zadeldekje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Samirah22

zadeldekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:41

Hoii

ik heb even een vraagje.

Ik zag laast iemand zonder zadeldekje rijden en vroeg me af is dat eigenlijk verplicht?
kan het kwaad voor het paard of...

bedankt !!

EmptyWords

Re: zadeldekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:50

een dekje is puur voor bescherming van het zadel, voor het paard maakt het niets uit

Juulissx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:53

het is zeker niet verplicht.
veel rijden ook met een dekje voor de 'mooi' of voor het zadel.
als je wedstrijden ziet zoals 'bestgaand rijpaard/pony' zie je ook dat ze vaak rijden zonder dekje.
dat hadden ze niet toegestaan als het kwaad kon voor je paard of pony.

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:16

Zweet en leer gaat niet goed samen zeg maar. Dus als je zonder zadeldekje rijdt en je paard zweet onwijs dan is dat gewoon niet goed voor het leer van je zadel. dus daarom gebruikt vrijwel iedereen een zadeldekje. Het is niet verplicht maar wel aan te raden!;)

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:58

Oh, wist ik eigenlijk ook niet :=
Ik dacht dat het altijd beter was voor de rug van je paard.

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:11

ohh oke zoiets dacht ik al, maar ik dacht ook eerlijk gezegt dat het slecht was voor de rug van het paard hihi

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:10

het is niet goed of niet slecht. Het is pas slecht voor je paard als je een zadel hebt dat niet past! Dat is pas bagger. een goedpassend zadel wat gewoon van belang is heeft niet een dekje of een pad nodig. Een hele dikke pad kan dus ook de ligging van het goedpassende zadel benadelen, waardoor die dus minder gaat liggen zeg maar.

En dan heb je nog een BONTONDERLEGGER!! heeeeeeeeel mooi om te zien*vind ik zelf echt;) vind het echt gaaaf!* maar SUPER slecht eigenlijk. ze zijn dik en dat is ook weer in nadeel voor je zadel en de ligging. ook al wordt het omhoog getrokken in de kamer dat vernauwt weer waardoor de rug dus weer minder ruimte heeft. weer een minpunt.....

Ik wil zelf ook heel graag een bontonderlegger voor de SIER, terwijl ik 2 op maat gemaakte zadels heb*drs. en spring* dus ik wil niet eentje met een ruggegraatvrij of geheel bont maar ik wil een Mattes halfpad. dat is eigenlijk gewoon alleen bont aan de voor-en achterkant en aan de onderkant helemaal niet! Dat is niet slecht voor je zadel en de rug van je paard;) maar wel mooi voor de sier!:):D

*k hoop dat het wat duidelijker is nu:P waarom er nou eigenlijk dekjes zijn...*

Gootje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:20

het is beter voor het leer van je zadel maar het zorgt er ook voor dat je zadel niet in de rug van je rug drukt.

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:35

van je paard bedoel je??:P maar dat is deels zo. want als je zadel helemaal goed past heb je daar geen last van;) dus met een dikker oppervlak is die druk groter... dus dat klopt dan niet hea;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 02:21

Gootje21 schreef:
het is beter voor het leer van je zadel maar het zorgt er ook voor dat je zadel niet in de rug van je rug drukt.

Allebei dikke onzin. Als je je zadel goed onderhoudt, wat dus wil zeggen dat je het regelmatig schoonmaakt en invet, heb je helemaal geen dekje of sjabrakje nodig. Daarnaast, alsof zo'n stukje stof wat voor je paard doet als er iemand van een kilo of 70 in het zadel gaat zitten. Een zadel hoort niet IN de rug te drukken, een zadel hoort te passen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 05:28

Maar een dekje wordt toch ook zeiknat wanneer je flink aan het werk bent?

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 07:07

Noviceh: Ja, dat klopt inderdaad maar dat scheelt alsnog;) want anders trekt dat zweet wat dan wordt opgenomen door je dekje diep in het zadel. en ook al onderhoud je het goed *hestejente...* het is gewoon nog steeds onwijs slecht voor het leer. Als je het invet en schoonmaakt dan onderhoud je het idd. maar dat betekent nog niet dat je er een beschermlaag op aanbrengt tegen zweet en ander vuil. het zweet kan alsnog door een heel goed onderhouden zadel heen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:04

Als je zadel goed past heb je in principe geen dekje nodig.. Maar het is wel beter voor het zadel..

NvdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:52

Het zadeldekje is uitgevonden door de ruiters van napoleon, heeft iemand mij verteld, die waren namelijk te lui om hun zadel te poetsen. En dit hebben wij zomaar overgenomen, haha..!

Maar met of zonder dekje kan voor het paard niet echt kwaad, mits het een goed passend zadel is uiteraard.