dressuurzadels, diep en flink wrong, welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

dressuurzadels, diep en flink wrong, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:11

gezien ik niet geheel gelukkig ben met mijn huidige zadel ben ik op zoek naar een kleinere en diepere. 1 waar je flink vast in zit en moet ook nog eens flink zacht zijn. Met een wrong die van boven wat langer doorloopt zodat hij je knie wat naar achter duwt.

Nou word mijn zoektoch sowieso al lastig daar ik waarschijnlijk toch 2e hands wil en een maat 16,5 inch of 17 inch nodig heb. Dus welke, betaalbare (dus eventueel nieuw) zadels voldoen aan dit eisen pakket?

nog even op een rij alles :
* 16,5 a 17 inch
* Betaalbaar
* Leder, zeker geen kunststof
* Zeer diepe en zachte zit
* Van boven wat dikkere wrong voor het naar achter 'duwen' van het bovenbeen

vorige week heb ik bijv op een euroriding Diamant gezeten, die kwam goed in de buurt van wat ik zoek.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:18

Ikzelf rijd ook met een Euroriding Diamant.
Een heerlijk zadel, zeker een aanrader!!

Linda2B

Re: dressuurzadels, diep en flink wrong, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:19

Ik rij met een Euroriding Titan, super zadel! Wel iets duurder dan de diamant.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:20

Slieke schreef:
Ikzelf rijd ook met een Euroriding Diamant.
Een heerlijk zadel, zeker een aanrader!!

de diamant waar ik op heb gezeten was voor mij alsnog te groot, was een 17,5 dus optimaal heb ik het niet kunnen voelen. Maar heb jij het idee dat jou zadel jou benen naar achter plaatsen?

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:28

Ik heb wel het idee dat je benen min of meer naar achteren "gedwongen" worden.
Ik zit dan ook eerdere met mijn benen wat naar achteren, dan naar voren.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:30

Ik heb een prestige top dressage. Heerlijk zadel. Ik moet er wel opletten dat mijn benen niet te ver naar achter liggen (ik heb ook korte pootjes dus dan is dat sowieso al een aandachtspuntje), maar wellicht is dat voor jou wel prettig.

Nieuw behoorlijk prijzig maar 2ehands vaak goed betaalbaar.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:33

KN :j nooit een fijner zadel gehad dan mijn KN Allegro

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:13

kaj schreef:
Ik heb een prestige top dressage. Heerlijk zadel. Ik moet er wel opletten dat mijn benen niet te ver naar achter liggen (ik heb ook korte pootjes dus dan is dat sowieso al een aandachtspuntje), maar wellicht is dat voor jou wel prettig.

dit zadel heb ik nu en ben ik dus niet helemaal gelukkig mee. stalgenootje heeft er gister ook even opgezeten, ook zij zoekt precies een zelfde zadel als ik, en die was dus wel met mij eens. Het zadel geeft je geen steun aan de wrongen, of weinig in elk geval en de zitting is ook niet superdiep. Wij beide vinden er dus weinig 'gesloten' aan eigenlijk. Daarbij is hij dus ook wat te groot

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:14

Slieke schreef:
Ik heb wel het idee dat je benen min of meer naar achteren "gedwongen" worden.
Ik zit dan ook eerdere met mijn benen wat naar achteren, dan naar voren.

zitting was opzich wel heerlijk, lekker zacht! :D Maar hij klinkt toch wel erg goed. Zadelmaker komt binnenkort weer opnieuw langs en dan maar even kijken of hij toch ook een 17 inch in de aanbieding heeft om even te voelen!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:14

tja ik heb een wow, bates innova en devaucoux, allemaal een diepe zit en redelijk wat wrong.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:18

een Prestige Topdressage, heeft een diepe zit, zacht en soepel leer, en ook flink wat kniewrong (zat ook met het probleem dat ik mijn benen te ver naar voren stak, nu niet meer)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:19

ik heb een hulsebos wb4 met diepe zit en flink wrong, zit echt goddelijk :)

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:23

Ik heb een poos op een Kentaur Medea II gereden en daar zat ik heel netjes met mijn bovenbeen lang en naar achter. :)
Ik heb zelf erg korte benen en zit op zadels met weinig wrong dan ook altijd korter dan dat ik op de Medea zat, met mijn bovenbeen dus meer naar voor.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:27

Als je een correct zadel hebt wat goed op je paard past hoef je bovenbeen toch niet naar achteren te duwen met een dikke wrong? Gewoon een kwestie van een goede match zoeken....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:29

Klimke miller, maar dan moet je wel even zoeken, want ze worden niet meer gemaakt. Diepe, zéér zachte zit (ik heb daarna nooit weer zo'n zacht zadel kunnen vinden!!), lange kniewrong, maar zonder al te zeer te dwingen.

