strak moeten aansingelen voor de galop, wie ook??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

strak moeten aansingelen voor de galop, wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 19:32

heb ff een vraagje over strak moeten aansingelen.
heb een 3 jarige nu, en het valt mij op dat als ik niet strak genoeg aansingel dat ik dan in galop het zadel wat voel 'wippen' . dan singel ik nog een gaatje strakker en dan is het goed.
nou zegt mijn instructrice dat strak aansingelen heel normaal is. nou is mijn ervaring dat normaal gesproken ik nooit zo strak hoef aan te singelen bij andere paarden met dit zadel.
maar nu heb ik ook voor het eerst een neopreen singel. niet bewust hoor, maar de leren singel die aan mijn zadel zat die was te lang, dus een kortere singel gekocht en dat is dus een neopreen....
nou heb ik al een zadelmaker gevraagd om langs te komen, maar dat duurt natuurlijk ff ivm de vakantie.
dus vandaar dat ik het hier eens vraag, wil zeker weten dat mijn zadel ( passier dressuur) goed past op mijn paard. ( foto,s in profiel, met zadel)
wat vinden jullie??

kagiwaga

Re: strak moeten aansingelen voor de galop, wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:39

zal wel goed passen maar meschien is een onderlegger handig?
dan voor kom je het en meschien is de singel niet goed

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:49

verder niemand??

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:58

Een zadel dat wipt op het paard is te groot. Zo van op een foto kan je niet zien of een zadel past of niet. wat me wel opvalt bij de derde-laatste foto, is dat het zadel te ver naar voor ligt. Je zadel hoort achter de schouder te liggen.

Is het wippen in een op/neer beweging, of een links/rechts beweging? Laatste kan namelijk ook veroorzaakt worden door het te ver naar voor plaatsen van het zadel.

Ik lees ook dat het zadel op meerdere paarden gebruikt wordt. Je kan niet verwachten dat een zadel op alle paarden even goed past. Als dat het geval was, dan zou men geen verschillende boommaten verkopen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:00

Idd de pasvorm zal niet goed zijn, want een goed passend zadel gaat zelfs in galop niet schuiven al vergeet je goed aan te singelen....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:01

Een zadel wat wipt past niet inderdaad. Dat kun je niet oplossen met strakker aansingelen of een onderlegger.
Ik heb ooit eens als tip meegekregen van een zadelmaker, dat je in principe zonder singel moet kunnen rijden.
Als je zadel dan blijft liggen, dan past het goed. Uiteraard niet in snelle galop enz, maar wel in stap en een rustig drafje en handgalopje.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 13:08

het wippen is een op en neer beweging,
en tuurlijk past het zadel niet op alle paarden, ik heb dus een 3jarige nu, mijn vorig paard die toch wel een stuk groter was is afgekeurd en weg... dit zadel wat ik heb gebruikt ligt dus ook op een paard van iemand die ik er gewoon bij rij.
op beide paarden behalve dan nu mijn 3 jarige ligt het zadel dus perfect, hoef ik niet strak aan te singelen.
kijk,mijn 3 jarige groeit nu nog heel veel, en had zelf ook al het idee dat het zadel iets te groot is, maar nu laten aanpassen is onverstandig omdat ze nog zoveel groeit.
misschien zou het van de singel kunnen komen, ik sta in tweestrijd, weet niet goed wat ik het beste kan doen, vandaar ook deze topic, altijd interessant om meningen te delen

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:14

mijn mening? ga op zoek naar een leuk, goedkoop tweedhandsje dat wel past. En gebruik dat op je 3 jarige tot hij wat meer in de spieren zit.
Alleen al het feit dat je een kortere singel nodig had, wijst er op dat je paard anders is van bouw, en dus veel kans dat je zadel niet goed ligt.

Verder rijden met dit zadel zou ik persoonlijk niet doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:17

Citaat:
op beide paarden behalve dan nu mijn 3 jarige ligt het zadel dus perfect, hoef ik niet strak aan te singelen

Een duidelijker teken kun je dus niet krijgen. Het past duidelijk niet.
Ik zou er toch naar laten kijken. Kost nu misschien wel even wat, omdat het meerdere keren aangepast zal moeten worden.
Maar dan ben je volgens mij altijd nog goedkoper uit, dan wanneer je er nu mee rond blijft rijden en uiteindelijk dierenartsrekeningen moet gaan betalen van het oplappen van een paard met ernstige rugproblemen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 13:29

ja silence, die richting zat ik ook al op te denken.....had al gebeld met een zadelmaker, en ze komt toch even een maand op rust nu, (had ik zo wie zo al besloten! )
dus alle tijd om het zadel na te laten kijken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:34

Ik heb een zadelmaker eens horen zeggen dat het aansingelen vooral belangrijk is voor het opstijgen.
Persoonlijk singel ik dus nooit na als ik een keer zit. Mijn zadel is goed passend gemaakt en schuift geen centimeter, laat staan dat hij wipt.
Het lijkt me dus inderdaad verstandig dat je de zadelmaker even laat komen. Een wippend zadel geeft een te grote belasting van de rug en kan zeker rugproblemen veroorzaken.