Wie kan mij helpen met de volgende vraag: Ik begrijp dat veel tongvrijheid voor een dressuurstang niet altijd fijn is. Dit omdat de tongboog dan tegen het gehemelte aan kan prikken. Is het dan juist beter om bijna geen tongvrijheid te nemen of juist een beetje? wat vind een paard prettiger? en is de tongvrijheid genoodzaakt? Hopelijk kan iemand mij hier iets meer over uitleggen wat dit vindt ik moeilijk te vinden.
MarChak
Geplaatst: 12-07-09 20:51
Hoe meer tongvrijheid, hoe meer het bit op de gevoelige lagen komt te liggen. Of de tongboog tegen het verhemelte aanligt, ligt denk ik zowel aan de hoogte van de boog als aan de hoogte van het verhemelte. Als je je paard nog maar net op de stang rijdt, dan lijkt me zonder tongboog het minst ongemakkelijk voor je paard.
is het dan beter dat er meer druk op de lagen komt?
Ik heb mijn paard 1,5 jaar op s&t gereden. en ben hier nu om bepaalde redenen een jaar geleden mee gestopt. Ik ben nu van plan er weer mee te beginnen maar dan echt de perfecte combinatie te vormen met bitten dus probeer ik mij er meer in te verdiepen.
Ik rijd mijn paard nu op ongebroken trens, dit gaat goed. hier heeft ze natuurlijk ook geen tong vrijheid mee.
MarChak
Geplaatst: 13-07-09 14:15
De tong is een dikke spier die heel veel kan hebben, maar de lagen zijn bot met een dun laagje huid eroverheen. De lagen zijn daarom veel gevoeliger, maar dus ook veel kwetsbaarder! De kunst is dus om met zo zacht mogelijke hand je paard te kunnen rijden, met je vingertoppen (het 'fingerspitzengefühl), zodat je paard ook lekker ontspannen in de mond blijft en gevoelig en alert op jouw signalen via de teugel. Edit: Heb je haar ook op gebroken trens gereden?
Off-topic: mooi paard heb je, ik heb Rubiquil op m'n lijstje staan van interessante hengsten voor m'n merrie.
iTequilai
Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-09 23:05
Ik wil het liefst het zo vriendelijk mogelijk voor de mond. Dus als ik een stang neem met meer druk op de tong is dit opzich vriendelijker dan meer druk op de lagen begrijp ik? ik heb haar wel met trens gereden en ging opzich goed. Alleen dr huid bij dr mond is heel gevoellig.
bedankt voor je compliment! het is een heel lief paard! echt een aanrader om een ruby te nemen
Vriendelijk in de mond heeft vooral ook te maken met hoe jij je handen gebruikt. Iedere beweging van jouw hand, hoe klein ook, voelt het paard in zijn mond.
Als je zo vriendelijk mogelijk voor de mond wil zijn dan kies je een bit dat anatomisch gezien zo min mogelijk stoort in de paardenmond. Een paardenmond is niet recht, zoals een stang, dat is dus al vrij ingrijpend omdat je dan sowieso de zachte delen zoals lippen en tong in een bepaalde vorm dwingt, zelfs al hangt het 'los' in de mond zonder teugelgebruik. Een stang is dus al vrij ingrijpend voor je paard. Een enkel- of dubbel gebroken bit past zich al meer aan aan de mond van het paard, maar als je een enkel gebroken trens in de hand neemt en dubbel vouwt dan kun je zien dat het scharnierpunt een punt vormt die puntdruk kan uitoefenen op het verhemelte. Ook niet prettig voor je paard. Je ziet dan vaak, als een paard op een trens stevig op de trens wordt teruggenomen, het paard het hoofd omhoog doet en z'n mond open - om die puntdruk te voorkomen. Ook worden bij zoveel druk de mondhoeken in elkaar gedrukt (schaarwerking).
Vroeger werd ook gezegd dat een dik bit een zacht bit was. Dat is achterhaald, de druk wordt weliswaar door de dikte iets meer verdeeld over de tong en de lagen, maar het bit neemt ook weer meer ruimte in in de mond. Dat zegt ook niet dat een dun bit weer beter is, want als je daar meer druk op legt, voelt je paard dat weer scherper in z'n mond.
