Graag jullie ervaringen over springschoenen en peeskappen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Irenepene

Graag jullie ervaringen over springschoenen en peeskappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 15:51

Hallo allemaal,

Onze pony gaat straks op springles, ze is 6 jaar en vrij onervaren in het parcours.
Ze heeft ons laten zien dat ze springen waanzinnig leuk vindt en gaat er helemaal voor.....nu alleen het ruitertje (onze dochter van 13) nog. :o

Buiten de dressuurlessen beginnen we daarbij ook nog 1 x per maand en daarna 2 x per maand springles te volgen bij een hele goede instructrice die helemaal weg is van Kiki-K en haar bloedlijnen.

Wij hartstikke trots natuurlijk....maar ja we moeten dan ook wat aanschaffen zoals springschoenen en misschien ook wel een nieuww singel, wat raden jullie ons aan? En is dit wat....

http://www.huppa.nl/sytske/Joomla/index ... &Itemid=54

Graag hoor ik jullie ervaringen! :D

WandaJacco

Re: Graag jullie ervaringen over springschoenen en peeskappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:20

Ik gebruik voor mijn haflinger altijd springschoenen, peesbeschermers en strijklappen, omdat er nog wel eens wat fout gaat. Ze gaat soms nog wel eens dóór de hindernis heen in plaats van eroverhéén. Ik vind dat deze dingen prima bevallen. Springschoenen zijn met name nuttig omdat mijn paardje nogal hard op de hindernis af kan denderen en dan met een klap met d'r hoeven tegen de balk aan kan komen. Door springschoenen worden dan d'r hoeven niet zo 'beurs'. Een nieuwe singel is opzicht niet noodzakelijk (vind ik). Ik zie er niet zo veel verschil in.

Maar het ligt ook geheel aan jullie paardje. Misschien heb je wel eens opgemerkt dat hij (bijna) met zijn achterhoeven zijn voorbenen aanraakt tijdens de landing of tijdens het rijden. Dan kan je het best peesbeschermers aanschaffen. Stijklappen breng je bij de achterbenen aan en zo voorkom je dat ze met de achterbenen tegen elkaar aan klappen.

Ik heb in ieder geval goede ervaringen met deze spullen :)

theelichtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:15

Springschoenen,peesbeschermers,strijklappen is nooit overbodig!
Nooit bandage's met springen dragen, deze raken los!!
Verder voor de ruiter is een bodyprotector nooit weg, voor als ze een val maakt bovenop de hindernis.Jullie zijn beide onervaren in een parcours.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:26

Allereerst peesbeschermers ja. Ik vind springschoenen e.d nog even overbodig. Jullie beginnen waarschijnlijk hartstikke laag. En eerst met balkjes. Het is dan nog een beetje zonde om gelijk vanalles erbij te kopen.
Wat ik zelf wel belangrijk vind is je dochter zelf, dus een goede cap en rijbroek e.d. Verder weet ik niet hoe braaf de pony is, dus idd misschien een bodyprotector. Maar ik zou dat in overleg doen met de instructrice, zij heeft er op dat moment de beste kijk op. Dit geld ook voor de overige spullen die je eventueel wilt aanschaffen. Het is namelijk echt zonde om je pony helemaal in te pakken terwijl het niet nodig is of misschien vin het diertje dat helemaal niet prettig.

WandaJacco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:22

Cyruss_ schreef:
Allereerst peesbeschermers ja. Ik vind springschoenen e.d nog even overbodig. Jullie beginnen waarschijnlijk hartstikke laag. En eerst met balkjes. Het is dan nog een beetje zonde om gelijk vanalles erbij te kopen.
Wat ik zelf wel belangrijk vind is je dochter zelf, dus een goede cap en rijbroek e.d. Verder weet ik niet hoe braaf de pony is, dus idd misschien een bodyprotector. Maar ik zou dat in overleg doen met de instructrice, zij heeft er op dat moment de beste kijk op. Dit geld ook voor de overige spullen die je eventueel wilt aanschaffen. Het is namelijk echt zonde om je pony helemaal in te pakken terwijl het niet nodig is of misschien vin het diertje dat helemaal niet prettig.

Ja, dat is waar. Als je paardje er gewoon braaf overheen springt hoef je ook niet die dingen aan te schaffen die dan niet zo nodig zijn (bijvoorbeeld springschoenen). Mijn haf kan namelijk vrij lomp zijn met springen, dus vandaar zit ze best ingepakt! :=

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:26

Peesbeschermertjes voor de pony zijn eerst wel voldoende.
Als dan later blijkt dat de pony meer bescherming nodig heeft, is dat snel genoeg aangeschaft.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:19

Als je peesbeschermers wilt en springschoenen zou ik niet van die 2 -in-1 dingen kopen. Die bewegen niet zo lekker mee, mijn ervaring is dat ze meer geschikt zijn voor op transsport of voor in stal.

Ik zou gewoon beginnen met peesbeschermers en misschien strijklappen en dan evt. springschoenen kopen maar misschien heeft de pony die niet eens nodig met springen. En beschermers kan je altijd nog gebruiken, voor dressuurmatig, buitenrijden en/of losgooien.

En inderdaad een goede cap en evt bodyprotector zijn niet weg bij springen.