Wat is nou echt beter?dressuur zadel of westernzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Wat is nou echt beter?dressuur zadel of westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:53

Nu wil ik het toch eens weten, ik heb beide zadels maar vind de western beter zitten (voor zowel het paard als voor mij)... Nu vroeg ik mij af, welk zadel is nou eigenlijk echt (feitelijk) beter? het westernzadel of het dressuurzadel? Mijn idee is dat het westernzadel de druk meer over de rug verdeeld omdat dit zadel groter is..

Ik hoef niet te weten wat jij zelf lekkerder vind of waar je zelf mee rijd, maar echt enkel wat beter voor het paard is.. (feitjes van beide zadels mogen natuurlijk wel genoemd worden)

Bedankt :)

Kirrr

Re: Wat is nou echt beter?dressuur zadel of westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:55

Ik denk niet dat een westernzadel beter is als een dressuurzadel, maar ook andersom niet. Je hebt hééél erg slechte westernzadels, maar je hebt even goed héél erg slechte dressuurzadels, maar je hebt er in beide ook weer erg goede. Je moet vooral gaan kijken naar je doelen, wil je reining rijden, dan kan je niets met een dressuur of springzadel, maar als je echte springwedstrijden wil gaan doen, dan ben je niets met een westernzadel.
Ik vind het nogal een vreemde vraag eigenlijk.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:00

volgens mij is het ook zo dat beide types voor compleet verschillende doeleinden ontworpen zijn, en dus ligt het er maar net aan wat je ermee wilt doen. Koeien vangen op een dressuurzadel lijkt me niet erg succesvol... Crossen met westernzadel lijkt me ook niet optimaal...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:04

Ik ben het helemaal eens met Kirr!

Wat zijn je doelen? Dan pas kan je beslissen wat beter is. van beide zadels heb je goede en slechte zadels en van elk zadel heb je goed passende en slecht passende exemplaren.

Dat jij het idee hebt dat jou westernzadel beter ligt kan natuurlijk best. Maakt het zadel niet minder goed. Misschien is het niet het goede dressuur zadel voor jou paard! Maar dan heb je natuurlijk ook best dressuur zadels die wel heel goed liggen!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 14:06

Ik heb een goed westernzadel en ook een goed dressuur zadel,beide aangemeten... maar ik vroeg me gewoon af wat zou beter zal zijn voor het paard zijn rug (als je uitgaat van een gelijk waardig dressuur/westernzadel)... aangezien mijn paardje waarschijnlijk last van zijn rug heeft...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:25

ch_ntii123 schreef:
Ik heb een goed westernzadel en ook een goed dressuur zadel,beide aangemeten... maar ik vroeg me gewoon af wat zou beter zal zijn voor het paard zijn rug (als je uitgaat van een gelijk waardig dressuur/westernzadel)... aangezien mijn paardje waarschijnlijk last van zijn rug heeft...

Dan moet toch gewoon dat rugprobleem worden opgelost, door een DA of osteo
Je paardje zal met elk zadel last hebben van zijn rug, als hij rugproblemen heeft.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 06:23

hij heeft onduidelijk kreupel gelopen, hij lloopt nu weer goed, maar het kan natuurlijk altijd terug komen, hij werd door de fysio verdacht van bekken of rug probleem, nu ik heb weer rijd gaat alles helemaal goed...

Ik vroeg me gewoon af wat beter is voor het paard...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 07:55

ch_ntii123 schreef:
hij heeft onduidelijk kreupel gelopen, hij lloopt nu weer goed, maar het kan natuurlijk altijd terug komen, hij werd door de fysio verdacht van bekken of rug probleem, nu ik heb weer rijd gaat alles helemaal goed...

Ik vroeg me gewoon af wat beter is voor het paard...

Als de problemen opgelost zijn en je gebruikt een kwaliteitszadel dat perfect past met een goede pad of dekje eronder dan zal je paard normaal geen last meer krijgen, ongeacht of dat zadel een dressuur, western, spring, veelzijdigheidszadel,.. is.

