Ik rijd zelf western met mijn pony, maar we missen allebei het springen. Met westernzadel springen vind ik zelf niet zo'n succes. Heb al eens de knop in mijn maag gehad en daardoor ben ik voorzichtiger geworden en dat is niet bevorderdelijk voor mijn houding. Er moet dus een engels zadel komen en ik ben onlangs met mijn pony naar een shop gereden in de buurt. Daar had ik een mooi zadel zien hangen. Maar goed we hebben dus ieder zadel op haar rug gehad en niks past. Ze heeft namelijk nauwelijks schoft, brede schouders en een korte rug. De meeste zadels waren te smal van voren waardoor ze dus heel hoog lagen. Er was een zadel dat wel oke lag, maar dat was vrij aan de prijs. Na een fikse korting moest ik daar nog 900 euro voor betalen. Aangezien het enkel is voor een enkele keer springen vind ik dat wel erg veel geld.
Nu zoek ik dus naar een zadel met een brede boom. En liever niet te duur, omdat het zadel dus niet vaak gebruikt gaat worden. Iemand enig idee bij welk merk ik dan uit ga komen? Uiterlijk maakt me niet uit, kunststof vind ik ook geen probleem als het maar past. Zou boomloos een alternatief zijn, of is dat minder geschikt voor springen?
Coony
Geplaatst: 17-07-09 10:43
Ik heb zelf een boomloos zadel van Bronco, is geen bekend merk maar ook absoluut niet duur. Ik ben zeer tevreden over mijn zadel en spring er ook af en toe mee. je kunt me Pben als je meer wilt weten!
Zowel Wintec als thorowgood hebben heel brede zadels in het assortiment, ik weet niet welke merken je al geprobeerd hebt?
8nnemiek
Geplaatst: 17-07-09 10:47
Ik heb een Barefoot Arizona. Normaal rijd ik fijn met knop als een normaal westernzadel. Maar als ik ga springen haal ik de pommel er gewoon uit en duw eentje zonder knop erin. Ideaal! Je blijft dan wel dat ronde gaatje zien waar de knop normaal doorheen steekt, maar verder geen last van. En zo kan ik prima springen De nieuwe boomloze zadels van Barefoot hebben het VPS-systeem, dus een veel betere drukverdeling, en daar kun je dus ook zonder problemen mee springen.
Vroeger voordat ik western reed heb ik een thorowgood maxam gehad. Toen lag ie goed, tot ik western ging rijden. Geen idee hoe het kan maar toen werd het zadel ook te krap voor en ging het klapperen. Toen heb ik het zadel weg gedaan. Ik ga eens opzoek naar een passervice in de buurt die verschillende wintec en thorowgood zadels heeft liggen. Dan kan ik een paar modellen uitproberen.
Boomloos is denk ik de laatste optie. Ik ben snel te bang dat ik te zwaar ben voor boomloos.