Wat is nou een écht goed zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Wat is nou een écht goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 11:24

Na verscheidene topics door te hebben gelezen besluit ik toch maar een eigen topic te openen.
We hebben nu ongeveer de koop rond van een nieuw paard (van mijn instructrice, bekende voor ons), en krijgen er geen zadel bij (mocht ik die er wel bij krijgen dan ging die naar de inruil).
Zadels zijn dingen waar je wel even bij moet nadenken vind ik.
Iedereen zegt iets anders, wat de een fantastisch vindt, vind de ander dikke sh!t..
Waar ik nu opeens veel dingen over lees zijn WOW-zadels.
Klinkt erg goed, maar jeminee, dat is een modaal salaris van 2 maanden.
En dat is waar het probleem een beetje ligt.
Op mijn pony (moeilijke rug, ingezakt, verbaasde me dat deze goed lag (door meerdere mensen gecontroleerd, ervaren mensen)) heb ik een Rossner Amerika gehad, was er op zich tevreden over en de pony leek dat ook te zijn.
We gaan er van uit dat de Rossner niet past op mijn nieuwe paard, dan kan ik hopelijk van jullie alvast wat tips krijgen waar ik naar moet zoeken.
Zadels die ik persoonlijk heel erg fijn vindt zijn Fryso zadels, de Fryso Legacy is een zadel die ik wel zie zitten.. Maar het budget houdt nogal tegen.
Wat zijn nou echt goede zadels die ook betaalbaar zijn?
Ik heb me laten vertellen dat het met name om de vulling gaat, bij een B-merk zadel als Rossner is die dus beduidend minder?
Mijn eisen voor het zadel: uiteraard perfecte ligging op mijn paard, dressuur, zwart, diepe zit en als het even kan ook een mooie à la Hulsebos uiterlijk :P.
Om nog even terug te komen op de vulling, stel ik koop een B-merk zadel als een Rossner en ik laat er een andere vulling inzetten, is dat te doen?
Wij hebben Tweespan er bij gehad als zadelmaker en opvuller voor het Rossner zadel van mijn pony, voor zover wij een deskundig oog hebben ( := ) lag hij goed.
Maar toch zijn er dan nu weer slechte verhalen.. Iemand ook een idee van een goede andere zadelmaker in het Noorden (zuid-Grunn, noord-Drenthe)?
Bedankt voor het lezen!

Edit: [HAR] AB zadels van Arno Brandt, iemand ervaring ? Iemand ervaring?
Laatst bijgewerkt door Imaginaerum op 13-07-09 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:28

Hihi, zag na het lezen pas dat jij het was..

Een zadelmaker waar ik erg veel goeds over hoor is Kootstra, die zit in Groningen (in de stad).
Hij is wel erg duur, maar iig minder duur dan WOW's ed.

Zelf heb ik een Barefoot Cheyenne waar ik érg blij mee ben, maar boomloos is vast niet wat jij zoekt..

Een ding raad ik je aan, ga NIET naar Divoza om een zadel aan te laten passen.. :)

aslo

Re: Wat is nou een écht goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:54

Tja de echte goede zadels beginnen m.i. toch al gauw vanaf zo'n 1300,00 euro. En alleen de vulling is m.i. niet het echt belangrijke, want deze zou je altijd nog kunnen laten vervangen.
Bij goede zadels denk ik aan Albion, Dabbs, Barnsbey, Stübben, Passier. Bij de Bmerken vind ik Rossner en JC niet verkeerd. Daar tussenin zit bijv. nog Zaldi, ook heel goede kwaliteit.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 11:55

Ons budget stopt bij €900, dat is het hele probleem.. Tweedehands gaan zoeken misschien?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:01

Ik zou dan idd voor een 2ehands gaan van een goed merk. Voor dat geld kun je toch wel een prima onderhouden, redelijk jong zadel vinden.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:01

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:05

Voor paarden met een wat diepere rug is de Prestige Top Dressage (wel het nieuwe model) erg goed passend te maken.
Verder ben ik zelf fan van Massimo en Euroriding.
Deze zijn voor jouw budget wel te krijgen. :j

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 12:05

WOW zadels worden toch aangepast op je paard?
Een speciaal aangepast zadel kopen dat aangepast is voor een ander paard... Hm.

