Ik zie tegenwoordig nogal eens rij longeersingels te koop staan, met ring voor opstapbeugel. Deze singels zouden geschikt zijn om te gebruiken bij het rijden zonder zadel, zodat je de opstapbeugel aan de daarvoor bedoelde ring kunt bevestigen.
Omdat ik wel eens zonder zadel rij, maar niet zomaar ff erop spring, lijkt dit een leuke optie. Maar werkt het wel? Gaat de singel niet schuiven bij het opstappen, zodat je onder de buik hangt? (Leuk truukje, maar niet helemaal mijn bedoeling)
Vriendin van me heeft er een, met twee beugels. Je kan het wel even doen voor snel opstappen maar haar eigen ondervinding is dat je niet moet gaan rijden met zo een singel (dus met beide beugels) omdat de druk dan niet goed verdeeld word.
Heb zelf keertje geprobeerd op te stappen via normale longeersingel met halstertouw eraan geknoopt. Het is te doen (ja meest gevaarlijek situatie om zo op te stappen dat weer ik, raadt het andere ook niet aan) singel verschuift niet.
Is ook niet de bedoeling om met twee beugels te gaan rijden... Dat is ook niet de bedoeling van die beugelring en opstapbeugel. Die is alleen bedoeld voor het opstappen, zoals de naam al zegt. Vroeg me daarom af of zo'n singel dan blijft liggen, maar dat schijnt dus idd goed te gaan.
Ik reed zelf regelmatig zonder zadel (momenteel even niet omdat mijn paardje een blessure heeft) en het opstappen vond ik altijd lastig, omdat ik niet altijd een geschikt opstapje in de buurt heb (al helemaal niet met buitenrijden.) Leek me wel een aardig alternatief.