te hard zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

te hard zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 17:11

kan een te hard zadel voor problemen zorgen met doorzitten?
mijn dochter klaagt dat haar zadel zo hard is waardoor ze onmogelijk kan doorzitten
nu heeft ze een fries die gooien wat hoger op dat weet ik maar zelfs ik kan niet doorzitten op hem het zadel is inderdaad keihard
eerst vermoeden we dat zijn rug vast zat maar dat is volgens de dierenarts niet het geval die is gisteren geweest
ik zit te denken aan een wintec zadel maar me dochter heb vel gelezen over boomloos
jullie tips en advies graag

Anoniem

Re: te hard zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:13

Nee hoor , als je een goede onafhankelijke zit hebt blijf je prima zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:14

Het zadel waar ik mee rijd is ook hard, maar dat geeft geen problemen met doorzitten.
Ik denk dat het probleem er eerder in zit dat je dochter moeilijk kan doorzitten (door het vastzetten van de rug van je paard) en dan gaat "stuiteren". Als je stuitert is een hard zadel natuurlijk wel vervelend.
Neemt niet weg dat als je zelf goed kan doorzitten je daar geen last van hebt omdat je als het ware aan het zadel vastgeplakt blijft zitten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:34

Of een zadel hard of zacht zit, maakt vwb het doorzitten idd niets uit.

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:40

Een wintec zadel is niet echt zacht. Ik heb er één, kan er prima op doorzitten maar op den duur krijg ik een zere kont.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 18:48

Blijheid schreef:
Het zadel waar ik mee rijd is ook hard, maar dat geeft geen problemen met doorzitten.
Ik denk dat het probleem er eerder in zit dat je dochter moeilijk kan doorzitten (door het vastzetten van de rug van je paard) en dan gaat "stuiteren". Als je stuitert is een hard zadel natuurlijk wel vervelend.
Neemt niet weg dat als je zelf goed kan doorzitten je daar geen last van hebt omdat je als het ware aan het zadel vastgeplakt blijft zitten.

klopt helemaal mijn dochter haar paard houd zijn rug vast maar het zadel is ook wel hard hoor
nu is mijn vraag hoe kan zij ervoor zorgen dat hij zijn rug los laat
zijn vorige eigenaresse heeft hem 9 jaar gehad en ook 9 jaar verkeerd gereden wat als resultaat heeft rechts vast zitten
het is haar 1e paardje heeft wel altijd een shet gehad maar dat is niet te vergelijken met een fries

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:46

Les nemen is sowieso een goede optie als het paardje zo lang slecht gereden is. Heeft een fysiotherapeut (dus niet de DA) er al eens naar gekeken? Zo iemand kan blokkades vinden en oplossen.

Verder is het belangrijk om te starten met het laag rijden. Eerst lekker het hoofd bij de grond zodat de rug kan ontspannen. Eerst alleen maar in stap. Later rustig een paar passen in draf oppakken. Zo werk je langzaam aan naar een ontspannen rug toe. Wat betreft het rechts vast zitten, dat kan (op rijtechnisch vlak) opgelost worden door veel met stelling en buiging te werken. Geen rechte lijnen rijden, maar vooral rond. Dit hoeven dan nog niet eens echte figuren te zijn, zolang het maar rond is.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:00

Een zadel moet lekker zitten voor zowel de ruiter als het paard. Als een zadel niet lekker zit/hard is dan komt dat de rijkunst niet ten goede en zal het paard ook niet geneigd zijn zijn rug los te laten. Ik denk dat een goed passend en lekker zittend zadel wel degelijk maakt dat je beter kan doorzitten NAAST het loslaten van de rug. Probeer eens door te zitten op een bare back pad!

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:16

Zoals je zelf al hebt aangegeven is dit meer een rijtechnisch probleem. Goede lessen nemen zijn zeer handig en zit het paard echt vast laat hem dan een keer door proffesional trainen (iemand met veel ervaring die ook de spieren losser kan werken). Ook wil een magneetdeken (als ik het goed zeg) wel eens helpen. Om deze aan te schaften is veel te duur, maar je kunt hem vast ook wel ergens huren/lenen. Ik ben zelf niet zo van de fysiotherapeuten enz. (deze hebben mij niet geholpen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:33

Als je een onafhankelijke zit hebt ontwikkeld moet het geen probleem zijn.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:38

nou mijn dochter heeft nu 2x met een boomlloos zadel gereden en het probleem is opgelost
gisteren reed ze hem voor het eerst ermee en hij ging flink aan de kletter hij voelde zijn eigen bevrijd van dat knellende harde zadel
vandaag heeft ze weer gereden en had ze prive les en haar instructise zei het ook al sierd loopt veel meer ontspannen en hij ging nu niet aan de kletter hij liep heel erg ontspannen
dus het was wel degelijk dat zadel en had dus niks met rijtechnish te maken

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:10

jootje13 schreef:
nou mijn dochter heeft nu 2x met een boomlloos zadel gereden en het probleem is opgelost
gisteren reed ze hem voor het eerst ermee en hij ging flink aan de kletter hij voelde zijn eigen bevrijd van dat knellende harde zadel
vandaag heeft ze weer gereden en had ze prive les en haar instructise zei het ook al sierd loopt veel meer ontspannen en hij ging nu niet aan de kletter hij liep heel erg ontspannen

Dan zou ik eerder zeggen dat het zadel niet goed heeft gelegen, waardoor dat hij vervelend werd. Of dat een zadel nu een boom heeft of niet heeft niks te maken met het hard zitten, laat staan dat een paard erop reageert. Als de pony van je dochter er zo op reageert verwacht ik dat het oude zadel de pony niet goed paste (misschien zelfs opklemde).

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 18:00

LovesHerPony schreef:
jootje13 schreef:

Dan zou ik eerder zeggen dat het zadel niet goed heeft gelegen, waardoor dat hij vervelend werd. Of dat een zadel nu een boom heeft of niet heeft niks te maken met het hard zitten, laat staan dat een paard erop reageert. Als de pony van je dochter er zo op reageert verwacht ik dat het oude zadel de pony niet goed paste (misschien zelfs opklemde).

klopt helemaal haar oude zadel had een te harde boom waardoor mijn dochter haar paard niet voorwaarts was met hoofd omhoog lopen
geen sterren kijken maar niet nagevelijk
en nu loopt hij super ontspannen en laat hij zijn rug wel los waardoor hij beter door te zitten is
ze heeft een fries met een vreselijke moeilijke rug waardoor er bijna geen een zadel goed op past en dit boomloze zadel past perfect meneer voelt geen druk alleen de aanwezigheid van mijn dochter op zijn rug hij voelt sneller haar beenhulpen
wij zijn zeer tervreden nooit meer een zadel met boom

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:21

mss een wolleke? Of een ander zadel.. ik heb ne wintec 2000, en die zitte gigantisch zacht :)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 21-12-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht na deze reactie verwijderd. Aangezien dit al een oud topic is. Gelieve niet meer in te reageren.