problemen met het bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kagiwaga

problemen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:42

ik rij op een merrie die een heel gevoelige mond heeft en ik vroeg me af of ik een bitloos hoofstel zal aanschaffen het is niet mijn eigen maar in galop lukt het niet met alleen benen

Billy

Re: problemen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:44

En hoe wou je dat met of zonder bit veranderen dan?

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:48

nou zonder bit reageert ze meschien op de leugels met bit raakt ze van streek graag alleen ervaringen posten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:55

Hoe wil je een met een (bitloos of niet bitloos) hoofdstel je paard in galop krijgen wanneer je benen geen effect hebben?

Het is (denk ik) niet zozeer een probleem van een gevoelige mond, maar meer dat ze niet op je been reageerd. Door bitloos te gaan zul je je huidige probleem negeren, en dus niet oplossen. Want als het paard niet naar je benen luisterd, waarom zal het dan wel naar een bitloos hoofdstel luisteren? probeer het antwoord te zoeken in opvoeding, wees strenger, been geven = actie. Paard moet daarop reageren

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:56

als jij je handen gewoon stilhoudt heeft ze niks om van van streek te raken...

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:57

nee ik bedoel het lukt niet met alleen been dan kan ik hem niet aan het is een erg wild beest maar ik wil weten of paarden met een gevoelig mondje er beter mee lopen

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 13:19

ja duh dat weet ik zelf ook wel ik eb niks aan jou reackties ik kan prima rijden maar ze is zo gevoelig dat ze geen hulpen in de mond waardeert

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:23

Je kan het toch gewoon proberen :) er zijn verschillende sites wara je een hoofdstel voor bv een week kan huren voordat je er een aanschaft

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:23

???? een wild beest wat niet in galop wil? je bent een beetje wazig...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:24

Dus je probleem is niet het aangaloperen, maar dat het paard te hard gaat, of niet wil afremmen?

Dan zou ik (persoonlijk) nog steeds niet in de richting van bitloos gaan, maar de rijstijl van jezelf onder de loep nemen voordat je verder gaat;

-Hoe streng ben je in de mond?
-Hoe rem je je paard af?
-Waarom laat het paard zich niet afremmen?

Even een klein stukje eigen ervaring op dit gebied :) ik heb een tijdje een (manege-)paard gereden dat op buitenritten een sterke eigen wil had, en niet altijd af wilde remmen op commando van manege klanten. Veel mensen gingen hierdoor steeds harder trekken in zijn mond, of de druk in zijn mond hoog houden (constant trekken) om zijn snelle pas in te houden. Waardoor paardlief nog méér een hekel kreeg aan het bit, en zich er, jawel, geheel voor afsloot.

Mijn goede ervaringen hiermee zijn onder andere:
- Niet in de mond hangen/trekken
- Concentreren op afremmen met je benen en zit, desnoods kun je dit combineren met zeer lichte teugeldruk als je het nodig is.
- Noodrem maken? stuur hem naar de muur, boom, bosjes, of een ander paard. Boem is ho.
- Trekken werkt vaak averechts (nog meer voor bit afsluiten, of juist willen vluchten door de druk)

Dit is wat ik zo snel kan bedenken :) nog even een aanvulling op bitloos: Als het paard heel gevoelig is, maakt het niet uit of je nu met of zonder bit rijdt, als de ruiter een ruwe rijstijl heeft, of het paard datgene wat je vraagt eng vind/nieuw vind, zal het in alle gevallen botsen, met of zonder bit.

Wel kun je proberen of bitloos iets voor je is, hier zijn meerdere topics over, ook kun je gewoon een normaal halster en 2 halstertouwen gebruiken om uit te proberen of het wat voor je is, de halstertouwen moet je dan allebei in de onderste ring onder de kin van het paard vastmaken, niet aan de ringen naast de mond van het paard omdat de teugeldruk dan anders verdeeld wordt op het hoofd.
Maar er zijn zat topics en websites die je hierover verder kunnen helpen :)

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:53

Ik snap je verhaal niet helemaal als je het uitlegt in steeds een berichtje met een kort zinnetje,
kun je het ons niet wat uitgebreider vertellen, met meer achtergrondinformatie?

Wat voor een bitje heeft ze nu in dan? Kun je niet gewoon overstappen naar een zachter bit?
Een paard dat absoluut geen hulp in de mond tolereert, zou ik persoonlijk even laten nakijken.
Overigens ben ik van mening dat je hulpen meer vanuit je zit en benen moeten komen,
dan via je handen.
Misschien heeft ze wel pijn of iets dergelijks, ik zou er eventjes een dierenarts naar laten kijken.
Je moet inderdaad ook even kijken of het niet aan jezelf ligt. Negen van de tien keer heeft de ruiter gewoon een te strenge hand.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 14:23

nou het probleem is dat ze heel erg gevoelig is in der mond,
daarom gaat ze tijdens het galoperen lekker der eigen gang omdat ze weet dat je het met benen en zit moet doen,
ze gaat alle kanten op en kan dus alleen terug gebracht worden met het hoofstel maar dat accepteert ze niet,
ik kan goed rijden op been en zit maar ik kan niet op een paard rijden dat het bit niet accepteert en heel lastig is met op de hoefslag rijden,
dus leek mij bitloos verstandig