Als ik een klein, klein verzoekje mag geven: er nog als nieuw uitzien, 18 inch en ook een beetje iets voor het oog. :o

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:06

Maar als je die Wow van die advertentie nog helemaal aan moet passen ben je zo nog een paar honderd euro kwijt en ze heeft 'maar' 900,00 ter beschikking ;)
Die Exselle is overigens ook een heel goed zadel, maar is dus ook vzh.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 12:08

Ik denk niet dat een WOW het gaat worden idd.

Een VZH wil ik niet (ben erg veeleisend ja := ). Eisen buiten een optimale ligging op het paard: zwart, dressuur, niet al te veel gebruikerssporen, 18 inch, diepe zit.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:27

Op zadeljacht?

Ik denk dat je Rossner op zich prima kan passen, maar dat die wel op maat moet worden gemaakt. Als je bij Kootstra langs gaat, dan komt 'ie geheid met een Stübben :Y) . Hij is hier op stal ook al geweest, hij is erg gek van Stübben.
Hulsebos zelf lijkt me ook behoorlijk prijzig, maar ook die lijken me op maat te maken. Je kan ook Tweespan laten komen, die zijn een tijdje terug op de Bongerd geweest, en nemen alle soorten zadels voor je mee die aan je wensen voldoen, mag je ze allemaal uit gaan proberen :j . De vrouw van Tweespan was in ieder geval heel aardig en dacht ook goed mee, ondanks dat ze drie keer moest komen om aan de eisen van de amazone te voldoen.

Edit: Moet ik wel even kijken of ze dan ook tweedehands meenemen, want nieuw is wel erg duur := .
Laatst bijgewerkt door Andante op 13-07-09 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:29

ik vind de wintec zadels wel fijn zitten, en ze zijn lekker licht en passen bijna overal wel op :)

maar het ligt net zoveel aan het paard volgens mij, want een zadel wat op het ene paard lekker lag en reed, zat op de ander voor geen meter.. :?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:58

Puissance schreef:
WOW zadels worden toch aangepast op je paard?
Een speciaal aangepast zadel kopen dat aangepast is voor een ander paard... Hm.

Als ik een klein, klein verzoekje mag geven: er nog als nieuw uitzien, 18 inch en ook een beetje iets voor het oog. :o

Ja en nee
een wow wordt aangepast op je paard, maar door de verwisselbare headplate en de lucht gevulde kussens zeer goed aanpasbaar op eventueel volgende paarden
Mijn wow is aangemeten op dit paard
Afbeelding

en is daarna aangepast voor dit paard
Afbeelding

2 totaal verschillende paarden met duidelijk verschillende bouw, hele andere rug en absoluut andere gangen.
Toch was het zadel goed aanpasbaar, andere headplate en wat meer/minder lucht er in

brenda_daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:18

wij hebben een goed zadel en hij voldoed goed het is een hulsebos.
hier past het haast wel op elke pony een hoge schoft maar het past ook wel op een pony met een lage schoft.
dat is er zo handig aan vind ik:)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:52

Zelf heb ik op onze bwp een stübben liggen. Echt formidabele zadels als je het mij vraagt. Passen goed op het paard en hebben een heerlijke zit. Nog nooit problemen mee gekend. Heb die van mij wel van de vorige eigenaars bijgekregen, en heb al gehoord dat het model dat ik heb niet meer word gemaakt.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:59

Puissance schreef:
Ons budget stopt bij €900, dat is het hele probleem.. Tweedehands gaan zoeken misschien?

Ik heb een tweedehands stübben zadel voor 900 euro gekocht! Héérlijk zadel :+: Tweedehands is dus ook een hele goede optie!

