meroth bit --> onderhoud?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_Wessel

meroth bit --> onderhoud?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 21:26

hallo,

Ik heb van de week een meroth bit aangeschaft en vandaag mee gereden, wel eerst in de zonnebloemolie gehad en daarna afgespoelt met water (volgens handleiding) en het ging super! Ik had alleen het bit ingehanden en dan de teugels eraan, dus zonder hoofdstel en het blijft super liggen door het kinriempje! Volgensmij voelde mijn paard zich veel vrijer en met springen ging ook super.. maakte niet uit hoe hoog! Liep er ontspannen, meteen bij het weg draven en loswerken, helemaal tevreden. Buiten was hij echter wel sterk en was het moeilijk terug te krijgen, maar komt nog wel.. moet even wennen natuurlijk. Maar nu vroeg ik mij af hoe je het verder moet verzorgen. Ik deed het bitje na het rijden uit zijn mond en was helemaal wit van slijm (alleen het stuk dat op de tong ligt..) en zaten stukjes hooi op enzo.. niet erg lekker. Maar nu vroeg ik mij af of ik het elke dag na het rijden in de olie moet stoppen of alleen om de zoveel dagen en de andere dagen schoon maken met een beetje water en dan goed afdrogen met een handdoekje ofzo.. dus heeft iemand onderhoud tips? Want ik wil niet dat het kapot gaat...

Dus tips welkom om zo'n bit goed te verzorgen...

Lotte_Wessel

Re: meroth bit --> onderhoud?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 09:12

kan niemand mij helpen?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:17

Je moet een leren bitje altijd afspoelen na het rijden, omdat anders het speeksel het leer hard maakt. Het is een beetje aanvoelen wanneer hij weer in de olie moet. Voordat je hem inhangt altijd even voelen of de vleeszijde van het bit niet hard is en te ruw is geworden na het drogen. Is dat wel het geval dan even nat maken totdat het weer zacht wordt.

Ik had hem toch wel 1 keer in de maand een paar uurtjes in de zonnebloemolie liggen. Niet net na het afspoelen doen maar pas zodra hij helemaal gedroogd is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:54

inderdaad een keer per maand 24 uur in de olie en na het rijden even afspoelen. Ik zorgde altijd dat alle viezigheid er goed af werd gespoelt en ik droogde hem even af voordat ik hem terug hing. Ik rijd nu niet meer met de meroth mijn paard heeft een wonderbaarlijke manier gevonden om hem te slopen. Ik heb 3 keer gehad dat het bit gewoon kapot ging tijdens het rijden. (en ja ik deed de kinriem strak genoeg) voor mij nu geen meroth meer ondanks dat ik er verder wel heel tevreden over was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:33

Ik vind die kinriem niet zo'n succes. Dus ik had er altijd een flash-ckeek aan, een enkele riem achter de oren door. Dan kan je hem gewoon netjes in de mond hangen zonder dat riempje heel strak te hoeven doen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:15

mijn probleem was vooral ook met dit bit dat het kinriempje zo strak hoort te zitten. Ik had hem altijd wel aan een hoofdstel hangen zodat het kinriempje niet zo strak hoefde (een vinger of 2 ertussen). Ik heb niet het idee dat het de vriendelijkheid van het bit ten goede komt als het de tong vastsnoert.