De fysio verdacht hem ervan... maar hij weet het niet zeker ? Dus heeft hij hem ook niet behandelt ?
De kreupelheid is zomaar overgegaan zonder echte diagnose en een echte oplossing ....
Dit vind ik beetje vreemd, maar goed dat was je vraag natuurlijk niet

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 16:28

Er zijn fotos gemaakt van de knie en hak, hierop was niets te zien (dus geen botprobleem..) De fysio vond hem op dat moment niet kreupel lopen, en heeft hem er dus niet voor behandeld, wel heb ik een stukje les meegekregen om te oefenen en verder op zoek te gaan naar een goede instructeur(trice).. aangezien ik over 1,5 week op vakantie ga, vind ik het onzin nu nog les te nemen...

De diagnose is er niet, maar de oplossing waarschijnlijk wel (laag en rond rijden).. daar ben k nu mee bezig en gaat heel erg goed, zelfs bitloos..:)

Zou het kunnen dat een paard het zadel met iets associeerd? (zoals het westernzadel met buitenrijden en een dressuurzadel met ''werken'')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:56

ch_ntii123 schreef:
Er zijn fotos gemaakt van de knie en hak, hierop was niets te zien (dus geen botprobleem..) De fysio vond hem op dat moment niet kreupel lopen, en heeft hem er dus niet voor behandeld, wel heb ik een stukje les meegekregen om te oefenen en verder op zoek te gaan naar een goede instructeur(trice).. aangezien ik over 1,5 week op vakantie ga, vind ik het onzin nu nog les te nemen...

De diagnose is er niet, maar de oplossing waarschijnlijk wel (laag en rond rijden).. daar ben k nu mee bezig en gaat heel erg goed, zelfs bitloos..:)

Zou het kunnen dat een paard het zadel met iets associeerd? (zoals het westernzadel met buitenrijden en een dressuurzadel met ''werken'')

Goh, dat denk ik niet echt ..
Ik rij mijn paard eigenlijk altijd buiten op halster, maar als ik plots toch beslis wat pistewerk te doen met halster, iets wat ik anders bijna nooit doe, dan merk ik toch geen verschil...
Maar misschien dat het bij andere paarden soms anders is

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 07:01

Kirr__ schreef:
ch_ntii123 schreef:

Ik rij mijn paard eigenlijk altijd buiten op halster, maar als ik plots toch beslis wat pistewerk te doen met halster, iets wat ik anders bijna nooit doe, dan merk ik toch geen verschil...

Het mag ook gewoon normaal gezegd worden hoor, ik heb dit topic niet geopend om kritiek te krijgen.... maar om mijn vraag beantwoord te krijgen!!!!

Aangezien ik nu toch geen (normaal) antwoord krijg op mijn vraag, mag hier van mij een slotje op...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:39

er heeft laatst een heel artikel gestaan in een blad,ik dacht de bit.
er van uitgegaan dat de pasvorm goed is! kwam de western uit op een betere druk verdeling.
druk per vierkante centimeter kwam op minder dan de helft uit dan een engels zadel.
ik zou zeggen zoek dat artikel op. ;)

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:59

ik denk dat dit heel persoonlijk is, ik heb ze beide voor op onze quarter. Ze zitten alle twee zeer goed voor de ruiter, echter kan ik geen lange buitenritten maken met het westernzadel, dan kan ik niet meer van de pijn in mijn knieën. Ik weet niet of het voor het paard een groot verschil maakt, enkel dat ons dressuurzadel een heel stuk lichter is om te dragen...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:07

Een westernzadel is veel moeilijker te passen. Eigelijk kan dat alleen met een kale boom. En bij 2e hands zadels is dat vrijwel onmogelijk. Dus blijft het een gok hoe goed ie nou daadwerkelijk ligt. Je kan niet even door dikke lagen leer voelen hoe ie aansluit. Engels zadel is wat dat betreft makkelijker te passen.
Uitgaande van een goed liggend zadel denk ik dat het weinig verschil maakt.
Wat me wel opvalt is dat enorm veel westernzadels klapperen van achter. (onbelast, bv aan longe) Singel zit vrij ver naar voren en het zadel is langer. Dus op zich niet onlogisch. Maar lijkt me niet heel lekker.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 10:32

mariska32 schreef:
er heeft laatst een heel artikel gestaan in een blad,ik dacht de bit.
er van uitgegaan dat de pasvorm goed is! kwam de western uit op een betere druk verdeling.
druk per vierkante centimeter kwam op minder dan de helft uit dan een engels zadel.
ik zou zeggen zoek dat artikel op. ;)

Dat gaat ik eens even opzoeken, dank je :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:11

ch_ntii123 schreef:
Kirr__ schreef:

Het mag ook gewoon normaal gezegd worden hoor, ik heb dit topic niet geopend om kritiek te krijgen.... maar om mijn vraag beantwoord te krijgen!!!!