Ik moet die van mij helaas verkopen, omdat de boom te smal is voor mijn paardje..... ;( Maar hij heeft hier jaren domweg gehangen, omdat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen hem weg te doen en altijd gehoopt hebt dat als ik ooit een paard kreeg hij erop ging passen. En ik bang was dat ik zo'n fijn zadel dan nooit weer kon vinden. Maar helaas... Maar dat is echt een zadel wat ik je aan kan raden!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:37

Lalidan schreef:
Klimke miller, maar dan moet je wel even zoeken, want ze worden niet meer gemaakt. Diepe, zéér zachte zit (ik heb daarna nooit weer zo'n zacht zadel kunnen vinden!!), lange kniewrong, maar zonder al te zeer te dwingen.

Ik moet die van mij helaas verkopen, omdat de boom te smal is voor mijn paardje..... ;( Maar hij heeft hier jaren domweg gehangen, omdat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen hem weg te doen en altijd gehoopt hebt dat als ik ooit een paard kreeg hij erop ging passen. En ik bang was dat ik zo'n fijn zadel dan nooit weer kon vinden. Maar helaas... Maar dat is echt een zadel wat ik je aan kan raden!

Helemaal mijn mening :D, heb er thuis ook nog eentje die verkocht moet worden, bij gebrek aan een paard... Merk wel dat ze vrij moeilijk te verkopen zijn, omdat het geen héél gekend merk is (in vergelijking met Stübe, KN, Kieffer) en niet heel vaak verkocht wordt (omdat degene die er eentje hebben, hem kost wat kost willen bijhouden :+)

TamiBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:42

Ah die Klimke miller is dus erg goed, en jullie hebben er beide 1 te koop :) Als jullie willen zou ik wel per pb iets meer info over jullie zadels ontvangen, aangezien ik ook opzoek ben naar ene goed zadel :)

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:56

woeliej schreef:
kaj schreef:

dit zadel heb ik nu en ben ik dus niet helemaal gelukkig mee. stalgenootje heeft er gister ook even opgezeten, ook zij zoekt precies een zelfde zadel als ik, en die was dus wel met mij eens. Het zadel geeft je geen steun aan de wrongen, of weinig in elk geval en de zitting is ook niet superdiep. Wij beide vinden er dus weinig 'gesloten' aan eigenlijk. Daarbij is hij dus ook wat te groot

grappig dat dit jouw ervaring is. Ik heb nog niet eerder een zadel gehad met zoveel kniewrong. De zit is middeldiep maar dat vind ik persoonlijk juist fijn. Ik wil niet helemaal opgesloten zitten ;)
Dat het zadel te groot is voor jou kan natuurlijk wel de reden zijn dat jij weinig steun aan de wrong hebt. Prestige zadels vallen qua inchmaat altijd wat groter uit. Degenen die op mijn zadel rijden vinden het juist altijd een heel prettig zadel, maar goed dat is en blijft persoonlijk :)

Als je echt een zadel met opgesloten zit zoekt zou ik je adviseren om eens te kijken naar schumacher zadels. Ik heb deze op mijn pony gehad toen de zadelmaker kwam passen maar deze vond ik zo verschrikkelijk opgesloten.... Ik weet alleen zo even niet meer welk model het was..... Zadel koste rond de 1800/1900 euro dacht ik.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 13:42

zo rond de 1000 vind ik een leuk bedrag, veel meer gaat hem niet worden ;)

en denk inderdaad dat mijn ervaring met de prestige te danken is aan het feit dat hij zo groot is. verder is het inderdaad en fijn zadel. Vind hem ook absoluut niet naar rijden ofzo, maar beter moet wel kunnen als dit zegmaar.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:45

Rossner Montreal (Divoza Ruitersport).

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:47

Ik heb nu een euroriding Luxor, die geeft goed steun aan je bovenbenen, maar laat je onderbenen iets meer vrij dan de diamant. Ik ben nog nooit zo tevreden geweest over een zadel!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:48

Misschien is de Kentaur Penelopa iets voor je?
Diepe zit, veel wrong en ongeveer 900 euro nieuw.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:52

sommer novelle, super zachte zit, verstelbare wrongen (dmv schroeven), en diepe zit...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 13:54

TeeGee schreef:
Misschien is de Kentaur Penelopa iets voor je?
Diepe zit, veel wrong en ongeveer 900 euro nieuw.

daar heb ik vorig jaar inderdaad ook op gezeten, om even te kijken. toen vond ik de electra eigenlijk fijner, die heeft mijn vader nu ook. mooi zadel. alleen heb ik ook bij die nooit de kans gehad de goede maat te passen... zeer lastig ook allemaal!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 13:56

soeboenoe schreef:
Ik heb nu een euroriding Luxor, die geeft goed steun aan je bovenbenen, maar laat je onderbenen iets meer vrij dan de diamant. Ik ben nog nooit zo tevreden geweest over een zadel!

de luxor heeft mijn stalgenootje, die dus ook opzoek is naar iets anders, ook. Die heeft de wrong op het blad wat me toch minder past als wronger er onder, wat toch meer 'diepte' lijkt te creëren. maar opzich best een fijn zadel inderdaad