[WN] bosal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

soleil2005

bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 09:45

hallo western kenners,

Heeft er hier iemand ervaring met de bosal?
En weet iemand een goede shop om er 1 aan te schaffen?
De meeste winkels hebben erg weinig keus... (en ik houd juist van keus)

Ik zie de reacties wel tegemoet komen..!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:28

hoi
ik heb er 1 besteld in Amerika
een echte working bosal zonder tierlantijntjes
is heel soepel

soleil2005

Re: bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:24

oke,, en waar heb je die bestelt dan als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:28

Wat voor bosal wil je? Je hebt de simpeler uitvoering van nylon en de Amerikaanse zijn erg hard. Heb je ervaring met het rijden met bosal? Normaal gesproken dien je met een echte bosal, zoals de bosals die op western wedstrijden gebruikt worden, op 1 hand te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:32

Op 1 hand? Bosal is toch 2 handen?

soleil2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:33

Dat weet ik nog niet precies. Ik ben nog info aan het verzamelen. Die van nylon is zeker vriendelijker? Maar reageerd een paard dan niet beter op een amerikaanse?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:35

Niels schreef:
Op 1 hand? Bosal is toch 2 handen?

Niels, thanx... Volgens mij ben ik even in de war :')

@TS: Mss dat je hier iets aan hebt? (staat op de bokt wiki)

Citaat:
Bosal

Een bosalDe bosal is één van de oudere bitloze optomingen die voornamelijk in de westernsport gebruikt wordt. Oorspronkelijk stamt dit hoofdstel van de Indianen af, ze maakten een stugge ring van rawhide (leer) en de teugels van staart- of manenhaar, ook wel mecate genoemd. De mecate wordt onderaan de knop van de bosal (onder de kin van het paard) vastgebonden.

De scherpte van een bosal is afhankelijk van de dikte. Een dikkere bosal zal de druk meer verdelen en zo minder scherp inwerken dan een dunnere. De bosal is minder geschikt voor mensen die rijden met veel teugelcontact omdat het mogelijk kan schuren op de paardenneus. Voor westernrijden is deze optoming uiterst geschikt en het is ook toegestaan om paarden onder de 6 jaar uit te brengen op wedstrijden met een bosal.

soleil2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:21

ja dat had ik al gelezen. Maar even voor de duidelijkheid.. bosal rijden doe je dus op 2 teugels. Ik kom op internet alleen de hardere stugge bosal tegen en ik denk eerlijk gezegt dat dat ook de beste is. Heeft er iemand ervaring??

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:32

ik rij graag met bosal :)
nu, een behoorlijke bosal kost wel wat he... en het binnenwerk van die goedkopere is meestal niet wat je wilt hebben waardoor ze eigenlijk meer tegenwerken dan meewerken...
strikt genomen hoor je der ook een echte mecate bij te hebben om je paard zo neckreining te leren, maar ik moet toegeven dat ik zelf altijd al een nylon mecate heb gebruikt en mijn paard ook stuurbaar is hoor, maar het is wel makkelijker om ze het aan te leren met een echte. helaasprikkelen die van paardenhaar ook zo in je handen he.

soleil2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:35

nog een vraagje... kan je een bosal ook aan een gewoon western hoofdstel maken? Of heb je daar een speciaal bosal hoofdstel voor nodig?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:35

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:46

soleil2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:47

dank je voor de tip. Alleen ik ben geen ster in engels lezen enz... Egt een ramp...

soleil2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 14:26

maar kan je nu een gewoon hoofdstel gebruiken voor een bosal?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:51

soleil2005 schreef:
maar kan je nu een gewoon hoofdstel gebruiken voor een bosal?

ja dat kan...ik heb er een one -ear hoofdstel aan...ik heb wel even gezocht want bij mijn vorige hoofdstel kwamen de bakstukken net naast de ogen, hangt af welke frontriem eraan zit denk ik.

Ik moet het even opzoeken waar ik hem vandaan heb, hij is zeker niet stug.
Waar je op moet letten is dat de kern van rawhide is en geen plastiek.
Voor een goede bosal zit je tussen de 200 à 300 euro

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:53

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:02

In Vorstenbosch bij Arthurs Western Store heb ik mijn bosal gehaald, je hebt nog best veel keuze daar. Is ook makkelijker in verband met de maten zegmaar... Over internet is dat toch wat lastiger.
Tja, en in feite kun je ieder hoofdstel eraan doen, zolang de bakstukken inderdaad maar niet bij de ogen in de buurt komen.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:24

Op de site van Luckyleather.nl kan je mooie bosals vinden. Ik heb er kost geleden een besteld (nog onder de 100 euro) en deze ziet er heel heel mooi uit.

Ik rij ook met een nylon mecate die kunnen beter tegen ons vochtige weer. Werkt prima.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:17

Complete sets zijn er vanaf zo'n 110,- euro, dan heb je gewoon een nette rawhide bosal, nylon/katoenen mecate en hoofdstel. Een rawhide bosal heb je al vanaf enkele tientallen euro's.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:17

cornelie schreef:
Complete sets zijn er vanaf zo'n 110,- euro, dan heb je gewoon een nette rawhide bosal, nylon/katoenen mecate en hoofdstel. Een rawhide bosal heb je al vanaf enkele tientallen euro's.

:wow:
die moet ik nog tegenkomen hoor! het prijsverschil zit ergens! zo'n bosals van een paar tientallen euro's zullen vaak uit balans hangen, geen rawhide kern hebben en dus te slap of te stug zijn en niet goed naar de vorm van de neus te zetten,grof gevlochten,... noem maar op, maar een echte goeie??? nee sorry

soleil2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:43

Ik heb ook gekeken en idd voor 90 euro heb je een bosal met een rawhide kern. trouwens ook niet grof gevlochten. Ik heb inmiddels een bosal van iemand anders over kunnen nemen dus ik ben geholpen.