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:27

funnygirl1 schreef:
nou het probleem is dat ze heel erg gevoelig is in der mond,
daarom gaat ze tijdens het galoperen lekker der eigen gang omdat ze weet dat je het met benen en zit moet doen,
ze gaat alle kanten op en kan dus alleen terug gebracht worden met het hoofstel maar dat accepteert ze niet,
ik kan goed rijden op been en zit maar ik kan niet op een paard rijden dat het bit niet accepteert en heel lastig is met op de hoefslag rijden,
dus leek mij bitloos verstandig

Dan zou ik toch maar NOG beter leren rijden, als je beweerd zo goed te kunnen rijden, leer dan eerst maar gewoon met bit het paard lekker op de hoefslag te houden.
en leer ook maar eens typen ;)

Inderdaad ook eens verstandig om een tandarts te laten controleren op haakjes en dergelijke

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:29

Aha, nu snap ik het alweer beter.
:j

Wat voor een bitje heeft ze nu in dan? Kun je niet gewoon overstappen naar een zachter bit?
Heeft er al een dierenarts naar gekeken om vast te stellen dat ze geen pijn heeft?

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:31

ik denk niet dat bitloos de oplossing is. in elk geval eerst een tandarts laten kijken, dan heb je in elk geval zekerheid dat het daar niet aan ligt!

bovendien is bitloos echt wel een andere manier van rijden, vandaar dat ik daar niet zo maar aan zou beginnen.

succes in elk geval!

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 14:33

dierearts heeft hen vandaag nog nagekeken;)
niks mis met mond en tanden en ik heb een hele zachte hand en kan goed rijden;)
ik rij niet voor niks springwedstrijden ik keek is naar je foto christy maar ik zie zo al dat JIJ beter moet leren rijden je handen liggen verkeerd
annouk ze heeft een enkel gebroken bitje met latex eromheen ik hoop dat iemand een wat goedkoper hoofstel weet?
bedankt voor de belangstelling allemaal toppie!
maar het ligt echt niet aan mijn handen of rijstijl want daar is niks mis mee,
zoals ik al zij heb ik een zachte hand en ik kan op een wat minder wild paard zonder zadel en hoofstel springen en al

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:37

Misschien kun je eens een dubbelgebroken bitje gebruiken,
dat ligt vaak wat vriendelijker in de mond en werkt minder scherp dan een enkelgebroken bit.
Toch is een bit zo scherp als de hand van de ruiter.
Maargoed. Als jij zeker weet dat het niet aan je hand ligt, dan zal dat wel zo zijn.
Daar kan ik zonder foto's en dergelijke natuurlijk niets over zeggen.
;)

Christyj138 heeft niets gezegd om je aan te vallen, en heeft ook niet gezegd dat je slecht rijdt,
ze heeft je alleen het advies gegeven om jezelf te verbeteren wat rijden betreft.
Ik vind het dan ook onnodig dat je een opmerking over haar foto's in haar profiel maakt,
en naar mijn mening rijdt zij hartstikke netjes.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:37

funnygirl1 schreef:
ik rij niet voor niks springwedstrijden ik keek is naar je foto christy maar ik zie zo al dat JIJ beter moet leren rijden je handen liggen verkeerd

Wat heeft mijn manier van rijden met het probleem van jou paard te maken??
Het gaat hier helemaal niet om mij, dus daar hoef je dan ook niet over te beginnen, beetje zielig.
En wil je dan ook paar foto's in je topic of profiel plaatsen om te laten zien dat je zo goed kan rijden?

Als de DA niks kan vinden, dan moet het toch echt bij de ruiter liggen.
Wat zegt je instructriece hier van? Wat zegt zij/hij hierover? Dat je paard zo ''wild'' doet in de galop?

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:39

Laten we er nou geen discussie over maken wie beter kan rijden.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 14:39

ok :P maarja ik heb tot nu toe niemand met mijn stijl gevonden en ik heb alleen een foto van 2 jaar geleden dus daar reed ik mindr goed het is wel op hetzelfde paard zal ik hem posten?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:42

Annouk schreef:
Laten we er nou geen discussie over maken wie beter kan rijden.

Nee hoor.. Doe ik ook zeker niet, maar ik snap haar reactie niet helemaal, ;)

Post die foto maar dan kunnen we ongeveer zien hoe je rijd enzo. :)

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:43

Niemand in jou stijl gevonden? Wat is jou stijl dan? En hoever heb je gezocht? ;)
maarja ik heb tot nu toe niemand met mijn stijl gevonden <-- Je bedoeld hiermee een instructrice toch?

Ik denk niet dat bitloos de goede oplossing is, een zachter bit kan idd helpen, en dus verder zoeken naar een instructrice.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:44

Gewoon laten gaan, dat soort reacties.
Ze voelde zich aangevallen en die opmerking was haar verdediging.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 14:45

Christyj138 jou 'manieren' staan mij niet aan omdat je oftopic gaat enzo hierbij vraag ik je niet meer te posten, mijn lesgever zegt dat ik heel zacht in de hand ben maar dat ik even moet kijken voor een zacht bitje of een andere oplossing

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:46

Annouk schreef:
Gewoon laten gaan, dat soort reacties.
Ze voelde zich aangevallen en die opmerking was haar verdediging.

Ik vind het gewoon beetje zielig, maar oke, einde discusie.

Maar heb je dan uberhaut wel een instructice??