Wondjes bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Wondjes bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:19

Ik rij een vrij grote Clinton merrie (wat er eigenlijk niet zo toe doet, maar ergens toch wel : om het feit dat de Clintons bekend staan als vrij moeilijk/hard in de mond). Ze wordt gereden met een watertrens, dubbelgebroken, want ze reageert zeer fel op de werking van een enkelgebroken (duwt in haar gehemelte waardoor ze panikeert). Ook zitten daar bitringen rond, omdat ze zeer makkelijk openschuurt. Maar bij deze zag ik dus opnieuw dat haar mond in de hoeken telkens wat rood is, en op de duur zelf weer wondjes waren aanwezig. Vaseline helpt eigelijk niet, het vertraagt het proces gewoon maar. Uiteindelijk zullen er toch wondjes zijn. Ze heeft dit met elk ander bit. In parcour (jumping) moet ze met een pessoa rijden, ook met bitringen. Waar ze nog meer wondjes van krijgt dan haar gewone watertrens. Enige oplossing hier voor?

Captain

Re: Wondjes bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:20

Happy mouth bitje word dan dus niet wat? Kun je niet bitloos gaan trainen en dan tijdens de wedstrijd wel met bit? dat scheelt een hoop pijn met trainingen.. ;)

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:21

pffff ik heb het zelfde probleem...nou ja mn paardje dan....heb werkelijk alles al geprobeerd.echt lastig hoor!!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:23

Heeft die pessoa ook losse ringen?

Sinds ik met een bustrens rij, heeft mijn merrie geen wondjes meer bij de mondhoeken.

Of heeft het paard echt ín de mondhoeken wondjes?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:25

Wel ja, zou dan met bustrens gaan rijden, maar dan heb ik nogaltijd het probleem op concour in het weekend... Wat vrij stom is natuurlijk. Er bestaat nu eenmaal geen pessoa in bustrens vorm. Daar zitten ook van die rubberen ringen rond, dus ik weet niet meer wat daar nog aan te doen. En ja het is in de mondhoeken aan de binnenkant.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:27

Hannah_Menno schreef:
Happy mouth bitje word dan dus niet wat? Kun je niet bitloos gaan trainen en dan tijdens de wedstrijd wel met bit? dat scheelt een hoop pijn met trainingen.. ;)

Die happy mouth daar reageert ze niet goed op qua gewoon rijden. Dat hoofd vliegt de hele tijd de lucht in omdat het haar irriteert... Het paste haar gewoon niet, leek mij.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:32

Hoe vaak gaat ze in 't weekend op concours? En op welk gat wordt ze op de pessoa gereden?

Misschien is dit een alternatief?
Afbeelding

Anders zou ik haar gewoon door de week op bustrens rijden, met vaseline in de mondhoeken. En dan ook met concours goed insmeren met vaseline en toch op de pessoa rijden.
Mits bustrens een optie is...

Succes. :)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:33

Op het tweede ringetje, dus niet de grote ring, maar dat eronder. Zeker niet de zwaarste. Maar het is puur omdat ze zo enthousiast wordt dat ze eigenlijk niet te houden valt in parcour op haar gewoon dubbelgebroken. Wat dus vrij gevaarlijk is... Dit is misschien inderdaad een alternatief, ik ga er wat meer over opzoeken!

L_esley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:47

Dat herken ik maar dan wel bij een manege paard waar ik altijd op rijd

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:00

@ Celia : Misschien kun je het bit wat Puera voorstelt ook een keer proberen van een stalgenoot/kennis enz. misschien is deze inwerking ook al sterk genoeg.

En tja als een bustrens in het trainen aanslaat kun je misschien ook denken aan het Thiedeman bit. Alleen de kinketting maakt hem wel wat sterk. Daar zul je dus wel mee moeten kunnen rijden. Tja en het enige wat nog meer erop lijkt is een pelhalm alleen dit zal te hoog gegrepen zijn.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:03

Het is allesinds niet de bedoeling het bit te gaan verzwaren, zeker niet in de training. Ze moet op die dubbelgebroken trens blijven. En op concour moet het nu eenmaal, maar dik met tegenzin, ik had het liever niet zo gehad. Daarom wil ik graag een oplossing vinden, uiteraard.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:05

Oh, ik zie nu pas dat je van België bent, TS. :D

Voordat je dingen gaat uitproberen... kijk eerst even wat er in de reglementen toegestaan is. Volgens mij verschilt dat iets met NL.

Ik moet zeggen, mijn merrie wordt ook wel eens wat sterk. Is een Burggraaf, dus ook een beetje brutaal bekkie... die loopt heel fijn op een ongebroken trens met 't springen en de cross.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:07

Heb je al een ander soort metaal geprobeerd?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:09

Puera schreef:
Oh, ik zie nu pas dat je van België bent, TS. :D

Voordat je dingen gaat uitproberen... kijk eerst even wat er in de reglementen toegestaan is. Volgens mij verschilt dat iets met NL.