Aangezien ik nu toch geen (normaal) antwoord krijg op mijn vraag, mag hier van mij een slotje op...

>;), wat ?
wat is er nu weer mis met 'goh, dat denk ik niet echt? '
Ik probeer hier te antwoorden op al jou vragen, heb echt nog geen enkele keer kritiek gegeven of een abnormaal antwoord gegeven en dan krijg ik van jou zo'n antwoord

Leuk is ook anders

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:35

Het is gewoon spreektaal wat Kirr_ gebruikt, niets om haar over aan te vallen!

Ik vind zelf dat beide zadels even goed kunnen zijn, mits ze goed passen. Als jou paard aangeeft dat er ergens een probleem zit, door kreupel te lopen of wat dan ook, en jij vind zelf al dat het westernzadel beter zit en ligt, zal ik beide zadel even goed laten nakijken. Je paard verandert van vorm, dus als de zadels bijvoorbeeld een half jaar geleden helemaal op maat zijn gemaakt, kunnen ze nu misschien al niet meer helemaal goed passen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:04

Kirr__ schreef:
Kirr__ schreef:

>;), wat ?
wat is er nu weer mis met 'goh, dat denk ik niet echt? '
Ik probeer hier te antwoorden op al jou vragen, heb echt nog geen enkele keer kritiek gegeven of een abnormaal antwoord gegeven en dan krijg ik van jou zo'n antwoord

Leuk is ook anders[/quote]

Oke, Sorry dat ik zo reageerde, dit was dan ook weer niet de bedoeling (om ruzie of iets dergelijks te krijgen)..

Het westernzadel heb ik , denk, bijna 2 maanden geleden gekocht, hij is toen goed ''gemeten''. Arthur heeft zelf gekeken en dit was de enige die goed zat... Het dresuuur zadel ligt al wat langer op mn paardje (ook al voordat ik hem kocht.)(nu 3 mnd geleden).. deze moet inderdaad even nagekeken worden..

Ik ben van plan om eerst op vakantie te gaan, daarna longeren en tergelijketijd even het zadel latn controleren.. (ik ga eerst veel grndwerk doen, ivm met de spieren:))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:41

ch_ntii123 schreef:
Nu wil ik het toch eens weten, ik heb beide zadels maar vind de western beter zitten (voor zowel het paard als voor mij)... Nu vroeg ik mij af, welk zadel is nou eigenlijk echt (feitelijk) beter? het westernzadel of het dressuurzadel? Mijn idee is dat het westernzadel de druk meer over de rug verdeeld omdat dit zadel groter is..

Ik hoef niet te weten wat jij zelf lekkerder vind of waar je zelf mee rijd, maar echt enkel wat beter voor het paard is.. (feitjes van beide zadels mogen natuurlijk wel genoemd worden)

Bedankt :)

hetgeen waar jouw paard beter onder loopt en waar jij beter op zit voor de doeleinden dat jij het wil gebruiken.

bv: wil jij buitenritten maken, en loopt jouw paard op buitenrit beter onder een western, en zit jij ook beter op een western, dan is de western wss beter
loopt paard beter onder een dressuur, en zit jij beter op een dressuur, dan is het dressuurzadel beter voor jullie.

hangt vooral af van het doel, over het algemeen zal een dressuurzadel/engels zadel beter zijn als je dressuur wilt rijden, en een westernzadel zal beter zijn als je lange afstandsritten wil maken (drukverdeling)
maar je moet gewoon kijken met wat dat het paard het beste loopt, waar jij het beste op zit, en dat het beste past