zit immers ofwel met de haak in je handen ofwel ligt die in de nek of tegen de borst.

Ik heb zo wel regelmatig gereden, en vond dat reuze meevallen, en gezien de TS het moet doen met de middelen van de manege denk ik dat het wel de makkelijkste oplossing is.

Ik had de haak altijd tussen mijn handen, als ik met 1 hand reed in mijn handen. Leverde voor mij nooit problemen op, en mijn paard had geen last van de haak omdat ik hem van hem af hield.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:45

oke, bedankt voor de reacties :D
Ik ga het zondag vragen, ben echt benieuwd, lijkt me zo leuk!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:45

Hoop dat 't mag! Laat je ook foto's maken? :D

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 23:07

Tuurlijk :P Als het mag natuurlijk..

Ik heb het vandaag niet gevraagd.
Mijn instructrice heeft sinds anderhalve week een hersenschudding, dus nu hebben we les van iemand anders.
Zij is iets jonger en een beetje onzeker.
Ik denk dat zij snel nee zegt als ik het vraag, dat ze het te gevaarlijk vindt.

Ik kan het ook vragen aan degene die achter de balie zit, maar die heeft meer verstand van het regelen van de manege, dan echt met de paarden en het rijden enz.

Zal ik wachten tot mijn instructrice er weer is (geen idee hoelang dat nog duurt en ik heb na dinsdag nog maar 3 keer dat ik kan vrijrijden voor de vakantie weer over is..), aan de andere vragen of bij de balie vragen?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 11:35

Eergister heb ik weer op dat paard vrijgereden.
Dat ging niet zo goed.. hij was een beetje druk en nogal eigenwijs.
Gister had ik een wedstrijd en daar ging ik dus voor oefenen.
Toen ging hij met het aangalopperen op de halve volte, gewoon de andere kant op!
Bijna een pensionpaard aangereden.. :o
Heeft hij nog 1 keer gedaan en 1 keer geprobeerd i.c.m wat bokken. (De andere kant opgaan, niet het paard aanrijden, die ging de bak uit :+ )

Gister met wedstrijd hebben ze hem losgegooid zodat hij niet druk zou zijn.
Hij gedroeg zich ook beter dan de dag ervoor.
Hij galoppeerde alleen bij het draf verruimen aan en bij de grote volte in galop bij a, reden we bijna e aan..
Daar hebben we -2 voor gehad, omdat hij in draf viel en de verkeerde kant op ging.
Had uiteindelijk wel een punt met 218 punten.

Maar nu twijfel ik een beetje over dat neckrope gedoe, de vorige keer voelde hij echt vertrouwd, maar deze keer..