werking van Mexicaanse neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xMarianne

werking van Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 21:44

hallo,

ik vind een mexicaanse neusriem erg mooi eruit zien maar bij mij op de manege hoor je er niet altijd positieve verhalen over de werking er van.
omdat ik misschien volgend jaar 2 new forest pony's krijg (waarschijnlijk gewoon bruin) en ik van dressuur en springen hou wil ik ook graag dan een mexicaanse.
wie weet de werking er van en als je er 1 (of meer natuurlijk) hebt, wat is de ervaring?

daaaaág!

Coconut

Re: werking van Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:47

Lang leve de wikipedia van Bokt!!!!! Zoek en gij zult vinden ;)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:49

Als een paard graag de mond open doet, dan doe je een mexicaanse neusriem om, als een paard dan de mon open doet, werkt het scherp in, en zal een paard minder snel zijn mond open doen

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 22:00

oh haha, @ _Skess_ ;; wat ben ik toch een dombo af en toe ;)
&& bedankt hé!

@ Christyj138 ;; okee daknje :)

en nu nog even op het ding dat wikipedia heet kijken :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:03

Christyj138 schreef:
Als een paard graag de mond open doet, dan doe je een mexicaanse neusriem om, als een paard dan de mon open doet, werkt het scherp in, en zal een paard minder snel zijn mond open doen

En dan snap ik eigenlijk niet waarom mensen zoveel zeuren over een mexicaanse neusriem.
Een sperriem snoert de mond van een paard nog meer dicht van een mexicaanse neusriem.

(Of zie ik dit nou verkeerd? :+)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:05

Hannah_Menno schreef:
Christyj138 schreef:

En dan snap ik eigenlijk niet waarom mensen zoveel zeuren over een mexicaanse neusriem.
Een sperriem snoert de mond van een paard nog meer dicht van een mexicaanse neusriem.

(Of zie ik dit nou verkeerd? :+)

Nee, dat zie je niet verkeerd, ik snap het ook niet, maar een mc neusriem is daar dus voor bijdoeld :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:06

Oke! ;p
Weer wat geleerd vandaag! xD

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:07

volgens mij is werkt een mexicaanse neusriem met druk als het paard ze mond open doet komt er boven het jukbeen druk te staan zodat ze de mond niet open doen, maar weer niet wat er scherper is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:07

Een mexicaanse neusriem zorgt er door de druk op het neusbeen voor dat een paard dat trekt in het parcours dat niet of minder doet. Het is een pittige neusriem die je zeker niet zomaar voor de mooi moet gebruiken. Ook al is het mode ;) Je hebt die pony's nog niet eens... wie weet lopen ze veel fijner op een andere neusriem.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 22:15

@ hestejente ;; ja dat ga ik ook eerst uitproberen dan natuurlijk! en ze zijn ook voor mijn vader want die gaat er dan mee mennen dus..
-_------------------------------------------------

dus als ik nou goed begrijp werkt een sperriempje scherper in dan een mc?
hmm.. dan moet je ze natuurlijk niet te strak vast maken het sperriempje.
ik doe ze nooit te strak dicht wel zo dat ze er niet af kunnen glijden maar wel strak genoeg dus

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:19

Ik vind een sperriem gewoon een onding, het is alleen gemaakt om de mond van je paard dicht te snoeren zodat hij z'n tong moeilijker over het bit kan gooien en hij z'n mond dicht móet houden. (Alleen maar omdat wij 't er niet erg plezierig uit vinden zien als een paard met zijn mond open loopt (Ja erg scheef ik weet 't! :P)

De echte werking van een mexicaanse neusriem weet ik niet maar wat ik wel weet is dat veel mensen ertegen zijn maar wel een sperriem gebruiken! ;)

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 22:23

okee.
wat is er mis mee als een paard zijn mond open doet uit zichzelf?
als je hem/haar nou in de mond trekt is het wat anders maar ook dan zou een sperriem geen uitkomst bieden om het trekken tegen te gaan!

beetje gek dus als je wel een sperriem gebruikt maar een mexicaanse neusriem niet?! hmm.. :/

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:24

Ik vind sperriempjes ook flut Hannah ;) Maar ja, wat doe je eraan. Het is mooooooodeee... :roll:

TS, een mexicaanse neusriem werkt meer in dan een gecombineerde neusriem. Door de druk op het neusbeen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:25

SPER-RIEM, dat is dus om de mond dicht te (snoeren ;( ) om het sperren tegen te gaan, ziet er ook zo raar uit als een paard met zijn tong na buiten loopt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:29

Inderdaad, omdat wij zo nodig met een bit willen rijden gaat 't paard zodra er teveel druk op komt te staan met zijn mond open lopen of z'n tong over het bit gooien. Dit ziet er niet lekker uit en daarom binden we dr maar een sperriem omheen.