Ik rij nu zelf met een myler bit, dat is naar mijn mening een bit dat vrij goed de vorm van de mond volgt en qua beweeglijkheid ruim voldoende mogelijkheden heeft om signalen aan je paard via zijn mond door te geven. Want dat laatste is waar het bit natuurlijk voor bedoeld is. Hoe goed je paard op die signalen reageert ligt eraan hoeveel geduld en ervaring er is gestoken in het aanleren ervan.
Als jouw paard heel gevoelig is op de huid bij d'r mond (dan ga ik er vanuit dat die huid snel beschadigd), dan zul je dus heel zacht met je handen moeten zijn. Leer je paard meer op je zit, vanuit je centrum te rijden (centered riding), of misschien een tijdje bitloos proberen (maar als je wedstrijden wilt rijden kan dat nog een probleem zijn). Leer je paard goed op eigen benen in evenwicht te lopen, ze zal dan ook lichter op je bit worden. Enige voordeel bij een stang kan zijn, dat het een erg star voorwerp in de mond is, minder beweeglijk en daardoor misschien iets minder wrijving geeft. Maar of dat voordeel tegen de nadelen opweegt?
Ik probeer de juiste stang en trens combinatie te vinden, vandaar mijn vraag. Ik weet de werking van dubbel en enkelgebroken trenjes. Alleen over de dressuustangen is weinig bekend! Ik wil er graag meer informatie over zodat ik het juiste voor mijn paard kan vinden.
Helaas kan ik je over dressuurstangen niet meer vertellen dan bovenstaand van uit de anatomische hoek bekeken.
Wel jammer dat er niet meer mensen in je topic reageren, een beetje express gisteren op een 'toptijd', net na 12 uur 's middags gepost, zodat het weer op de hoofdpagina in het lijstje stond...
Ja, dat vindt ik idd ook jammer. maar wel fijn dat jij in ieder geval gereageerd heb. het komt misschien omdat er naar mijn idee niet veel mensen zich er goed in verdiepen en zomaar wat kopen, die mij ook niet helpen.
Mijn ervaring met stangen is dat je even moet uitproberen wat het beste werkt voor je paard. Ik pak meestal een onderlegtrens die net zo is als de normale trens (niet qua dikte maar vwb enkel-dubbel gebroken) en begin altijd met een stang met een normale tongboog en niet te lange scharen. Mocht er dan een reden zijn om daar van af te wijken dan probeer je wat anders.
Een grote tongboog zorgt inderdaad voor meer druk op de lagen. Voor paarden die druk op hun tong vervelend vinden heb ik ook wel goede ervaringen met Sprengers FC special stang, die heeft wel veel tongvrijheid maar toch een lage tongboog.
Wat was de reden dat je gestopt bent met het rijden op S&T?
oké bedankt voor je reactie! Wat vind je te lange scharen dan? ik heb het idee dat het gemiddelde 7 cm is. Maar bij mijn paard vind ik dat er lang uitzien op een of anderen manier...
7cm is vrij standaard. Je zou nog kortere scharen kunnen pakken en voor 5cm kunnen gaan. Maar bij normaal stang cq handgebruik zou dat niet veel uit moeten maken.
iTequilai
Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-09 21:32
korteren scharen werken sneller, en je hebt dan minder een hefboomwerking. Lange scharen werken vertraagd waarbij je wel meer hefboomwerking hebt. Wat denk je dat fijner is voor je paard?
ik gebruikte de stang niet te veel mede omdat, ze dan minder voorwaarts was. waar zou jij dan voor gaan?
brentrubi
Geplaatst: 10-02-16 12:58
Ik rijdt men paard een jaar op st&tr. Ik heb een iets dikkere stang met voldoende tongvrijheid alhoewel te veel. Persoonlijk vind ik ook dat je moet kijken naar de mond van je paard. Een te grote stang kan ook oncomfortabel zijn in de mond van je paard. Een rechte stang vind ik te 'dwingend' voor het paard. Een grote tongvrijheid waarvan de boog niet hoog is is volgens mij het ontspannendste voor je paard. En dat in combinatie met een dubbel gebroken onderlegtrens lijkt me het beste , wat ik zelf ook gebruik. Veel hangt ook af van de ruiterhand