[WN] geschikt hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

metternich

geschikt hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 22:50

Gelijk maar nog meer vragen, de antwoorden komen altijd zo snel!!

Wat is een geschikt hoofdstel voor een beginnend paard.
Hij is altijd dressuurmatig gereden, zz licht (ha niet door mij hoor), dus met stang en trens, hij is vrij sterk, lang hengst geweest met een behoorlijke hals.
Ik rij hem recreatief, dubbel gebroken trens maar wel altijd martingaal om, overigens is hij wel braaf buiten maar gewoon erg sterk
Heeft iemand misschien nog iets te koop
groetjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:56

Ik zou gewoon in de bak gaan trainen zodat ie minder sterk wordt (dus minder ongevoelig in de mond door het vele trekken en terugtrekken van de ruiter), grondwerk, misschien eens bitloos rijden proberen :) En altijd consequent blijven; ho=ho! ook op de zit.
Dan zal hij langzaamaan weer gevoelig worden in de mond en kun je straks makkelijk met een trensje en zonder hulpteugels aan een los teugeltje naar buiten :)
Het hoofdstel heeft er weinig mee te maken.

quarterH

Re: geschikt hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:42

bitloos rijden met een sterk paard dat met bit al moeilijk te houden is? volgens mij is ze niet levensmoe hoor :+

hoofdstel maakt idd niks uit. en zou ook eerst gaan trainen dat hij gevoeliger wordt in de mond.
hoe? --> vraag je trainer, kun je niet via een forum uitleggen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:17

wat heb je voor paard en hoe groot?

ik heb nog een western martingaal maat Full een western aansnoer neusriem en misschien ook wel een hoofdstel met teugels

bij interesse zal ik foto`s maken :D

metternich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:30

Hoi, het is een 13 jarige ruin van 1.66 hoog. Ik ken zijn geschiedenis, is altijd van 1 eigenaar geweest en hij is altijd sterk geweest. Ik kan wel met een losse teugel buiten rijden, maar hij is sinds een jaar of 4 ruin, is dekhengst geweest en nog altijd gek op merrie's. Als ik die dus buiten tegenkom dan is het wel een mannetje, eerlijk dat wel, ik denk ook niet dat hij er vandoor zal gaan.
ik heb wel interesse in je hoofdstel!

metternich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:30

en martingaal

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:33

Pienb schreef:
bitloos rijden met een sterk paard dat met bit al moeilijk te houden is? volgens mij is ze niet levensmoe hoor :+

hoofdstel maakt idd niks uit. en zou ook eerst gaan trainen dat hij gevoeliger wordt in de mond.
hoe? --> vraag je trainer, kun je niet via een forum uitleggen

rijd mijn nep hengst anders ook bitloos :o ook buiten .. en ben echt nog niet levens moe :D

soms reageren juist de hangers het beste op bitloos

zoiezo kan je gaan trainen op zachter worden voor de hulpen , alle hulpen
dat kan zelden kwaad ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:52

Pienb schreef:

Die van mij is ook ontzettend sterk geweest (doordat ie door de vorige eigenaren met stang voor de kar is gereden, en dus ongevoelig was), maar bitloos rijden ging prima! Zijn mond werd langzaamaan weer lekker gevoelig doordat er niets meer in hing, en in de bak kan een paard toch niet er vandoor. Dus levensmoe lijkt me wel erg overdreven ;)
Je hoort een paard ook helemaal niet te rijden op de teugels, maar op de zit :)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:18

met stang voor de kar is niet per definitie gevoelloos of hard. Ook met mennen moet je netjes met lichte aan leuning rijden ;)
Mijn vorige paard reed netjes met Liverpool voor de marathonwagen maar kon ik ook uitstekend op nekriem rijden.
Mijn nieuwe ros is ook behoorlijk sterk en ik kan haar prima met bitloos hoofdstel rijden. Mijn 2 verzorgpaarden die bij hun eigen baasje alleen maar voor de kar lopen zijn superlicht met bitloos hoofdstel. 1 van die 2 is ook een echte nephengst.
Niet ieder sterk paard zal bitloos beter gaan maar zelf heb ik er eigenlijk alleen maar goede ervaringen mee. Veel oefenen met op je zit rijden en als je er zelf aan toe bent gewoon een keertje bitloos proberen.