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:22

1 grote tip :P

combinatie van goede vakkundige zadelmaker + 2de hands a-merk zadel doet wonderen ;)

En Wow 2de hands wordt ook betaalbaarder (goedkoopste die ik vond is €1100,- net boven je budget maar goed je hebt er dan ook een). Dan ben je minder kwijt en ze blijven prijsvast. En na vele verschillende paarden en jaren van gebruik, zul je misschien bokt nog bedanken dat ze je dit tipten :(:)

DPrince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:29

Wat mij opvalt, is dat er vaak naar de WOW zadels verwezen wordt. Er zal best wel wat inzitten (denk dan aan makkelijk aanpasbaar enz.) Maar lucht geeft toch ook gewoon druk, dus waarom niet een 'normaal' zadel van een normalere prijsklasse. Die zijn ook gewoon aanpasbaar, alleen gaat dit door middel van wol enz. Lijkt mij goedkoper. Maar goed, dat is een andere kwestie. In ieder geval kan je natuurlijk even rondkijken van wat voor zadel mogelijkheden er zijn. Misschien dat je nog weet wat voor zadel op je nieuwe paard lag? In iedergeval heb je er nu natuurlijk niet zoveel aan, maar orienteren kan nooit kwaad natuurlijk:D.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:32

Ik heb voor mijn paard met moeilijke rug een gebruikte WoW kunnen kopen en deze op maat laten maken voor haar rug.
Ik ben erg blij dat ik dat heb gedaan, want haar rug is er echt goed van op geknapt!

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:33

DPrince schreef:
Wat mij opvalt, is dat er vaak naar de WOW zadels verwezen wordt. Er zal best wel wat inzitten (denk dan aan makkelijk aanpasbaar enz.) Maar lucht geeft toch ook gewoon druk, dus waarom niet een 'normaal' zadel van een normalere prijsklasse. Die zijn ook gewoon aanpasbaar, alleen gaat dit door middel van wol enz. Lijkt mij goedkoper. Maar goed, dat is een andere kwestie. In ieder geval kan je natuurlijk even rondkijken van wat voor zadel mogelijkheden er zijn. Misschien dat je nog weet wat voor zadel op je nieuwe paard lag? In iedergeval heb je er nu natuurlijk niet zoveel aan, maar orienteren kan nooit kwaad natuurlijk:D.

Lijkt me logisch dat er meer naar verwezen wordt.
Bij gewone dressuurzadels met wol waarbij je de boom kunt verstellen (denk aan bates, aishley enz.) daarbij kun je niet de breedte tussen de kussens vertellen dus heb je voor breed, achter smal. Daarnaast zijn de kussens bij Wow net iets mooier aan te passen.

Hoewel ik rijd zelf al jaren met Passiers (lees : 3 stuks). Bevallen zeer goed en voor mij voldoende aanpasbaar. Hoewel ik nu wel begin te merken. Ik heb nu een merrie van 4 jaar die begint uit te dikken dat moet je ook meerdere zadels kopen om het naar maat te kunnen halen. Het past en dan groeit ze en dan niet meer :+ . Tja ik heb helaas geen mogelijkheid tot Wow zadel en nog wel het budget tot klassieke zadels dus zolang het past is het goed.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:34

Tja, een WOW is toch het beste lijkt mij..
maar dat ligt dus buiten je budget...

Goede zadelmaker is ook nog Feike Bruinsma.
http://www.deverenigdezadelmakerij.nl/

Kan je ook eens bellen om te vragen of hij tweedehands heeft.

Dprince: met aanpasbaar wordt niet alleen de kussens bedoeld ;)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:35

Anky, Euroriding, Barnsbey niet zo onder de mensen toevallig heb ik die;).. Stübben,

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:07

Ik zou je ook een Wow aanraden, maar ik snap dat de prijsklasse te hoog is voor je. Dat is ie voor mij ook, vandaar dat ik gekozen heb voor een tweedehands KN met flair. Dat bevalt mij heel erg goed en ik zou geen wolzadel meer willen. :n

Tweedehands zadels met flair zijn nog vrij weinig verkrijgbaar, maar flair kan je zelf ook in laten bouwen.