brede of medium boom

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

brede of medium boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 13:43

Hoe bepaal je of je paard een zadel met medium boom of met brede boom nodig heeft?
Is dit bijvoorbeeld afhankelijk van de schoft, of van de ruggegraat, of...

Petra_O

Re: brede of medium boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:28

Daar kun je het beste een expert bijhalen. Een zadelmaker kan je precies vertellen wat voor een zadel je paard nodig heeft. De boommaat is in principe afhankelijk va de schoft, maar daar komt ook nog bij dat het kussenkanaal breed genoeg moet zijn, het zadel niet te lang mag zijn en nog veel meer dingen. Met de boommaat alleen ben je er niet.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:53

Zadelmakers en andere experts komen toch echt niet kijken als ik een zadel van MP koop... :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:42

Goh... als ik via MP een zadel zou kopen zou mijn zadelpasser zeker weten komen kijken. Ze weet ook dat ik niet zomaar wat op mijn paard kwak en dat ik wil dat een vakfiguur kijkt of het goed ligt, en waar het eventueel nog aangepast moet worden.

Maar nu weer on topic ;) : de boommaat is afhankelijk van de schoft en schouders van het paard. Hoe breder het paard, hoe breder het zadel moet zijn. Dus eigenlijk heel logisch. Je moet alleen wel weten wat je doet. En daarom bestaan er dus zadelpassers :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:45

Mijn paard is heel smal, maar heeft wel een hele brede ruggegraat en dus ook een brede boom... Dus hestenje, het gaat niet helemaal op zoals jij zegt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:48

Ik neem aan dat TS de voorboom bedoelde ;) Kussenkanaal hangt natuurlijk samen met de breedte van de hele zadelboom, alleen als de kussens maar vol genoeg worden gepropt blijft daar tussen weinig ruimte over, of wel?

En het is hestejente >;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:54

Sorry O:)

Ik denk dat TS er per definitie niet zoveel kaas van heeft gegeten. Ik zou echt nooit een zadel op MP kopen zonder dat ik zeker weet dat de boom, soort kussens, lengte zadel etc. goed zijn voor mijn paard!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:08

Als je niet weet hoe de boom van dat merk en type valt kun je niet weten of het zal passen, ligt er maar net aan hoe lang de takken van de voorboom zijn. Daarnaast verschillen de zadelbomen (dus niet alleen de voorboom maar de hele boom) ook nog eens soms aanzienlijk van vorm, niet ieder merk past bij elk paard.

Dus het is een kwestie van afspreken met de verkoper dat je het zadel mag passen en binnen een bepaalde periode mag terugbrengen als het niet past. En ervoor zorgen dat in de afgesproken periode de zadelpasser naar het zadel kijkt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 16:42

mo_van_dijk schreef:

Ik denk dat TS er per definitie niet zoveel kaas van heeft gegeten. Ik zou echt nooit een zadel op MP kopen zonder dat ik zeker weet dat de boom, soort kussens, lengte zadel etc. goed zijn voor mijn paard!

En bedankt! Ik heb mijn paard pas 11 jaar en rij pas 34 jaar...
Maar goed, je zal het wel niet zo rot bedoeld hebben ;)
De zadelmaakster komt er pas bij als de standaardzaken goed zijn. Ik betaal per bezoek € 25, dus het is wel zo verstandig om de 'makkelijkste' dingen zelf te beoordelen. Wanneer het ernaar uitziet dat het zadel goed zou kunnen liggen - en dan hebben er twee instructrices naar gekeken - dán laat ik mijn zadelmaakster komen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:49

Het zadel hoort in ieder geval netjes aan te sluiten bij de vorm van het paard, en eigenlijk hoort het ook achter de schouders te liggen. Daarnaast moet je als je van achter naar voren door het kussenkanaal kijkt licht kunnen zien, en ook als je er op zit moeten er 2 vingers boven elkaar tussen paard en voorboom kunnen. Wanneer je het zadel er alleen op legt ga je even met een vlakke hand tussen zadel en paard door, zo kun je voelen of de kussens de juiste vorm hebben. De kussens horen de vorm van de rug te volgen. Als het een beetje afwijkt is niet erg, dat is op te vullen. Aan de voorkant moet het nergens strak zitten of afsteken, dan is het te smal. Een zadel is te wijd wanneer de boel over de schoft zakt, de voorboom hoort even hoog als de lepel te zijn van opzij gezien, tenzij je een extreem diep of juist plat zadel hebt. Al kan een zadel dat op de schoft zakt ook juist te nauw zijn, als het knijpt zal het paard de spieren bij de schoft wegdrukken waardoor het zadel te wijd LIJKT. Zulke paarden krijgen twee kuilen achter de schoft en hebben een voorhand die overbespierd is ten opzichte van de achterhand omdat ze de ruiter niet dragen met hun rug maar voortsleuren met hun voorbenen. En een zadel is een voorwerp dat is bedoeld om mee te rijden, het kan wanneer je paard stil staat nog zo mooi liggen, je kunt het pas echt beoordelen wanneer het "aan het werk" is.

En verder natuurlijk de voor de hand liggende dingetjes als kiepen, klapperen, schuiven, enz.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 17:00

Op het kieperen en het klapperen heb ik gelet, ik kan 'van achter naar voren kijken' (maar veel verder gaat mijn kennis wat zadels betreft niet :D ). Ik vraag me vooral af hoeveel ruimte er aan de zijkant van de schoft moet zitten. Momenteel heb ik een - door een prof - verbouwde KN, en ik vind het al jaren een rotzadel. (Dit zadel ligt overigens wél goed, mijn zadelmaakster heeft dit recentelijk bekeken en opgevuld waar nodig.)

En hestejente, dit is heel nuttige informatie voor mij! Many thanks!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:11

Het moet goed aansluiten maar nergens knellen, zoals bij een schoen zeg maar. Voel daarom even met je handen, als het ergens strakker zit dan elders moet je er sowieso naar laten kijken. Maar kijk eerst eens of de bespiering bij de schoft wel is zoals je die graag wil zien :) Wat de ruimte tussen de kussens betreft: dat weet ik niet of je kunt zien dat dat wijd genoeg is. Je zou dan moeten weten wat voor doornuitsteeksels je paard heeft. Wel weet ik dat veel paarden kamers met te smalle kamers hebben.

Als het je vooral om de voorboom gaat, zoek dan het uiteinde van de boomtakken eens op. Die kun je vinden door het metalen dingetje (zo'n knopje/plaatje, een rond dingetje met een doorsnede van een kleine centimeter) te zoeken. Kijk of het zadel daar een beetje netjes om je paard zit. En verder let je natuurlijk wanneer je ermee gaat rijden ook op hoe je paard reageert ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:26

mo_van_dijk schreef:

Poeh das nogal een vooroordeel zeg ;)
Ik koop nagenoeg alleen zadels via MP, ik pas ze, liggen ze naar mijn menig goed, dan rijden we er mee. Zijn we dan nog tevreden, koop ik ze en laat de zadelmaker/passer komen. 9 van de 10 keer passen de zadels goed, hooguit een keer iets bijvullen, wat vulling eruit of geheel nieuw vullen omdat deze gewoon op is zeg maar. In al die jaren 1x een nieuw zadel aan laten meten, vanwege lastige bouw paardje.