Lekker oneerlijk dus! >;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:32

Hannah_Menno schreef:
Inderdaad, omdat wij zo nodig met een bit willen rijden gaat 't paard zodra er teveel druk op komt te staan met zijn mond open lopen of z'n tong over het bit gooien. Dit ziet er niet lekker uit en daarom binden we dr maar een sperriem omheen.

Lekker oneerlijk dus! >;)

ja eigelijk wel ja, maar rij zelf wel met bit ;) pas geleden zonder bit geprobeerd maar dat ging niet zo goed haha, rij wel is aan een halstertje buiten ofzo, maar in de bak lukt t gewoon niet en op het bit loopt die prima

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 22:34

ja.
maar er staat nu een stuk van Johan Hamminga in de Paardenkrant over het bitloosrijden op dressuur wedstrijden.
die is niet over het bitloosrijden te spreken voor de dressuur.
wie dat wil lezen moet het maar even zeggen ;)

@ Hannah ;;
en het ziet er niet eens mooi uit.. dus tsjaa..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:35

Ik zeg ook niet dat het bit zo verschrikkelijk slecht is want er zijn zat mensen die er prima mee om kunnen gaan en sommige paarden zijn inderdaad ook niet bitloos te rijden maar het is nogal scheef dat we een paard iets aandoen wat hij niet fijn vind en als hij er dan vervolgens onderuit probeert te komen dat we dat dan ook weer blokkeren! ;)

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 22:36

ja. dat ik ook zo, ik ga iig noooooit op een te scherp bit rijden.
alles waar 'té' voor staat is niet goed!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:39

Dan hoef je zeker ook geen te scherpe neusriem :) Zolang jij niet met een drukke heethoofd het parcours in gaat heb je he-le-maal geen mexicaanse neusriem nodig. Is alleen maar vervelend voor je pony, die zit dan steeds met die druk op z'n hoofd. Kun je beter een gewone hoge neusriem of beter nog, een africhtingsneusriem gebruiken. Of desnoods een gecombineerde.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 07:19

Geen enkele neusriem van de engelse wereld (dus niet de spaanse/van touw) werkt scherp in als je ze gebruikt zoals ze horen. Bij een mexicaanse neusriem is het wel belangrijk dat je een echte hoge mexicaanse neusriem neemt. Daarbij schuiven de riempjes door het neusstuk heen en is de aansluiting met het bakstuk een ring zodat hij hoog gedragen kan (en moet) worden. Hierdoor werkt hij op een vriendelijkere plaats in dan een hoge neusriem. Het werkt inderdaad wat strenger in op de neus, dus zorg voor een goed lamsbontje onder het neusdeel om de druk wat te verdelen. Ook mag hij niet strak gedaan worden, dan wordt hij in één keer wel heel scherp omdat hij dan constant corrigeert. 2 vingers rechtop het neusbeen zonder veel duwen.
Het grote voordeel bij deze neusriem, anders dan dat het de trekkers wat afremt, is dat de luchtwegen vrij worden gelaten. Hij hoeft immers niet strak om op de juiste momenten in te werken (als het paard zijn mond opengooid en sterk wordt) en zit veel hoger om de neus (waar de luchtwegen al met bot zijn bekleed). Daardoor is het voor veel paarden letterlijk een verademing.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 14:22

@ mizora ;; dus jij bent wel voor een mexicaanse of..

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:54

mij is eens gezegt geweest voor paarden met veel bloed ..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:05

Zolang hij dus inderdaad netjes los gedragen wordt ben ik er voor. Liever te los dan wat strak, maar dat is met alle neusriemen. Een hoge/lage neusriem is ook best maar gecombineerde neusriemen staan voor mij ver onder de mexicaanse neusriem.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 21:27

okee .. ik heb de neusriem ook altijd liever wat te los, het paard waar ik bij mij op de manege vaaaaak op rij heeft een dressuurhoofdstel en het sperriempje doe ik altijd zo los mogelijk maar wel zo dat hij niet van de neus afschuift!