Zadel goed bekijken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Xhiske

Zadel goed bekijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 14:54

Hallo,

Vanavond ga ik voor de 3e keer bij een paard kijken, nu zit er bij dit paard een zadel. De man die het paard verkoopt zegt dat het zadel op zolder heeft gelegen, maar dat het nog goed past op het paard. Ik wil nu graag weten of de boom in het zadel niet kapot is, maar hoe kan je dat voelen? ik heb al gezocht maar ik kon eigenlijk niets vinden.

Groetje Hiske

Ps ik wil het graag weten voor kwart voor 7 vanavond, want dan gaan we bij het paard kijken

LovesHerPony

Re: Zadel goed bekijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:17

Kun je geen eigen zadel meenemen als je bang bent dat het zadel niet goed is?

Daarbij is een zadelmaker de beste persoon die kan beslissen of een boom heel is of niet.

Je kunt vaak al zien aan het zadel of het nog geschikt is om mee te rijden of niet. Controleer of de boom nog vast zit aan de kussens en dus niet eraf steekt. Houdt het zadel tegen je lichaam (achterkant) en buig de voorkant iets uit. Als dit te veel kan is het niet goed.

En ik verwacht dat het paard toch wel meer gereden is? Wat voor een zadel heeft er dan op gelegen? En een zadel dat past en zeggen dat het past zijn 2 verschillende begrippen (vooral bij een handelaar, ik weet niet of dit van toepassing is, maar ik wilde je waarschuwen daarvoor).

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 15:31

nou deze meneer heeft een dochter en daar is het paard eigelijk van, maar het paard heeft ook nog een zoon, en met dat zadel heb ik eerst (de vorige 2x) gereden. maar nu wil ik dus gewoon weten, of dat zadel nog wel goed is of niet. zowiso als we dit zadel erbij nemen laten we het helemaal controleren door de zadelmaker.
eigen zadel gaat trouwens niet zo makkelijk, want ik heb een shetlander en om nou met dat zadel op een KWPN van 1.65 te gaan rijden (ik pas zelf niet eens meer in dat zadel)

BiancaMilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:59

vorige keer kwam bij ons de zadelmaker en die trok even aan de boom (het zadel uit elkaar zeg maar) er gebeurde niets volgens mij en ik hoorde ook niets. Even later zij hij dat de boom heel was. Ik heb geen idee hoe hij dat zag.

Tessebes

Re: Zadel goed bekijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:50

Als er onverklaarbare rimpels in het zitvlak zitten of als je het zadel op de voorkant van de boom zet en je drukt de achterkant van de zitting (voorzichtig) richting de voorkant en er ontstaat een plooi in het zitvlak, dan is het sowieso niet goed.