[WN] Hoop vragen over wat voor zadel en wat verder te doen enz...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marcha1987

Hoop vragen over wat voor zadel en wat verder te doen enz...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 18:49

Goed, vraag 1 :D

Ik rijd nu met een boomlooszadel en een "gewoon" springzadeltje, en wat wil ik gaan doen, jup, western :+
Het boomloos zadel bevalt mijn pony ene keer wel andere keer niet (kan aan het zadel liggen of aan haar bui moet ik nog na laten kijken) met het springzadel gaat het over het algemeen beter, die ligt beter, niet perfect maar bijna. Dit is nagekeken.

Nu was mijn plan eerst haar netjes in te rijden en dan over te gaan naar het western. Niks mis mee en daar wijk ik niet van af aangezien dit ook wel de meest voorkomende methode is (wat ik zelf gevondne en nagevraagd heb)

Alleen, nu is het zo dat het boomloos zadel wel van mij is en het springzadel een leener (wordt verder nooit niet meer gebruikt als door mij dus niet zo'n probleem) maar het boomloos gaat mij steeds minder bevallen omdat ik toch vermoed dat het niet helemaal past bij mijn pony (heb nu een andere dan in mijn pro).
De vraag en twijfel die ik nu krijg is: boomloos verkopen en sparen voor een western zadel, of eerst een simpele wintec en dan later over tot een western zadel?
(er ligt er wel een hier maar naar mijn idee is die te lang. Staat een foto van in me pro ;) )

Daarbij is het geloof ik de bedoeling dat je pony (of paard ;) ) een nette B proef met kunnen laten zien voordat je kan overscholen tot wester.
Zelf heb ik hierbij mijn twijfels dus wie weet dit?
Als dat wel zo is, waar kijken ze dan naar wat belangrijk is, het lopen van het paard of de gehele verzorging ook (heb totaal geen wedstrijd kleren enzo namelijk)

Zelf lijkt mij de western kant op heel leuk en ik kan aan Amica merken zei ook (het kalfjes van de buurman drijven in ieder geval wel, dan luisterd ze een stuk beter en ze krijgt het steeds beter door :D )
Wil dus wel die kant op, maar weet me ff geen raad kwa zadel nu, en ben het eerlijk gezegd ook onderhand een beetje zat aan het worden.... :o

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:15

marcha1987 schreef:
maar het boomloos gaat mij steeds minder bevallen omdat ik toch vermoed dat het niet helemaal past bij mijn pony

Als je zelf al het idee hebt dat het zadel niet past. Dan moet je hem ook absoluut niet meer gebruiken, laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft, voordat je er weer meer gaat rijden.

Citaat:
Daarbij is het geloof ik de bedoeling dat je pony (of paard ;) ) een nette B proef met kunnen laten zien voordat je kan overscholen tot wester.

Wie heeft jou dit wijs gemaakt ? Dat is natuurlijk niet waar, je kunt je paard ook op de western manier inrijden, en dat word net zo gedaan als met een engels gereden paard. De basis is immers toch hetzelfde.

Wat het zadel betreft, die zijn natuurlijk best prijzig maar je kunt ook een leuk en goed tweedehands zadel kopen. Zorg er wel voor dat iemand je tijdens het kopen er iemand bij hebt die verstand heeft van zadels en weet of hij op je paard past. Want een slecht passend zadel kan zoveel slechts aanrichten bij je paard.

Veel succes

*Ik zat trouwens even in je profiel te kijken, en je hebt echt een leuke appie hoor!! :D

trustHim

Re: Hoop vragen over wat voor zadel en wat verder te doen enz...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:57

je zou een barefoot arizona kunnen aanvragen om te testen, deze is dan wel ook boomloos maar bevalt mij heel goed (foto in profiel) is het zadel dat je verkoopt het geen dat niet meer bevalt? zou dan niet zowieso boomloos aan de kant gooien maar zoeken naar een exemplaar dat wel bevalt en past. De barefoot is een goed merk en zijn verschillende maten in de fork te krijgen.

Wat betreft dat b proefje is echt onzin idd. Gewoon goede begeleiding zoeken, zeker met inrijden en zoeken van een boomzadel

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 21:41

Dat dacht ik al van die B proef, dit bevestigd het inieder geval.

Het zadel in mijn pro heb ik al verkocht, die was net iets te lang, het ging maar net net.

Als er een zadel komt dan haal ik hem hier bij de country mill waar ze de mogelijkheid ook geven om langs te komen en te passen, wat ik dan ook ga doen.

Ik ga voorlopig met dat springzadeltje rijden want daarbij weet ik zeker dat ie beter past en miss het boomloos zadel houden voor de friesn als die het beter past. (hoewel daar waarschijnlijk een heel nieuw zadel voor komt van de buurtjes :D )

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:48

marcha1987 schreef:
Zelf heb ik hierbij mijn twijfels dus wie weet dit?
Als dat wel zo is, waar kijken ze dan naar wat belangrijk is, het lopen van het paard of de gehele verzorging ook (heb totaal geen wedstrijd kleren enzo namelijk)

Hier heb ik nog nooit van gehoord! :o?
Nee hoor, je kan een paard gewoon western omscholen wanneer je wilt.
anders zouden we allemaal ons paard eerst dressuur moeten inrijden en na een B proef mochten we pas weer verder in de western??? lijkt mij heeel vreemd...
Dus ik kan je geruststellen hoor! :D
Je kan in principe vandaag al beginnen met westernlessen haha

