Ik hoef niet te weten wat jij zelf lekkerder vind of waar je zelf mee rijd, maar echt enkel wat beter voor het paard is.. (feitjes van beide zadels mogen natuurlijk wel genoemd worden)
Bedankt
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

ch_ntii123 schreef:Ik heb een goed westernzadel en ook een goed dressuur zadel,beide aangemeten... maar ik vroeg me gewoon af wat zou beter zal zijn voor het paard zijn rug (als je uitgaat van een gelijk waardig dressuur/westernzadel)... aangezien mijn paardje waarschijnlijk last van zijn rug heeft...
ch_ntii123 schreef:hij heeft onduidelijk kreupel gelopen, hij lloopt nu weer goed, maar het kan natuurlijk altijd terug komen, hij werd door de fysio verdacht van bekken of rug probleem, nu ik heb weer rijd gaat alles helemaal goed...
Ik vroeg me gewoon af wat beter is voor het paard...

ch_ntii123 schreef:Er zijn fotos gemaakt van de knie en hak, hierop was niets te zien (dus geen botprobleem..) De fysio vond hem op dat moment niet kreupel lopen, en heeft hem er dus niet voor behandeld, wel heb ik een stukje les meegekregen om te oefenen en verder op zoek te gaan naar een goede instructeur(trice).. aangezien ik over 1,5 week op vakantie ga, vind ik het onzin nu nog les te nemen...
De diagnose is er niet, maar de oplossing waarschijnlijk wel (laag en rond rijden).. daar ben k nu mee bezig en gaat heel erg goed, zelfs bitloos..
Zou het kunnen dat een paard het zadel met iets associeerd? (zoals het westernzadel met buitenrijden en een dressuurzadel met ''werken'')
Kirr__ schreef:ch_ntii123 schreef:Er zijn fotos gemaakt van de knie en hak, hierop was niets te zien (dus geen botprobleem..) De fysio vond hem op dat moment niet kreupel lopen, en heeft hem er dus niet voor behandeld, wel heb ik een stukje les meegekregen om te oefenen en verder op zoek te gaan naar een goede instructeur(trice).. aangezien ik over 1,5 week op vakantie ga, vind ik het onzin nu nog les te nemen...
De diagnose is er niet, maar de oplossing waarschijnlijk wel (laag en rond rijden).. daar ben k nu mee bezig en gaat heel erg goed, zelfs bitloos..
Zou het kunnen dat een paard het zadel met iets associeerd? (zoals het westernzadel met buitenrijden en een dressuurzadel met ''werken'')
Goh, dat denk ik niet echt ..
Ik rij mijn paard eigenlijk altijd buiten op halster, maar als ik plots toch beslis wat pistewerk te doen met halster, iets wat ik anders bijna nooit doe, dan merk ik toch geen verschil...
Maar misschien dat het bij andere paarden soms anders is
mariska32 schreef:er heeft laatst een heel artikel gestaan in een blad,ik dacht de bit.
er van uitgegaan dat de pasvorm goed is! kwam de western uit op een betere druk verdeling.
druk per vierkante centimeter kwam op minder dan de helft uit dan een engels zadel.
ik zou zeggen zoek dat artikel op.
ch_ntii123 schreef:Kirr__ schreef:
Ik rij mijn paard eigenlijk altijd buiten op halster, maar als ik plots toch beslis wat pistewerk te doen met halster, iets wat ik anders bijna nooit doe, dan merk ik toch geen verschil...
Het mag ook gewoon normaal gezegd worden hoor, ik heb dit topic niet geopend om kritiek te krijgen.... maar om mijn vraag beantwoord te krijgen!!!!
Aangezien ik nu toch geen (normaal) antwoord krijg op mijn vraag, mag hier van mij een slotje op...
, wat ? Kirr__ schreef:Kirr__ schreef:
Het mag ook gewoon normaal gezegd worden hoor, ik heb dit topic niet geopend om kritiek te krijgen.... maar om mijn vraag beantwoord te krijgen!!!!
Aangezien ik nu toch geen (normaal) antwoord krijg op mijn vraag, mag hier van mij een slotje op...
, wat ? ch_ntii123 schreef:Nu wil ik het toch eens weten, ik heb beide zadels maar vind de western beter zitten (voor zowel het paard als voor mij)... Nu vroeg ik mij af, welk zadel is nou eigenlijk echt (feitelijk) beter? het westernzadel of het dressuurzadel? Mijn idee is dat het westernzadel de druk meer over de rug verdeeld omdat dit zadel groter is..
Ik hoef niet te weten wat jij zelf lekkerder vind of waar je zelf mee rijd, maar echt enkel wat beter voor het paard is.. (feitjes van beide zadels mogen natuurlijk wel genoemd worden)
Bedankt