weet iemand een manier om je kopstuk zachter te maken. ik ben er achter gekomen dat me snuitje hier nogal wat last van ondervind, ze schud na een tijdje rijden steeds met haar hoofd en het blijkt dus dat het door het hoofdstel komt. ik heb al andere hoofdstellen geprobeert maar ze blijft er gevoelig voor
ik heb er nu 1 van 225 euro en ben er heel blij mee het leer is super soepel in mijn ogen een beetje het neusje van de zalm. ben er best stots op.. ik heb andere hoofdstellen geprobeert maar het maakt weinig verschil. ik hoopte eigenlijk dat er iets voor bestond wat je aan het hoofdstel vast kan meken
Ik heb toen voor de pony een hoofdstel gehad waarbij de neusriem over het kopstuk heenliep. Het kopstuk zelf was dan net zo onderlegd als een neusriem .
Was een Kiefferhoofdstel, ik zag het toen helemaal nooit, tegenwoordig hebben wel meerdere Kiefferhoofdstellen het, ben je rond de 100 euro kwijt meestal...
pmarena
Geplaatst: 16-07-09 21:19
Een wat ander model hoofdstel , een hoofdstel met minder riempjes , of bvb. een langere frontriem zodat de oren niet zo samengeknepen worden kan vaak ook al heel erg veel helpen
Ik heb bvb. in het assortiment ook een hoofdstel met oor-uitsparingen en dat werkt wel voor gevoelige paarden , maar als de frontriem te kort is dan zit het alsnog vervelend voor een paard
En sowieso : vaak gaan paarden met warm weer onder hun hoofdstel zweten en dat gaat jeuken. Hoe minder / dunnere riempjes , hoe minder jeuk dus
Anoniem
Geplaatst: 16-07-09 21:19
Die heb ik dus van HH , is heel zacht en soepel en kost maar €45,-
Ik gebruik daarvoor ook gewoon een bontje, is misschien minder mooi maar het werkt wel! En ik had van Alfa Gel ook altijd een onderlegger die heel fijn was!
Kavalkade heeft ook van die zwarte zachte onderleggertjes die je onder de kin of kopstuk kunt doen. Kosten maar 1,95.
Karolien_
Geplaatst: 23-07-09 12:46
Ik weet niet of maria_62 hetzelfde bedoelt, maar je hebt een soort van gelpadjes voor onder het kopstuk. Net zoiets als voor onder een kinketting. Ik zal eens kijken of ik een voorbeeldje kan vinden.
Als het gewoon komt doordat 1 en ander wat te strak rond de oren ligt , dan gaan bontjes en dergelijke het juist verergeren hoor
Kun je beter kijken naar een wat ander model hoofdstel , of wellicht alleen al een iets langere frontriem zodat het kopstuk niet zo dicht tegen de oren aangetrokken wordt.
Als het ligt aan het zweten dan wordt dat ook alleen maar erger met bontjes e.d. , dan moet je juist zo min mogelijk materiaal hebben dat de huid raakt want het zweet het snelst waar de huid afgesloten wordt van frisse lucht.
de frontriem zit wel goed heb ik ff nagekeken. het probleem is dat ze gewoon ontzettend gevoelig is. je moet haar eens zien als haar peesbeschermer dubbel zit dn begind ze onwijs te stampen, ook tijdens het lopen. ik zoek iets wat de druek wat aangenamer verdeeld, tis alleen maar voor het rijden. het moet het voor haar gewoon dat ene uurtje net even wat prettiger maken. een bondje zou een idee kunnen zijn