Citaat:
Nu was mijn plan eerst haar netjes in te rijden en dan over te gaan naar het western. Niks mis mee en daar wijk ik niet van af aangezien dit ook wel de meest voorkomende methode is (wat ik zelf gevonden en nagevraagd heb)

op de westernmanier kan je een paard ook heeel netjes inrijden hoor!! :j
Voor je paard lijkt het mij ook prettig om gewoon vanaf het begin alles op 1 manier te leren.
Je zou je paard ook een tijdje naar een trainer kunnen doen zodat die het paard inrijd. Of onder goede begeleiding zelf je paard inrijden.

voordat ik echt overstapte van dressuur naar western (ik had al meer dan 10 jaar dressuur gereden. heel serieus in een federatieteam op M niveau) heb ik een beginnerscursus western gedaan op de WSW in Marum. Daar kon je dan 8/10 lessen doen en kreeg je echt de basis. De eerste les viel het best tegen. ik hadhet gevoel dat ALLEs anders ging en raakte flink in de war.
Maar al snel leek alles juist zo logisch en vond ik het principe van waaruit vrijwel alles verloopt heel logisch.
(kort door de bocht: loslaten als beloning, sluit de kant af waar je niet heen wilt en open de kant waar je wel heen wilt. Laat je paard zelf het goede kiezen. )
Misschien voor jou ook een leuk idee? eerst eens zo'n soort beginnerscursus?

en dan over het zadel:
ik zou meteen een goed zadel proberen te krijgen via de country mill. Dit is altijd een goede investering. :j
En als je later toch al moet overstappen van een goedkoper eerste zadel naar een duurder tweeede zadel kost je dat ook 2x geld! ;)
Er zijn gelukkig ook goede 2e handszadels te vinden. gewoon goed zoeken veel passen en rijden.
Succes!

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 09:30

dat is op zich wel het plan op het moment, wil zelf eerst lessen volgen en dan met me pony. Het principe loslaten enz zo ry ik al en heb ik haaringereden. Naar een trainer brengen is helaas geen optie, heb net pas weer vast werk en na d pryzen gezien te hebben is dat pas op lang termyn mogelyk.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:52

Met de western manier van ryden hou je toch ook niet steeds druk op het bid? Tenminste niet zo als by dressuur.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:09

WN-AM -> WN-TR

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 21:45

Iemand?

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:32

Volgens mij heb je minder druk op het bit tenzij je nog een jong paardje hebt. Die moet het ook leren en bij sommigen weet ik dat ze eerst met meer contact rijden en zo steeds minder. de een pakt het sneller op dan de andere.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:46

marcha1987 schreef:
Met de western manier van ryden hou je toch ook niet steeds druk op het bid? Tenminste niet zo als by dressuur.

het uiteindelijke doel is inderdaad dat je minimale druk op het bit/ teugels hebt.
En dat je dan met van die lange teugels rijd op 1 hand met een scharenbit bijv.
maaaar jaaaa... voordat je zover bent moet er eerst wel heeel wat geoefend worden..

Je begint bijv. op een snaffel ( = gewoon enkelgebroken bitje) met 2 handen.
In het begin wijs je nog duidelijk aan waar je heen wilt. Je arm en teugel komen dan ver van de hals.
Langzaam aan wordt deze beweging kleiner naarmate je paard sneller reageert op de teugelhulpen van en tegen de hals. en houd je je handen dichterbij de knop.
Ook wil je je paard mooi laten lopen over zijn rug en met stelling en aanleuning.
Lekker lang en lage halshouding.
Voordat je zover bent rij je eerst met korte(re) teugels.
Je knijpt in de teugels en bumpt met je benen tegelijk.
Net zolang tot je paard nageeft. als je paard het hoofd naar beneden wil doen en de hals wat wil strekken open je je handen en hou je meteen op met bumpen. Je geeft rust.
Maar zodra het koppie weer wat omhoog komt sluit je je handen weer en begin je weer te bumpen.
Je paard zal merken dat lang en laag lopen relaxter is omdat je dan met rust gelaten word.
als dan de benen eronder komen vanuit de achterhand en je paard over de rug gaat lopen zal het merken dat het ook gewoon veel prettiger bewegen is!
Als je zover bent probeer je dit te bereiken aan een steeds iets langere teugel.
En als je paard super reageert op minimale hulpen van je teugels of benen dan... pas dan... kan je over naar op 1 hand rijden met een scharenbitje en heeeeele lange teugels.
en hier gaat dus wel wat tijd overheen en heeel veel training inzitten. ;)
Maar dat is wel leuk hoor!
succes! +:)+

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 21:41

Okej, dus toch wel eerst met wat druk.
Het vervelende is dus dat ze niet zo lekker loopt en reageert op druk :S
Zijn er al wel mee bezig, maar in de bak is het knudde, in de wei beter maar daar mag eigenlijk niet gereden worden, alleen met kalfjes halen :D.
Maar okej dank je :D, weet ik weer wat meer wat ik kan gaan verwachten.

(voor de duidelijkheid even, ik ga nog lessen volgen, eerst zelf dan met paard, dit kan pas na een tijdje werk, even geen baan gehad, en NEE ik ga niet met de info die ik hier krijg in mijn eentje aan de gang ;). Dit is niet voor iemand in het bijzonder bedoeld, wil alleen mijn motief duidelijk maken ivm vele mensen die wel gaan lopen prutsen en het commentaar wat hierop gegeven kan worden ;) )