Te zwaar bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Te zwaar bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 11:32

Omdat mijn paard de watertrens die ik voor hem had te wiebelig vond heb ik een mooie bustrens voor hem aangeschaft. Het ding ziet er prachtig uit maar mijn instructrice vond 'm te zwaar voor hem. Qua gewicht dus. Nou heeft mijn paard de neiging om vreselijk te gaan hangen (door gebrek aan balans en ik denk ook door zijn bouw, hij heeft nogal een onderhals die hij ook weet te gebruiken) en ze vond dat het gewicht van het bit dat probleem verergerde. Uiteraard ben ik bezig om eea rijtechnisch op te lossen en dat gaat redelijk, ik vroeg me alleen af of het gewicht van het bit inderdaad zo'n invloed heeft? Ik vond het namelijk logisch klinken. Iemand ervaring mee? En als er mensen zijn met een paard dat minder zwaar is geworden, wat voor bit heb je daar nu dan voor?

aslo

Re: Te zwaar bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:57

Heb een merrie gehad die in 1e instantie ook heel erg hing en dan echt zwaar in je hand werd. Heb toen een ongebroken bustrensje gekocht, redelijk lchtgewicht en niet te dik. Daar was ze al stukken beter op te rijden, daarnaast voornl. rijtechnisch 'aangepakt' en probleem was na een paar weken trainen eigenlijk opgelost.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:02

Okee, dus een combinatie van beide. Aan een ander hoofdstel heb ik een bit met ongebroken mondstuk en een tongboogje, ik dacht dat hij daar prettiger op liep vanwege het model maar dat bit is wel ook lichter. Mijn portemonnee zal er vrees ik aan moeten geloven en ik zal ben ik bang toch weer op zoek moeten naar een lichtgewicht bustrens. Is er verder nog een reden dat jij een ongebroken bit hebt aslo?

Arabesk

Re: Te zwaar bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:03

het minst scherp is een ongebroken trens. Een tongboogje maakt een bit weer juist scherper, omdat het bit niet meer op de tong rust, maar alléén maar op de lagen. Een gewone ongebroken trens ligt op de tong én de lagen en dus wordt de druk verdeeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:12

Dat weet ik. Alleen is mijn paard van het type alles willen beetpakken en steeds met z'n mond bezig willen zijn en wordt hij errug onrustig van meer druk op zijn tong dan strikt nodig is. Sowieso van te veel gewiebel bij z'n hoofd, vandaar ook dat de watertrens geen succes was. Een enkelgebroken bit wil ik ook niet, dat had hij voor ik hem kocht, heb er 3 keer mee proefgereden en het was niks, te weinig ruimte voor en het deed hem pijn. Het gaat me ook nu even niet om de scherpte van het bit maar om het gewicht.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:13

hestejente schreef:
Okee, dus een combinatie van beide. Aan een ander hoofdstel heb ik een bit met ongebroken mondstuk en een tongboogje, ik dacht dat hij daar prettiger op liep vanwege het model maar dat bit is wel ook lichter. Mijn portemonnee zal er vrees ik aan moeten geloven en ik zal ben ik bang toch weer op zoek moeten naar een lichtgewicht bustrens. Is er verder nog een reden dat jij een ongebroken bit hebt aslo?

Nou, eigenlijk moet je het voornl. rijtechnisch oplossen, maar een ander bit kan helpen. Die merrie heb ik al tijden niet meer, het bit (met hoofdstel e.d.) heb ik toen mee verkocht. We hebben hier nog wel een ander ongebroken bitje liggen en daar onze 2 huidige paarden wel eens mee gereden, maar die lopen er echt niet fijn op. Ik vind het soort bit heel erg paard afhankelijk. Ik durf niet te zeggen dat door een zwaarder bit een paard juist meer gaat hangen, maar die merrie liep wel het fijnst op lichte bitjes zoals die ongebroken. Een myler heb ik toen ook geprobeerd en liep ze ook wel redelijk op, maar vond ze erg duur, dus ff verder geprobeerd en toen kwam ik bij die ongebroken uit.