Hallo, Ik heb een vraagje over het maat bit. De breedte van haar mond is 12,5 cm. Kan ik dan het best maat 12,5 nemen of 13,5? Het is een E-pony van 1,57m. Alvast bedankt!
beide passen;) kijk of je van iemand even die maten kan lenen! en er zit ook verschil tussen bijv. watertrens of bustrens. over t algemeen kan je bustrens maat kleiner nemen dan watertrens;) dus TRY!! dan kom je der achter!
kyraenlisa
Geplaatst: 13-07-09 19:21
net als wat r_oo_sj_e zegt , het past beide is gewoon een kwestie van uitproberen . anders gewoon even kijken of iemand die maten heeft en anders in een ruiterzaak even goed laten informeren wat voor jou paardje het beste is
oke bedankt, maar mag er nog wat ruimte tussen de bitringen zijn of moet dat precies aansluiten? Want bij 13,5 sluit het zegmaar niet helemaal mooi aan, dan heeft ze nog wat ruimte en daarbij ligt het bit niet helemaal recht in haar mond, maar waarschijnlijk zit 12,5 weer te krap, omdat haar mond precies zo breed is.
kijk dan of je een 13 kan vinden;) die zou dan wel goed moeten zijn!:):P die zijn er vaak zat;) een bit mag zeker niet te groot zijn nee!
petitparis
Geplaatst: 14-07-09 15:51
je moet langs elke kant van het bit een "vinger" kunnen steken (tussen mondhoek en bitring). Maw je bit moet vrij liggen in de mond. de stokmaat van je paard heeft niet noodzakelijk een verband met de bitmaat. mijn volbloed van 1.56 heeft nu 12.5 dubbelgebroken, 11.5 ging ook, maar leek mij net wel net niet te klemmen.
Marronn
Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-09 15:52
nee idd, want het bit steekt links altijd meer uit dan rechts en ik kan moeilijk stelling op links krijgen dus misschien heeft het daar ook wel mee te maken.
Je moet een bit pakken dat maar net iets breder is dan de paardenmond. is je paard zijn mond dus 12,5 cm breed, zou ik eeb bitje van 13 of 13,5 pakken. heb je aan allebei de kanten ietsje spelling, wat wel nodig is want bij een te krep bit gaan heel de mondhoeken kapot. Maar niet te breed, want dan ligt het bit los in de mond en gaat het van links na rechts.
bedankt voor de tips. Misschien ben ik een beetje lastig, maar ik lees op internet dat het bit 7mm uit mag steken, maar petitparis zegt dat je een vinger tussen mondhoek en bitring moet kunnen doen?