sperriempje van links naar rechts of andersom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sperriem: uiteinde welke kant op?

Over de neus, dus naar links
5 (20%)
Alleen door passantje, afhangend naar rechts
19 (79%)

Totaal aantal stemmen: 24

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

sperriempje van links naar rechts of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 11:23

Ik vraag het mij nu al een tijdje af: is er een (ongeschreven) regel hoe je je sperriempje vast moet maken? Staat het misschien ergens in regelementen? Wat ik bedoel is dus met het losse uiteindje tussen het lusje van de neusriem óver de neus naar links? Of afhangend aan de rechterkant (als je voor het paard staat).

Ik heb hem zelf na jaren omgewisseld naar afhangend aan de rechterkant, omdat hier bijv. ook de keelriem versteld wordt en ik het beu was om dat ding elke keer door het neusriemlusje te frotten. Wat doen jullie?

filou

Re: sperriempje van links naar rechts of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:26

Ik heb hem rechts (als je voor het paard staat dan), want alle gespen maak ik aan deze kant vast, dus vind het onhandig om dan weer naar de andere kant van het hoofd te lopen om de sperriem vast te maken :)

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:27

uiteinde naar beneden gericht.. en dan aan de linkerkant..(waar je ook de keelriem vastmaakt)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:35

Iloonie schreef:
uiteinde naar beneden gericht.. en dan aan de linkerkant..(waar je ook de keelriem vastmaakt)

Ik ook zo. Maar ik zie het vaak andersom, dat het uitinde naar boven wijst en door dat sperriemlusje moet.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:02

Ik heb ook altijd het uiteinde naar beneden gericht en dan de sluiting aan de linkerkant. Dit omdat verder alle uiteinde van de riempjes naar beneden wijzen, ik vind het raar om dan het riempje van de sperriem ineens naar boven te laten wijzen :)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:07

Ik heb hem ook rechts (aan de kant waar ik keelriem etc vastmaak). Ik heb het uiteinde naar boven omdat ik hem anders wel eens verlies onderweg :).

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:08

Lyonesse schreef:
Iloonie schreef:

Ik ook zo. Maar ik zie het vaak andersom, dat het uitinde naar boven wijst en door dat sperriemlusje moet.

ja klopt.. en ik vind dat nog soort 'lelijk' ook..

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:21

love_plaisir schreef:
Ik heb hem ook rechts (aan de kant waar ik keelriem etc vastmaak). Ik heb het uiteinde naar boven omdat ik hem anders wel eens verlies onderweg :).

Hoe kan je je sperriem nou verliezen? :')

Ik doe ook het flapje naar beneden, aan de linkerkant (als je voor het paard staat rechts). Dat staat het meest net en volgens mij hoor het ook zo..?

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:26

mijn sperriem zit ook met de geps rechts als je er voor staat en het riempje naar beneden, zit ook nog een passantje aan zodat je hem daar makkelijk in kan schuiven, rest van hoofdstel heeft dat ook als riempjes naar beneden wijzen dus leek me niet meer dan logisch dat dat bij de sperriem ook zo gaat. Vind het ook het mooiste staan en paard heeft er zo geen last van.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:29

Ik wist dat die vraag zou komen :')

Maar ik heb de sperriem dus zo door mijn lusje, dat mijn gesp & passantje tegen het lusje waar je hem doorheendoet aanzit aan de rechterkant (als je ervoor staat), waardoor hij, als ik hem vast ga maken dus naar boven steekt. Anders verlies ik hem dus tijdens het lopen en optillen etc (niet met rijden natuurlijk :+ ).

Als ik hem dus anders doe aan mijn hoofdstel waardoor het uiteinde naar onder zou wijzen, verlies ik hem steeds op miraculeuze wijze :7.

Paard heeft er geen last van of je de uiteinde aan de onderkant of bovenkant hebt :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:35

kaj schreef:
Ik heb ook altijd het uiteinde naar beneden gericht en dan de sluiting aan de linkerkant. Dit omdat verder alle uiteinde van de riempjes naar beneden wijzen, ik vind het raar om dan het riempje van de sperriem ineens naar boven te laten wijzen :)

Nu ik er over nadenk is het ook best raar, maar de mijn zit dus wel altijd zo, dat ik 'm door het lusje van de neusriem kan steken. En volgens mij doe ik het ook altijd al zo. Denk zelfs dat ik bij nieuwe hoofdstellen ze ook zo in elkaar zet :?

Nou ja, het zit niemand in de weg. Maar als ik erover na ga denken is het inderdaaad wel een beetje raar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:38

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:41

Zo raak je de passanten juist niet kwijt want ze zitten tussen de gesp en de lus :).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:46

Dat zitten ze in beide gevallen :D

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:47

Je kunt natuurlijk ook jezelf aanleren om het sperriempje weer dicht te maken als je het hoofdstel afgedaan hebt :D Dan verlies je ook niks :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 14:48

Cassidy schreef:
Ik vind het op de foto zoals hij in de Bokt Wiki staat ook geen gezicht

http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Gecombi ... usriem.jpg

Uiteinde naar beneden, en dan door de passant heen. Dat de passanten vaak zoek raken of stuk gaan is een tweede.

Zo had ik hem dus eerst, maar dan nog een langer stuk over, dat door de sperriemlus en dan uiteinde naar beneden. Dan raak je idd geen passant kwijt, of erger nog: de hele sperriem :Y) Maar mooi is het niet nee....

Ik heb hem nu dus andersom...(dan op de wikifoto)

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:51

bij utah altijd naar rechts en bij kimberly bij het ene hoofdstel naar links en bij het andere hoofdstel (als ik daar dan de sperriem aan heb zitten ) naar rechts
dus meestal rechts

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:51

Cassidy schreef:
Dat zitten ze in beide gevallen :D

Oja, merk het al, ik ben nog niet helemaal wakker, excuus :')

Lyonesse schreef:
Je kunt natuurlijk ook jezelf aanleren om het sperriempje weer dicht te maken als je het hoofdstel afgedaan hebt :D Dan verlies je ook niks :+

Zou kunnen maar wss vergeet ik het toch wel :') Ach niemand heeft er last van op deze manier :D