Zadeldek/bontje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Zadeldek/bontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 10:35

Hoi,

Nee dit is geen discussie maar gewoon een vraag ;)

Onder mijn zadel ligt een gelpad (prolite) en heb het idee dat het daardoor te warm word op de rug.
Gister na een buitenrit van 3 uur had ik er al expres een dikkere dek (Merk: BR) onder gedaan en na 3 uur rijden zag
het er wel beter uit (normaal zie je de afdruk van de pad in de rug met dunnere dek)

nu zit ik te denken aan een dikkere dek of een bontje

Wat raden jullie mij aan?

-Dikkere dek? Zo ja wat zijn fijne merken (wel graag voorgevormde dus geen anky dekjes)

-Bontje? Heb het idee dat dat koeler is omdat de meeste dekjes syntetisch zijn

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:07

Vraag 1 is: waarom heb je een gelpad onder je zadel?
Een goed passend zadel kan gewoon zonder gelpad of bontje op je paard liggen zonder dat hij/zij er last van krijgt.
Een bontje is ook warm onder een zadel buiten het feit dat je zadel met bontje anders op je paard ligt dan zonder.
Je zou ook nog je geldpad tussen je shabrak en je zadel in kunnen leggen dat heeft in theorie dezelfde werking en wordt op die manier wel minder warm omdat je shabrak gewoon op de rug ligt.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 11:13

Ik heb een gelpad om dat mijn paard al wat ouder is en dus inelkaar valt zeg maar. De zadelmaker kon dan wel het zadel aanpassen maar het kopijzer? zo heet het geloof ik zou dan heel erg op ze schoft drukken met alle gevolgen vandien..van daar de gelpad(dat is dus puur voor de druk op zijn schoft van het kopijzer, ben zelf namelijk ook helemaal geen fan van pads enzo)

De gelpad ligt al tussen het dek en het zadel. Vandaar de vraag een bontje of dikkere dek (dikkere dek zie ik wel verbetering maar dacht misschien zijn er andere tips?)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:21

Een bontje maakt de kamer van het zadel een stuk smaller, tenzij je een bontje hebt waar by de ruggengraat geen bont zit.
Verder is een bontje ook erg warm.

Ik zou dan denk ik gaan voor een dikker dek.

Maar een zadel wat op de schoft komt (ook al heb je een ouder paard), is de boom te wijd! Dan kan je kiezen of de binnen voor kant op vullen, als dat genoeg is. Of een zadel met een smallere boom kopen en bij sommige zadels kan de boom door middel van verhitting smaller/wijder gemaakt worden. Dit kan bij bijvoorbeeld Kieffer zadels.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 12:54

Ja klopt. De zadelmaker zei ook dat ie een smallere boom kon kiezen zodat het zo "passen" maar omdat er bijna geen vlees op de schoft zit zou het paard er last van krijgen (kopijzer wat dan dus in zijn die schoft zou drukken). Heb nu dus een zadel met een 1 wijde boom zodat het gelpad er onder past, de gelpad is dan zeg maar het vet/spieren van de schoft.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:17

Als het goed is, zit daar de vulling voor van het zadel. Enige punt waar de boom het paard kan raken is lager, waar de wrong begint zeg maar en als die het paard echt raakt is de boom weer te smal. Voor de rest zit overal vulling en dit doet een paard als het goed is geen pijn, een zadel wat te wijd is en dus op de schoft komt (en vaak de rest van de ruggewervel af klemt, omdat het zadel naar beneden zakt) doet een paard veel meer pijn en dat kan een gelpad (of bontje of dikker dek of ...) echt never niet oplossen/tegen houden/voorkomen....

Als de boom dus smaller wordt gaat het kopijzer omhoog en komt dus van de schoft af te liggen, enige punt wat je dan in de gaten moet houden wat de boomtakken doen, die moeten in het verlengde van de schouder komen te liggen.
Als de boom dus smaller wordt, maar de boomtakken komen te veel op het paard te liggen, moet je een maat wijder nemen en hat zadel voor bij de schoft opvullen. Zorgt er ook voor dat het zadel van de schoft af komt.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 13:27

Nou ja zal de zadelmaker wel bellen en hem vertellen dat die ze tent kan sluiten...
Door op bokt gekeke te hebben want een beetje een goede zadelmaker was en die dus ook laten komen

Hij heeft het mij uitgelegt en het zadel zou zeer gaan doen. Ik zag het bij me oude zadel (wat er al een lange tijd op lag) dat ze schoft veelste hoog en
te smal werd..meer te smal want het zadel lag verder goed volgens de zadelmaker. Dit paard heeft een uitzonderlijk hoge schoft en dat is ook nog is onwijs smal (geen vlees en spieren zijn wat in gevallen) Hij heeft ook laten zien hoe het kopijzer zou vallen als hij een zadel nam met een smallere boom en dan rust het zadel niet op zijn lijf zeg maar maar op de vlees/spierloze schoft!!
Het zadel ligt nu ook perfect, paard loopt goed en hou ze rug goed in de gaten en na laten kijken niks aan de hand!

