Hoofdstel matchend maken (kleur)?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cisss

Hoofdstel matchend maken (kleur)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 19:32

Hee! :wave:

Na aanleiding van dit topic: [HAR] Bijpassend hoofdstel? open ik weer een topic. :P Ik heb het hoofstel wat ik bij Agradi gekocht heb binnen gekregen. Ik ben er super blij mee, goede maat mooi leer. Maar het is niet helemaal matchend, wat ik al verwacht had omdat erbij stond dat het cognac was. Ik vind het niet super erg als het niet helemaal matchd, maar het zou toch wel leuk zijn. Ik krijg de tip van mensen leervet en schoenpoets te gebruiken. Ik heb er nu leervet opgedaan maar ik zie niet echt verschil. Ook schoenpoets helpt niet echt. Hebben jullie nog een tip? Of met wel schoenpoest of met welk leervet doen jullie het? Maar dit is absoluut geen miskoop omdat ik een kleine maat nodig heb en ik graag mexicaans wou, en deze bijna niet te krijgen zijn. Daarom zou ik hem in de kleur van het zadel toch nooit vinden. En dan komt er ook nog eens bij dat mijn zadel een hele moeilijke kleur heeft.

Alvast bedankt,
Ciska :)

(Kleuren vallen wat roder uit dan in het echt, door de flits. Maar het verschil kan je wel goed zien.)
AfbeeldingAfbeelding

kagiwaga

Re: Hoofdstel matchend maken (kleur)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:37

nou dit kan je helaas niet veranderen en leer vet is om te verzorgen niet om te kleuren en schoenpoets geeft af en droogt leer uit,
ik zou het maar zo laten

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:40

In gebruik wordt het al snel donkerder. Ik had een westernset, ook in die mooie lichte kleur, maar dat is nu ook ongeveer dezelfde kleur als jou zadel.
Ik zou er niet met vanalles op gaan poetsen, maar ook gewoon zo laten. Vind het niet storen hoor. ;)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:41

Ja das nou eenmaal met bruin...
Daarom zou ik nooit voor bruin tuig kiezen...

Ik zou het gewoon zo laten, niks aan doen, denk dat het er niet mooier op wordt.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 10:57

Oké, bedankt voor jullie reacties. Ik zal dus gewoon zo laten moeten, ik dacht al dat het vast wel wat donkerder zou worden in gebruik. :j Bedankt! :D

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:59

Als je het in de olie zet wil het nog wel eens donkerder worden.
Wellicht het proberen waard..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:04

Het wordt vanzelf donkerder in gebruik. Wat ook goed helpt is je paard laten rollen na het rijden, met het hoofdstel nog in. Doet ook wonderen voor de kleur :+ .

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 11:09

xx_Irisje schreef:
Als je het in de olie zet wil het nog wel eens donkerder worden.
Wellicht het proberen waard..

Oké, ja blanke olie toch? Ik geloof dat we alleen maar zwarte hebben. :+ Dat moet maar niet. Maar bedankt! Want ik deed het nu gewoon met ledercrème en dat hielp niet echt. :P

Maflinger_S schreef:
Het wordt vanzelf donkerder in gebruik. Wat ook goed helpt is je paard laten rollen na het rijden, met het hoofdstel nog in. Doet ook wonderen voor de kleur :+ .

Echt? Oh, ga ik dat eens proberen! :P Bedankt!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:15

Blanke olie ja ;)
Ik gebruik ook wel eens zonnebloemolie..

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 11:46

xx_Irisje schreef:
Blanke olie ja ;)
Ik gebruik ook wel eens zonnebloemolie..

Oh, oké! Dat hebben we wel. Dat kan ik ook wel even proberen! Bedankt! :D

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:49

blanke olie werkt inderdaad super om de kleur wat donkerder te maken. en het wordt ook niet snel meer licht.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:00

borrie01 schreef:
blanke olie werkt inderdaad super om de kleur wat donkerder te maken. en het wordt ook niet snel meer licht.

Oké, dat hoop ik dan. Zal even zien of ik blanke olie heb! :) En anders kan ik het altijd kopen. :j

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:34

ik heb bij de ruitersportzaak een fles olie van rapide gehaald dat werkt echt super.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 15:11

borrie01 schreef:
ik heb bij de ruitersportzaak een fles olie van rapide gehaald dat werkt echt super.

