Na mezelf al helemaal suf te hebben gekocht aan alles wat je dan wel en niet (maar wel leuk is om te hebben
) nodig hebt om je paard goed te kunnen verzorgen, moet ik nog een grote aankoop doen en dat is een (dressuur)zadel.Natuurlijk heb ik een afspraak gemaakt met de zadelpasser en deze is ook netjes langsgeweest met een hele bus vol zadels. Gelukkig heeft mijn paardje een makkelijke rug en passen heel veel zadels. De keuze is dus geheel aan mij. Voor sommige mensen is dat een luxe, voor mij een crime!!! Waarom???
Ik heb namelijk altijd op manegepaarden gereden waar niet altijd de meest luxe zadels op lagen (om het maar voorzichtig uit te drukken
). Bovendien ben ik 1.82m lang (en dun) en heb in verhouding hele lange bovenbenen. Bij mij kwam het dus regelmatig voor dat mijn knieen voor het zadel uitstaken of dat mijn knieschijf ter hoogte lag van de rand van het zadel. De zadelpasser gaf aan dat bijvoorbeeld bij Kentaur de zweetbladen verlengd kunnen worden, of dat ik voor sommige zadels gewoon een inchmaat groter zou moeten hebben in verband met mijn lengte. Hoe ik nu zelf precies in het zadel zou moeten zitten, heeft hij niet duidelijk gezegd (of is me ontschoten door de overkill aan informatie toen hij er was). Wat hij heel duidelijk aangaf was dat ik op mijn gevoel moest vertrouwen, maar na manegezadels zit alles heeeeel erg lekker en daar durf ik dus niet al te veel op te vertrouwen.
Mijn vraag is dus hoe moeten mijn knieen aan het zadel liggen en hoe moeten de eventuele wrongen dan zitten/aansluiten? Ik hoop dat iemand me een en ander duidelijk kan maken. Ik wil namelijk graag een goede beslissing nemen aangezien een goed zadel nou niet bepaald goedkoop is.