Ik moet zeggen, mijn merrie wordt ook wel eens wat sterk. Is een Burggraaf, dus ook een beetje brutaal bekkie... die loopt heel fijn op een ongebroken trens met 't springen en de cross.

Ja inderdaad verschilt België met Nederland. Verschilt de werking in het bit dat jij toonde en een pessoa sterk?

Ja het sterk maken komt me zeer bekend voor ;-)!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:11

aerdenhout1 schreef:
Heb je al een ander soort metaal geprobeerd?

Nee, maar 't zijn geen mondjes binnen in de mond, maar eigenlijk echt drukplekjes op de mondhoeken. Dus t lijkt geen allergie.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:16

een k&k dubbelgebroken aurigan pelham bit mischien- je hebt ook een k&k aurigan mondstuk met zilveren uiteinden ? heeft geen losse ringen - je kan met 2 teugels rijden..je rijd de eerste teugel als normale trens word je paard te sterk neem je even de onderste (stangteugel) erbij en laat die weer los als jou paard weer reageerd...

mijn paard - een burggraaf x wellington merrie reageerde hier super op ..ook van de watertrens wat kapot in d'r mondhoeken waardoor ze uitvluchten ging zoeken door de pijn...alleen bustrens ging wel maar madam werd heet en knalde onder mij vandaan...met pelham en lessen heb ik dit onder controle gekregen en rijd nu gewoon op een dubbelgebroken bustrens ;) soms buiten nog met pelham
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 13-07-09 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:18

Niet geschoten is altijd mis. En juist bij de mondhoeken heb je vaak metaal allergie.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:21

MarissaM schreef:
een k&k dubbelgebroken aurigan pelham bit mischien- je hebt ook een k&k aurigan mondstuk met zilveren uiteinden ? heeft geen losse ringen - je kan met 2 teugels rijden..je rijd de eerste teugel als normale trens word je paard te sterk neem je even de onderste (stangteugel) erbij en laat die weer los als jou paard weer reageerd...

mijn paard - een burggraaf x wellington merrie reageerde hier super op ..ook van de watertrens wat kapot in d'r mondhoeken waardoor ze uitvluchten ging zoeken door de pijn...alleen bustrens ging wel maar madam werd heet en knalde onder mij vandaan...met pelham en lessen heb ik dit onder controle gekregen en rijd nu gewoon op een dubbelgebroken bustrens ;) soms buiten nog met pelham

Pelham en stang en trens zijn wel zeer zwaar tov een gewone dubbelgebroken watertrens ;-)! Dit is echt de bedoeling niet.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:21

aerdenhout1 schreef:
Niet geschoten is altijd mis. En juist bij de mondhoeken heb je vaak metaal allergie.

En hoe merk je 't verschil in metaal?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:24

Celia schreef:
Verschilt de werking in het bit dat jij toonde en een pessoa sterk?

Met die 3 in 1-trens merkte ik weinig verschil ten opzichte van mijn dubbelgebroken watertrens. Pessoa heb ik geen ervaring mee, dus kan ik niet vergelijken.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:25

en een ongebroken bustrens ? of een pessoa magic bustrens?? denkt even hardop mee :P

en bedoelde zeker geen stang en trens hoor in mijn eerste reactie alleen de pelham bedoelde ik ;)
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 13-07-09 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:27

Mijn VP had ook wondjes door het bit, daar heb ik toen acederm als zalfje opgesmeerd tot het over was, toen het opnieuw kwam weer gedaan en nu geen last meer van..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:27

Puera schreef:
Celia schreef:
Verschilt de werking in het bit dat jij toonde en een pessoa sterk?

Met die 3 in 1-trens merkte ik weinig verschil ten opzichte van mijn dubbelgebroken watertrens. Pessoa heb ik geen ervaring mee, dus kan ik niet vergelijken.

Hmmm ok, want eigenlijk zou het dus eigenlijk echt wel verschil moeten geven hé, want in parcour springen maakt ze zich sterk (denk aan ; hoofd omhoog trekken (heeft wel martingaal en borstriem), en zich echt sterk maken en dus gaan lopen). Waardoor aan een hoog tempo door het parcour gegaloppeerd wordt en er dus sneller balken zullen geraakt worden, uiteraard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:28

Celia schreef:
aerdenhout1 schreef:

En hoe merk je 't verschil in metaal?

Ik ga je nu eerlijk zeggen dat ik er geen ervaring mee heb en alleen maar verhalen heb gehoord uit mijn naaste omgeving. Het schijnt een wereld van verschil te kunnen maken.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:29

MarissaM schreef:
en een ongebroken bustrens ? of een pessoa magic bustrens?? denkt even hardop mee :P

en bedoelde zeker geen stang en trens hoor in mijn eerste reactie alleen de pelham bedoelde ik ;)

Pessoa magic bustrens ken ik niet. En een ongebroken bustrens, zou daar een sterke werking op zitten dan die dubbelgebroken? Pessoa heeft hefboomwerking, waardoor ze dus zeer makkelijk terug te rijden is zonder getrek en gedoe. Maar bit ligt niet zo fijntjes op de mondhoeken precies...