Tips wat voor soort Bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Tips wat voor soort Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:35

Hoi,
Ik zit er al een tijdje aan te denken of een ander bit iets voor melody zou kunnen zijn.
De laaste tijd loopt ze heerlijk ontspannen en komt ze met langere teugel makkelijk in de oprichting.
Maar nu moet ik beginnen haar meer te verzamelen dus de teugels ietsje korter nemen 2e blokje van springteugel,voorheen zat ik 2 cm daarvan af.

Maar dit resulteert in niet lekker door de hand blijven en onrustig worden met haar hoofd.
Op het moment rijd ik haar met een simpele enkelgebroken bustrens,maar zou gouw ik wat meer ga vragen hou ik haar moeilijker in de hand.
Melody is en pony die op de lichtste beweging met je hand onrustig word in de aanleuning.

Nu heb ik haar voor de shoot van BR in de bossen gereden met een dubbelgebroken watertrens,hier heeft ze 3 uur lang lekker op geknabbeld en beide kanten goed schuim op haar mond.
Met haar huidige bit heeft ze dat aleen als ze ontspannen is geweest maar zo gouw ik haar meer moet verzamelen zit er minimaal speeksel op het bit.
Voor mij dus een teken dat ze hem op dat moment minder aan wil nemen.

Er zijn zoveel verschillende bitten dus ik vraag me af wat zouden jullie mij met deze informatie aanraden?

DaihyoJarig

Re: Tips wat voor soort Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:36

Als het dubbelgebroken watertrensje een fijn gevoel gaf zou ik daar voor gaan. Je weet al hoe ze daar op loopt en dan hoef je niet zoveel uit te proberen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:38

Ja niet precies ik heb daar voor die shoot een beetje mee gecrosses en dit bitje was ook 2 cm te groot dus echt een beeld heb je er dan niet van.

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:40

Vraag iemand in de kennissen kring of ze nog zoon bit hebben die zou passen bij jou pony. Dan kun je die een week of 2 proberen is het wat kun je er zelf een kopen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:41

Had ik al bedacht maar degene die ik ken hebben allemaal een te grote maat.

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:43

Bij een bit is het altijd proberen want ik heb heel lang met een dubbelgebroken watertrens gereden ging super alleen op een gegeven moment ging het niet meer en werd die sterk toen een minder scherpe geleend van iemand en nu loopt die weer super. Bij bitten is het echt gewoon proberen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:45

Maar als ze 3 uur aan het kauwen is met zo'n rit,kan dat dan weer niet juist TE zijn.Goed schuimen is teken van goede aanname van het bit maar de hele tijd ermee bezig zijn is dat wel goed?Of vraag ik nu juist iets heel raars?

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:49

Mijn pony kauwt altijd op het bit als ik aan het uitstappen ben. Dat had bij mij niks te maken met het bit maar ik ken je paard niet. Of ga naar de een ruitersportzaak in de buurt of ze nog 'oude' niet kapotte of egt versleten bitten hebben die je zou kunnen proberen.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:50

MelodyT schreef:
Maar als ze 3 uur aan het kauwen is met zo'n rit,kan dat dan weer niet juist TE zijn.Goed schuimen is teken van goede aanname van het bit maar de hele tijd ermee bezig zijn is dat wel goed?Of vraag ik nu juist iets heel raars?

Als je paardje lekker ontspant, en lekker knabbelt, is er niets aan de hand. Als hij schuimt is het al helemaal in orde ;)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:52

Normaal kauwt ze aleen op eht bit als ze volledig ontspand dan schuimt ze links en rechts evenveel.
Als ik haar op ga pakken schuimt ze aleen nog maar licht op het bit zelf,in haar mondhoeken is dan niks meer te zien en ze word in de aanleuning wat strammer net of ze het bit niet goed meer wil aannemen.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:53

IkenVin schreef:
Mijn pony kauwt altijd op het bit als ik aan het uitstappen ben. Dat had bij mij niks te maken met het bit maar ik ken je paard niet. Of ga naar de een ruitersportzaak in de buurt of ze nog 'oude' niet kapotte of egt versleten bitten hebben die je zou kunnen proberen.

Nou, ik zou geen versleten bitten gaan proberen, die hebben een verkeerde inwerking. Bovendien is het verschil tussen een goed bit en een versleten bit groot. Ik zou gewoon proberen ergens een bit te lenen. Ik heb het trouwens ook ooit geprobeerd, en dan gewoon bij een ruitersportzaak. Dus misschien kun je bij een ruitersportzaak vragen of je het bitje mag proberen. Meestal mag dat zonder problemen.

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:55

Gaat ze dan vast houden en achter de teugel duiken zodat je niks meer in de hand heb? Want dat was dus precies bij die van mij wat die vaker begon toe doen. Het leek een beetje of die niet meer aan het bit wou komen. Maar schuimen is meestal wel een goed teken.

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:56

Evanescence8 schreef:
IkenVin schreef:

Nou, ik zou geen versleten bitten gaan proberen, die hebben een verkeerde inwerking. Bovendien is het verschil tussen een goed bit en een versleten bit groot. Ik zou gewoon proberen ergens een bit te lenen. Ik heb het trouwens ook ooit geprobeerd, en dan gewoon bij een ruitersportzaak. Dus misschien kun je bij een ruitersportzaak vragen of je het bitje mag proberen. Meestal mag dat zonder problemen.

Ik zei NIET versleten bit of kapot bit want dat is natuurlijk slecht

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:59

Dus 3 uur lang knabbelen terwijl ze weinig inspanning hoeft te leveren kan niet als slecht gezien worden,niet dat ze dan TE los is in haar mond.
Maandag ga ik naar BR en zat eraan te denken daar een bitje te kopen vandaar dat ik tips vraag.

IkenVin:Nee voor het oog loopt ze correct aleen word ze stug.links rechts wenden word dan ook hoekiger omdat ze beide kanten dan minimaal ontspand.

Het is niet te zien,wat ik voel in mn handen daarom is het ook zo lastig.

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:03

Heb je haar tanden en kiezen al eens na laten kijken? Daar kan ook het vasthouden vandaan komen.
Toch zou ik kijken naar een dubbelgebroken bitje. Dat is vriendelijker dan een enkelgebroken. Een enkelgebroken kan in het gehemelte gaan prikken als ze bijvoorbeeld een laag gehemelte heeft. Met een dubbelgebroken gaat dit niet.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 21:05

Nee maar ze loopt weken lekker en zo gouw ik haar meer wil verzamelen doet ze dat,anders zou ze dat anders toch ook doen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:58

Als ze prettig lijkt te lopen op het dubbelgebroken watertrensje zou ik dat voor haar proberen :) Het is met ieder paard toch weer steeds uitzoeken waar ze goed en minder goed op reageren, en sommige maakt het ook niet uit.
Wat voor maat zoek je? Ik heb nog een dubbelgebroken watertrens van 11,5 centimeter liggen die je wel kunt overnemen als je wil :)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 06:47

Moet even mn bitje opmeten denk dat ik tussen de 10 en 12 zit met haar.Van welk materiaal is het gemaakt?En wat wil je ervoor hebben?

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:29

Ik zou ook voor een dubbel gebroken watertrens gaan.
Gewoon een tijdje proberen en dan zie je het vanzelf.
En dat kauwen op het bit gaat wel over.
Die van mij deed dat in het begin ook en doet het nu helemaal niet meer ook niet tijdens het uitstappen.
veel succes