Ja, ik zal die ook even kopen. Want zonnebloemolie en blanke olie hebben we allebei niet meer. :') Wel heb ik van Rapide Lederdessing. Maar zoveel verschil zie ik daar niet mee. Ik moet echt olie volgens mij hebben, die lederdessing is meer voor het glimmen en zo. :P

Afbeelding

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:41

klopt je moet echt olie hebben.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:13

dressing zorgt er juist voor dat de kleuren bruin niet (veel) donkerder worden..

Idd olieen :j Herinner je je het hoofdstel van lorette nog? :D Die ging in nachtje in de olie :+

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:32

ik zou hem ook in de olie doen ja.. al is het zo dat als je hem gebruikt, vanzelf donkerder wordt.

Bubsj: wat een geweldig hoofdstel!!!!!

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 12:10

Lisa: Wow, wat een verschil ja!! :oo

Bedankt meiden! Ik zal even blanke olie halen, en dan even een foto laten zien van voor en na. :j

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:28

Een nachtje? Nog geen 3 minuten in de olie!! :=
Ik had maar meteen weer een nieuwe aangeschaft, die NIET in de olie ging. :Y) (Al vond bijna iedereen de kleur na de olie mooier.)

Wees voorzichtig met vetten, want als het eenmaal te donker is geworden, krijg je het hoofdstel niet meer in de oorspronkelijke kleur. Door normaal gebruik (en wat vet / lederdressing) wordt het hoofdstel wel donkerder. Is dat niet genoeg? Probeer dan wat olie op een klein stukje leer waar je je wat kleurverschil zou kunnen permitteren. Dan kun je zien hoe donker het wordt.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:24

Ik heb mn hoofdstel toen ook niet in de olie gelegt maar met een doek erop gewreven tot het donkerder werd zo kan je beter in de gate houden of het niet te donker wordt.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 18:12

_Lorette_ schreef:
Een nachtje? Nog geen 3 minuten in de olie!! :=
Ik had maar meteen weer een nieuwe aangeschaft, die NIET in de olie ging. :Y) (Al vond bijna iedereen de kleur na de olie mooier.)

Wees voorzichtig met vetten, want als het eenmaal te donker is geworden, krijg je het hoofdstel niet meer in de oorspronkelijke kleur. Door normaal gebruik (en wat vet / lederdressing) wordt het hoofdstel wel donkerder. Is dat niet genoeg? Probeer dan wat olie op een klein stukje leer waar je je wat kleurverschil zou kunnen permitteren. Dan kun je zien hoe donker het wordt.

Ik vind de eerste kleur mooier hoor. :P Fijn is dat zeg, gelijk je hoofdstel naar de kl'ote. Bedankt voor de tip! Met lederdressing zie ik niet veel verschil, behalve dan dat het soepeler wordt. Maar verder niet. Dus ik zal echt met olie aan de slag moeten. :) Ik zal mijn zadel er wel bij houden!

Wat betreft het in de olie leggen, dat doe ik ook niet hoor. Ik doe het ook met een doekje!

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 18:02

Vandaag hadden we zonnebloemolie in huis, maar doe het liever toch met gewone blanke olie. :) Ik had paar streekjes gezet en ik zag niet veel verschil. Zal morgen even bij mijn moeder doordrukken dat we even naar de winkel moeten. :P

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 06:49

Mijn hoofdstel was onwijs lichtbruin (heb de lichtste bruin van Schockemohle) veel lichter dan mijn zadel. Heb hem een paar uur in de olie gehad en vet hem regelmatig. Hij is echt zo onwijs veel donkerder geworden.

Als ik jou hoofdstel vergelijk met je zadel, wordt je hoofdstel denk zowat hetzelfde van kleur. En daarnaast, op het paard zie je kleine kleur verschillen echt niet :n

Hier mijn set op concours. De martigaal en het hoofdstel zijn heel anders bruin dan het zadel (nu nog steeds):

Afbeelding

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:08

Rowo: Wow ja, wat een verschil!! Maar denk je dat ik het beter kan invetten met een doekje of echt in de olie moet leggen? Anders ben ik misschien te bang dat het te donker wordt..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:07

Ik deed hem in de olie omdat ie me niet snel genoeg soepel werd :+ Maar ik vet het ook erg vaak (met doekje/sponsje) en dan wordt het ook vrij snel donkerder. Maar nogmaals; iets kleur verschil zie je niet :n Op de foto die ik plaatste zie je ook niet dat het verschilt qua kleur.