Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:34

Omdat ik beroepshalve nogal vaak met paarden en hun eigenaren te maken heb hoor je niet altijd de leukste verhalen.
Afgelopen week vertelde een paardeneigenaresse me iets schokkends, maar helaas iets wat ik al veel vaker heb gehoord en gelukkig zelf nog nooit heb meegemaakt.

De eigenaresse had een fraai nieuw halster gekocht voor haar New Forest merrie. Vol trots met de nieuwe aanwinst was ze gaan passen en alles paste perfect. Ze had haar werkzaamheden gedaan bij de stal waar haar merrie stond en was weer naar huis gegaan. In de auto besefte ze dat ze het halster om had gelaten, tegen haar gevoel in, maar ze besloot dat dezelfde avond dan maar af te doen.

Je raadt het al. Toen ze 's avonds naar het stalletje reed had ze al een akelig gevoel, en toen ze aankwam zag ze het direct. Haar New Forest merrie hing op een hele rare manier tegen een paal aan, en was verdacht stil.
De eigenaresse rende erheen, en ja hoor, de merrie was overleden.

De merrie had vermoedelijk staan schuren en was vast komen te zitten, ze had alleen een stukje naar voren hoeven gaan met haar hoofd en was dan bevrijd geweest. Maar ze was te laat. De merrie was gestikt in het halster wat was blijven haken.

De nylon halsters, en daar gaat het om, gaan niet meer stuk, daar zijn ze op gemaakt. Dat heeft zijn voordelen, maar in dit geval ook een heel sterk nadeel. Het is ook gebeurd met krabben wat paarden graag doen en wat ze goed kunnen met een achterbeentje aan hun hoofd. Vooral paarden met ijzers kunnen in het halster blijven steken, de gevolgen daarvan zijn ook paniek voor het paard.

Wat doen jullie, heeft je paard een halster om in de wei of in de stal. Heb je misschien een beveiliging op je halster zodat het eventueel los kan ?

Anoniem

Re: Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:52

De wei gaan ze allemaal op met een halster, maar er loopt eigenlijk vrijwel continue íemand rond op het erf die het zo in de gaten heeft als er iets fout gaat. 's nachts op stal staat alles zonder halster. :)

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:55

hier precies het zelfde;)
ook overdag op stal heb ik ze nooit een halster aan. maar los in de bak, wei of stapmolen wel.
maar hier gaan ze toch wel een stuk hoor..
(heb dan ook nooit leren ofzo) alleen op wedstrijd))

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:57

Mijn paarden staan ten alle tijden zonder halster op de wei.
De paarden van de grote stal staan allemaal met. En vandaag zag ik dat de 2 merries met veulens ook halsters om hadden , ook de veulens dus! Echt levensgevaarlijk.

Maar mijn verhaal dat een veulen zich eens opgehangen heeft met zijn halster aan het halster van zijn moeder heeft kennelijk niet genoeg indruk gemaakt. :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:59

Mijn pony heeft wel een halster om een de wei, zal wel moeten anders zakt haar hoofdkap af. Maar er is de hele dag toezicht en het is een leren halster.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:00

Die van mij staat altijd zonder halster, of hij nou in de wei of op stal staat. Inderdaad omdat ik bang ben dat hij eens blijft hangen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:03

Ondanks dat ik altijd aansluitende halster heb waar dus geen hoef ik kan blijven hangen en er niks is aan de omheining waar ze aan kunnen blijven hangen heb ik ze toch altijd zonder.

Een van de pony's heeft lettekens omdat hij als jonge pony een halster heeft afgewurmt wat hem twee open plekken heeft opgeleverd

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:07

Ik heb één keer meegemaakt dat ik op stal kwam aanrijden dat paard zichzelf heeft klemgezet in halster. Ik ben heel snel naar het paard gelopen om te helpen, het halstert was wat te groot.. halster is over neus geschoten en zij heeft haar boorbeen in het halster gezet... Ze stond in hitte van 30 graden, ik weet niet hoe lang... Ik heb geschreeuwd maar niemand hoorde mij... Ik had echt hulp nodig, ben reumatisch... Uiteindelijk heb ik het in mijn eentje voor elkaar gekregen om been uit halster te krijgen, dikke verwondingen aan het been... Ik ben naar stal gelopen, dat een stukje verderop ligt en de eigenaren geroepen... Zij schrokken van incident

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:09

Nooit of te nimmer hebben mijn paardjes een halster om in de wei!! Veel te gevaarlijk!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:10

Ik snap het ook niet, hoor, paarden met halster in de wei :n . Bij ons staan er ook een paar, die zich dan niet laten vangen := . 'Misschien is een handig idee om te zorgen dat je je paard wel kan vangen', denk ik dan. De mijne komt gewoon naar me toe, hoor. :D
Maar ja, die is ook niet bang om op stal gezet te worden, want dat gebeurt niet. :D

Ik heb idd vreselijke verhalen gelezen over ongelukken met halsters. ;(

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:12

Mijn haf heeft alleen een halster in de wei om als ze haar vliegenmasker om heeft. Op stal nóóit.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:12

wat een horrorverhaal zeg, mijn vorige paard heeft op jonge leeftijd eens zijn hele hoofd opengehaald aan prikkeldraad ( 20 jaar geleden bij een boer in het land ) doordat hij bleef haken aan het draad of en paal, toen ik hem vond was hij uiteindelijk al weer los maar was het een slachtveld op zijn hoofd. Uit eigen ervaring doe ik dat dus nooit meer, ook niet op stal, ik lees ook te veel narigheidverhalen met halsters

