Hoe moeten mijn knieen aan het zadel liggen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oneiros

Hoe moeten mijn knieen aan het zadel liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 22:59

Sinds kort heb ik mijn allereerste paard gekocht. *\o/* Na mezelf al helemaal suf te hebben gekocht aan alles wat je dan wel en niet (maar wel leuk is om te hebben :+ ) nodig hebt om je paard goed te kunnen verzorgen, moet ik nog een grote aankoop doen en dat is een (dressuur)zadel.

Natuurlijk heb ik een afspraak gemaakt met de zadelpasser en deze is ook netjes langsgeweest met een hele bus vol zadels. Gelukkig heeft mijn paardje een makkelijke rug en passen heel veel zadels. De keuze is dus geheel aan mij. Voor sommige mensen is dat een luxe, voor mij een crime!!! Waarom???

Ik heb namelijk altijd op manegepaarden gereden waar niet altijd de meest luxe zadels op lagen (om het maar voorzichtig uit te drukken ;( ). Bovendien ben ik 1.82m lang (en dun) en heb in verhouding hele lange bovenbenen. Bij mij kwam het dus regelmatig voor dat mijn knieen voor het zadel uitstaken of dat mijn knieschijf ter hoogte lag van de rand van het zadel.

De zadelpasser gaf aan dat bijvoorbeeld bij Kentaur de zweetbladen verlengd kunnen worden, of dat ik voor sommige zadels gewoon een inchmaat groter zou moeten hebben in verband met mijn lengte. Hoe ik nu zelf precies in het zadel zou moeten zitten, heeft hij niet duidelijk gezegd (of is me ontschoten door de overkill aan informatie toen hij er was). Wat hij heel duidelijk aangaf was dat ik op mijn gevoel moest vertrouwen, maar na manegezadels zit alles heeeeel erg lekker en daar durf ik dus niet al te veel op te vertrouwen.

Mijn vraag is dus hoe moeten mijn knieen aan het zadel liggen en hoe moeten de eventuele wrongen dan zitten/aansluiten? Ik hoop dat iemand me een en ander duidelijk kan maken. Ik wil namelijk graag een goede beslissing nemen aangezien een goed zadel nou niet bepaald goedkoop is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:13

Je knie mag niet over een rand gaan. Niet van voren en niet aan de onderkant.
De knie komt tégen de wrong. Die is er nl om te voorkomen dat de knie verder naar voren gaan.
Als de wrong wigvormig is (dus langzaam steeds dikker wordt naar voren toe) zal je knie ergens halverwege de wrong liggen.
Er zijn zadels zonder wrong en dan ligt je knie dus vrij. Sommige ruiters vinden dit prettiger, het geeft meer het gevoel van zonder zadel te rijden met directer contact en geen dwanghouding (voor zover het zadel dan ook een vlakke zit heeft).

De meeste dressuurzadels hebben een diepe zit en dwingen je ook wat in een houding. Je bovenbeen moet zo recht mogelijk naar beneden. Vandaar dat, als je lang benen hebt, een langer zweetblad dan wel noodzakelijk is. Bij veel merken kunnen ze het langer maken.

Je knie moet trouwens ten allertijden naar beneden wijzen en niet naar voren. Je kunt dit oefenen als je wijdbeens met wat doorgebogen knieën staat. Dat is de houding die je in een zadel aan moet nemen.

Gefelictieerd met je eerste paard, trouwens.

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:16

Bedankt voor je reactie en felicitatie, Lusitana. Vanavond ga ik nog eens even goed letten op hoe mijn knieen precies liggen bij de zadels die ik nu aan het proberen ben, maar volgens mij komen die nu uit onder de wrongen. :=

Lusitana

Re: Hoe moeten mijn knieen aan het zadel liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:44

Dit is bij een dressuurzadel niet echt een ramp, voorop gesteld dat je knie niet onder het zweetblad uitkomt. Daar is de wrong meer een bovenbeensteun dan kniesteun. Kniesteun is hij meer in een veelzijdigheids- en springzadel.

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 14:56

De wrongen van de zadels die ik nu te proberen hebt, voldoen nu inderdaad als bovenbeensteun. Mijn knieen wijzen volgens mij wel naar voren en niet naar beneden. Dit zou betekenen dat ik mijn beugels langer zou moeten doen? Volgens mij kan ik dan niet goed meer druk houden op mijn beugels. Daar heb ik nu ook al wat moeite mee.

Naranga

Re: Hoe moeten mijn knieen aan het zadel liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:02

Met langere beugels rijden is ook een kwestie van wennen, in het begin zwabber je alle kanten op.
Als je in het zadel zit en je doet de beugels uit en je laat je benen mooi lang afhangen moeten ze zeker tot onder je enkel komen.

Kun je je favoriet uitzoeken en dan vragen of je die een weekje op proef mag? Pas als je echt een paar dagen een half uur/uur in dat zadel zit kan je lijf eraan wennen en kun je zeggen of het echt goed is. Ook krijg je vanzelf last van je lichaam als dat niet zo is :)

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 22:27

Afgelopen vrijdag is er nog een onafhankelijk iemand komen kijken. Ik had nog twee zadels en kon niet kiezen. Bleek dat de eerste veel te klein was. Dat is dan gelukkig makkelijk kiezen. :o

Ik heb nu een Kentaur Penelopa uitgezocht. Moet nu nog een keertje met langere beugels rijden, zodat mijn knieen niet meer naar voren steken, maar naar beneden wijzen. En dan nog eens kijken of de zweetbladen eventueel nog verlengd moeten worden. Volgens mijn instructrice namelijk wel.

Gelukkig komt de zadelpasser nog nameten...