En daarbij mijn vraag was over het dekje of bontje en geen zadelmaker advies want dan bel ik die wel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:06

Ik blijf er bij dat op in princiepe elk paard een passend zadel te vinden/maken is, dik/dun, jong/oud. En dat als een zadel op de schoft drukt, niet perfect ligt.

Dus om de reden die je nu zegt moet je geen smallere boom hebben als het dan op de schoft hangt. (heb ik ook in mijn vorige post gezet) maar het zadel van voor meer opvullen, zodat het alsnog iets omhoog komt, dan ligt de schoft een stuk meer vrij. Een zadel mag gewoon niet tegen de schoft drukken. En dan kan je voor de zekerheid, omdat het paard bijna geen vlees/spier heeft er altijd nog een gelpad onderhouden.

Als het paard nu goed loopt, hij/zij er geen last van heeft en het zadel perfect ligt. Zal ik als ik jouw was niet te veel gaan rotzooien met andere dingen er onder leggen. Een gelpad is wel warm, maar niet veel meer dan een bontje.

Ik weet niet hoe dun/dik jouw dekjes nu zijn die je gebruikt? Ik zou voor de dikte van Eurostar gaan.

Afbeelding

In ieder geval zeker niet dikker, want eigenlijk maak je het dan weer veel warmer, wat je nou juist niet wilt.
Een bontje raad ik je ten zeerste af, je paard heeft een hoge smalle schoft en dus ook ruggegraat, die dus waarschijnlijk al best ver in de kamer ligt? Wat mij wel vrij logisch lijkt. :)
Als je er dan een bontje onder het zadel legt, maak je de kamer een stuk smaller en als de ruggengraat al zo'n stuk in de kamer zit, is dit iig niet de oplossing.

Je hebt wel gelpads die 'ademend' zijn, dit wil zeggen dat er heel veel gaatje inzitten, die zijn vaak een stuk minder warm dan de dichte gelpads.

Afbeelding
Als ik het goed kan zien, net zo een als hier op de foto.

Vaak zijn ze alleen een beetje geel van kleur.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 14:26

Ja ik heb een speciale gelpad die je van voor en achter kan opvullen.

http://www.prolitepads.com/products/reliefpads/reliefpads.htm

Nog even over de schoft..die ligt vrij ik kan er zeker een hand tussen doen en ze ruggengraad lig ook zogoed als vrij. Het zadel rust aan de zijkanten van de schoft en natuurlijk niet vol op het bot! Wat vrij moet zijn ligt vrij, alleen omdat hij aan de zijkanten geen vlees heeft en een ander paard wel heeft hij de pad. Dat pad is dus om de druk minder hard te maken voor de zijkant van ze schoft en hij verdeeld het.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:30

1_Daphne_1 schreef:
Vraag 1 is: waarom heb je een gelpad onder je zadel?
Een goed passend zadel kan gewoon zonder gelpad of bontje op je paard liggen zonder dat hij/zij er last van krijgt.
Een bontje is ook warm onder een zadel buiten het feit dat je zadel met bontje anders op je paard ligt dan zonder.
Je zou ook nog je geldpad tussen je shabrak en je zadel in kunnen leggen dat heeft in theorie dezelfde werking en wordt op die manier wel minder warm omdat je shabrak gewoon op de rug ligt.

In 99% van de gevallen is dit waar. Laat mijn paard nou net onder 1% vallen. Ik heb een nrps, die nogal bekend staat om de moeilijkheid met zadels. Ik heb zo'n beetje de beste zadelmaker van nederland (als ik het zo mag noemen iig) hij raadde mij aan (als enigste in de 30jaar dat hij al meeloopt in het vak) om een gelpad te gebruiken. Omdat voor haar geen zadel passend te maken is. Heb zelfs nog voorgelegt om een op maat gemaakt zadel aan te schaffen, dit was ook niet optie, aangezien je hem dan om de 2 maanden moet bijstellen. Ik noem ook geen naam van deze zadelmaker omdat hij goed omschreven staat, maar ik ben toch dat 1e geval waarbij het wel "moet".

nsh

Re: Zadeldek/bontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:32

misschien kun je dan beter advies vragen aan je zadelmaker...