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:14

Ik heb in een ver verleden ook wel eens een vliegenmasker gebruikt (tegenwoordig heeft hij veel minder last van vliegen), maar die droeg hij zonder halster, hoor. We hebben een halfblind paard staan met vliegenmasker (die ook tegen het zonlicht is, omdat het blinde oog daar niet tegen kan, dan gaat hij dicht zitten) en die draagt ook geen halster. Gaat prima. Waarom dan dat halster er overheen? Dat het beter blijft zitten. Tja, ze liggen er wel eens naast, maar dan doe je 'm gewoon weer op.... ;)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:46

zijn er halsters verkrijgbaar die afgaan? Misschien met elastiek ertussen of zo? Net als bij kattenbandjes.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:48

Mijn paarden staan overdag op de wei met een halster. Ik heb daar een flapje aan tegen het verbranden van de neus. Ik weet anders niet hoe ik dat kan voorkomen. s'nachts staan ze wel zonder halster op stal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:50

felicity schreef:
Mijn paarden staan overdag op de wei met een halster. Ik heb daar een flapje aan tegen het verbranden van de neus. Ik weet anders niet hoe ik dat kan voorkomen. s'nachts staan ze wel zonder halster op stal.

Dat vind ik dan wel weer een goede reden, want dan moet je wel een halster om doen inderdaad. :j

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:52

god, i begrijp echt niet dat er nog überhaupt mensen
zijn die het halster aanlaten...
ze gaan ten alle tijden uit bij ons op pension :)
mijn paard verbrand ook vreselijk snel(roze neus) dan ga ik liever zijn neus iedere dag 1 of 2 keer insmeren dan halster aanlaten..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:53

Oh ja, insmeren kan ook natuurlijk. :+
Tja, mijn paard heeft gelukkig geen roze neus. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:54

Die van mij heeft vroeger wel met halster buiten gestaan, dat moest toen van de eigenaar van de pensionstal, zodat de paarden makkelijk van de wei konden worden gehaald. Dat halster sloot wel altijd goed aan.
Nu nooit meer. Niet zo zeer omdat ik bang ben dat ie vast blijft hangen, want ik weet dat ie rustig blijft, maar omdat ik het gewoon niet nodig vind, en omdat mensen hem dan makkelijker kunnen meenemen of vastbinden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:55

Ik moet eerlijk zeggen dat ik alle paarden en pony´s altijd met halster aan in de weide had staan.
Dit was pure gemakszucht van mijn kant omdat het dan makkelijker was om ze uit de weide te halen.
Maar sinds ik dus 2 veulens erbij heb lopen gaat bij elk paard en pony het halster af.
Ik merk dat het kwa tijd niet veel scheelt en het toch een stuk veiliger is.
Ook na het afspenen blijf ik dit doen. Je zal het jezelf waarschijnlijk nooit vergeven mocht er iets gebeuren door zo iets onbenulligs.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:57

Ik ben dus zo'n idioot die wel de halsters aan laat. :D
Hoevaak op hoeveel paarden hoor je dit? 0,0001% ?

Er zijn zoveel meer dingen die kunnen gebeuren.
Ik wil als er paniek in de tent is de paarden vast kunnen pakken.
Op stal is het halster uit, maar in de weide aan.

Schuren aan een paal dan krijgen ze stroom, dus dat zie ik ze niet doen.
Het zou met krabben moeten zijn.
En dan heb ik pech.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:00

Het gebeurd vaker als dat je denkt hoor!!
Maar ik neem dat risico dus nooit, dus halsters af in de wei!!

Oja en een roze neus smeer je dus gewoon in met factor 20 of 30, niks meer aan de hand hoor.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:02

Mijn paard heeft altijd zonder halster op de wei gestaan maar sinds kort moet hij toch echt een halster om.
Zodra hij schrikt van iets dan springt ( nou ja vliegt) hij over de draden heen, aangezien zijn ''tijdelijke'' weide aan een weg grenst ( niet overdreven druk maar wel landbouwverkeer) heb ik toch liever dat hij een halster om heeft zodat ik hem snel weer te pakken kan krijgen als hij weer is over het draad is gesprongen.
We hebben onlangs al de omheining verhoogd maar dat heeft op hem tot nu toe nog geen effect gehad.
Zodra hij achter in zijn nieuwe weide komt te staan dan gaat zijn halster wel weer af, dan is hij ver weg van de straat en loop ik ook niet zo gauw het risico dat hij over het lnt heen zal gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:02

Ja kan gebeuren , maar als ik geen halster omdoe dan kan de hoofdkap niet op (die gaan door het spelen afzakken) en dan schuurt ze dr hoofd tot bloedens aan toe open. Dus dan maar een halster om...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:05

Momenteel staat ze 24/7 op het land zonder halster. Straks gaat ze overdag op het land met halster en op stal gaat ie af.

Heel vervelend dat dit is gebeurd maja mijn paard kan ook dr been breken op de wei..moet ik haar dan voor de zekerheid ook maar op stal houden?