onrustig in de aanleuning door bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gypsymyhorse

onrustig in de aanleuning door bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:25

Onze 12 jarige tinker loopt opzich heel fijn, lekker ontspannen en buigt fijn om mijn been.
Alleen ik heb 1 klein probleempje.
Als hij lekker nageeflijk loopt, komt hij af en toe te diep en lijkt dan even een soort druk op te zoeken en als ik dan een kneepje in de teugels geef komt hij even omhoog met zijn hoofd en loopt daarna weer fijn.
Ik rijd hem op een dubbelgebroken rvs bustrensje. Als ik hem met halster rijd, doet hij het niet al vraag ik dan net zoveel.
Ik gebruik het bit ook eigenlijk alleen maar om iets preciezer in mijn hulpen te kunnen zijn.
Ik gebruik geen neusriem, ik heb het meerdere keren geprobeerd maar hij loopt er gewoon niet fijn op. Wel opent hij dus iets zijn mon als hij zo diep komt...
Nou vraag ik me af of een ander bit een oplossing zou kunnen zijn..En zo ja, was voor bit dan.

Somebitch

Re: onrustig in de aanleuning door bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:18

Geen kneepjes geven, als hij te diep loopt moet je hem voorwaarts rijden.

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:24

Somebitch schreef:
Geen kneepjes geven, als hij te diep loopt moet je hem voorwaarts rijden.

Ook een tijdje gedaan maar dan gaat hij gewoon sneller lopen zeg maar.
Nu spoor ik hem vaak een keer aan en geef een kneepje.
Mijn intructrice zij eerst dat ik mijn handen dan naar voren moest steken en aansporen zodat de druk eraf was eventjes, maar daar ging hij misbruik van maken.
En het is niet zo dat hij niet voorwaarts is, hij is heel scherp aan mijn been voorderest.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:27

zo min mogelijk met je teugels doen..dus ook geen kneepjes geven..het belangrijkste is dat je je paard van achter naar voren rijd..
verder zou je de tantarts eens een keer kunnen laten komen..mischien heeft je paard wel last van zijn tanden..

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 16:21

brenniie schreef:
zo min mogelijk met je teugels doen..dus ook geen kneepjes geven..het belangrijkste is dat je je paard van achter naar voren rijd..
verder zou je de tantarts eens een keer kunnen laten komen..mischien heeft je paard wel last van zijn tanden..

Ik houd mijn handen over het algemeen zoveel mogelijk stil alleen als hij zo diep komt, op alleen been blijft hij dus zo diep en neemt een sprintje. Zo langzamerhand gaat het al wel beter.
Bitloos hoofdstel heb ik ook al geprobeerd in tegenstelling tot het halster is hier het "diep lopen" nog erger:S Het is wel weer veel extremer met bitloos hoofdstel daarom vraag ik me af of het met de optoming te maken heeft.
Eerlijk gezegd denk ik dat het niet echt met zijn tanden te maken heef ivm bitloos hoofdstel.
Hij doet dit opkrullen trouwens ook aan de lange teugel dus als er helemaal geen druk op zit. Het is net of hij in extreme maten mijn hand opzoekt hij is dan wel lekker op de achterhand en loopt verder fijn, het zijn gewoon hele kleine storinkjes. Ook op buitenrit is it het geval, vooral als hij erg druk is...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:26

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:00

Moderatoropmerking:
Dit topic is in overleg alsnog weer geopend, maar op de voorwaarde dat dit topic dan vanaf nu ook echt gaat of een ander bit deze combinatie kan helpen en zo ja welke.

Vragen over hoe je op verantwoorde, rijtechnische manier tot de aanleuning behoort te komen zijn dan ook offtopic.

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:42

Misschien is een dubbel gebroken watertrens wel te scherp voor jouw paard.
je zou een dikkere enkelgebroken/dubbelgebroken bustrens kunnen proberen dan komen je hulpen misschien beter over. is in ieder geval een stuk zachter bit als een watertrens
het kan namelijk goed zijn dat jouw paard heel erg gevoelig is in zijn mond.
succes

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:50

Als er druk komt op een dubbelgebroken mondstuk zal het een knijpeffect geven in de mondhoeken. En het zal in het gehemelte prikken. Dus kan best zijn dat je paard daar op reageert. Dan zou je evt een ongebroken mondstuk kunnen proberen.