wel of geen sprenger bit aanschaffen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

wel of geen sprenger bit aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 10:05

mijn paard wil eigenlijk nooit goed nageeflijk zijn..
ik rijd haar dan altijd met veel been naar beneden. veel voltes enzovoort en iets vragen...dan komt ze wel naar beneden. maar ze is nooit echt nageeflijk. haar mond voelt altijd dan nog stug aan en kan ik haar niet even extra rond rijden of stelling vragen..

bij de vorige eigenaresse liep mijn paard ook altijd op een sprenger aurigan bit (kk ultra).
ik heb er al een paar keer vaker over zit te denken om zo'n bit aan te schaffen.

ik heb nu een dubbelgebroken bustrens met een koperen middenstukje.

Tessebes

Re: wel of geen sprenger bit aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:16

Wat zegt je instructeur er van?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:26

Zeker een aanrader! Ik wil alleen nog meer Sprenger bitjes, ze zijn tenminste fatsoenlijk gevormd en er is over nagedacht.
Het kan ook zijn dat je paard last heeft van zijn rug/nek/lendenen en daardoor niet nageeflijk kan zijn, het ligt niet altijd aan het bit.
Misschien een keer een osteopaat langs laten komen om het paard na te laten kijken.
Het kost wat maar je krijgt er een fijner paard voor terug.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:10

Precies wat eefjuh zegt, erg fijne bitjes. Maar het kan ook aan iets lichamelijks liggen !

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 11:16

hmmm dat zal ook kunnen...maar als ik even flink losgereden heb, dan gaat ze opzicht best wel mooi lopen en gaat ze zich wel wat ronder maken, en loopt ze wel lekker...maar ze blijft dan wel stug in de mond.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:14

erg fijn bit, ik rij er zelf ook mee, maar daar zal je probleem niet mee opgelost worden.
een goede aanleuning, komt vanuit het lijf, niet puur vanuit de mond. nageven komt idd vanuit de mond maar dat is slechts een onderdeel van de hele aanleuning.

laat haar voor de zekerheid een keer nakijken door een ostheopaat, dat kan veel verschil uitmaken.
ook de mate waarin je paard wel of niet goed recht is kan er mee te maken hebben. en zorgen dat je van achter naar voren rijdt.
veel overgangen en schakelen en oefeningen doen op je paard recht te maken.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:33

en een tandarts laten komen is misschien ook nog een optie.
Als ze wel los in dr lijf is maar verder niet in dr mond.

_naomi_berg_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:08

kijk eerst het paard na, en laat bijv osteopaat / tandarts komen.
als ze gewoon helemaal goed is kun je nog kijken naar dat bit ;)

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:48

Er zijn ruitersportzaken waar je een sprenger bit 2 weken mag uitproberen, bevalt hij niet mag je hem zo weer terugbrengen, maakt niet uit hoeveel beschadigingen er dan op zijn gekomen.

Mijn paard is ook best stug en heb zo'n sprengerbit vorige maand uitgeprobeerd, maar zij werd er niet fijner van en heb het bit dus teruggebracht, nu rijd ik met een goedkoop RVS-bitje en gaat het veel beter en ben echt niet anders gaan rijden.

Het mooiste zou dus zijn als je het kan uitproberen, vraag er dus naar als je hem koopt, succes!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:49

Als het puur een rijtechnisch en/ of bit probleem is.......
De KK Ultra bitten zijn echt geweldig. Wij hebben alle 3 onze paarden hierop lopen, zlefs onze mini voor de kar (onderlegtrens ;) ).
Ik ben er zelf weg van. Ze lopen er fijn op. Daarbij liggen ze mooi in de mond en zijn de bitten super slijtvast. Ik heb er eentje vanaf dat ze net op de markt kwamen en die is nog perfect.