zonder sjabrakje blijven de haren netjes liggen onder het zadel, maar met sjabrakje zijn de haren onder het zadel gekneust. dik/dun/pad/sjabrak, maakt niks uit. wie heeft dit ook?
Een schuivend sjabrak kan een aanwijzing zijn dat het zadel niet helemaal goed past. (BoktWiki) Maar je zegt dat het niet zo is als je zonder rijdt ... Het zadel past mss niet helemaal perfect en wordt dat zichtbaar door de sjabrak... (Mss heeft je paardje een grasbuikje gekregen? ) Ik weet niet of je een dekje gebruikt dat de vorm van het zadel volgt of een echt rechthoekig zadeldekje? Mss is het beter met een rechthoekig omdat dat groter is en dus meer oppervlakte heeft en mss beter blijft liggen .... ?
misschien dat een gelpad wat zou kunnen uitmaken. Deze verdeeld de druk wat beter dan een shabrak. Het kan zijn dat je zadel zonder beter past als met, MAAR houd dat in dat je dus ook zonder shabrak met alleen het zadel echt gereden hebt? Of heb je m alleen opgelegd met longeren ofzo? Het kan namelijk verschil maken met druk etc.
ik ben geen expert, maar geloof dat een beetje beweging redelijk normaal is. Mijn paard heeft ook "gekneusde" haartjes na het rijden. Maar het is geen op maat gemaakt zadel, dus verwacht er ook niet zoveel van als een op maat gemaakt zadel. De vraag is alleen, denk je dat je paard er schuurplekken van over gaat houden?
Anoniem
Geplaatst: 21-07-09 18:59
Door de beweging blijven de haartjes steken in de pad en gaan zo wat warrig staan. Kan verder helemaal geen kwaad tenzij het op bepaalde plaatsen onder het zadel heel veel extremer is. Bij de schouders en aan de achterkant van het zadel is exta beweging en dus warrige haren normaal.