vragen over een passend zadel voor mijn 1,14 pony (barefoot)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

vragen over een passend zadel voor mijn 1,14 pony (barefoot)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 09:53

Hulp gezocht bij:

Ik heb een 1,14 pony die steeds veranderd in gewicht en breedte.
Momenteel heb ik een vz zadel 16 inch en een westernzadeltje van uit mijn hoofd 52 cm.

Nu is het zo dat mijn vz zadel erg schuift van links naar rechts en eerst ook naar voren (opgelost met staartriem). Alles duit er nu op dat dit zadel voor geen kant meer past.

Westernzadel ligt teveel gedrukt bij de schouders en kiept als het waren veel naar voren, dat als ik ga lichtrijden de achterkant omhoog komt. Zadel is dus dan ook niet goed voor hem.

Ik ben een type die super zit op mijn westernzadel en wil dan ook een zadel wat daar in de buurt komt.
Een westernzadel op maat laten maken is (volgens mij) grondweg te duur.

Nu kwam ik in aanmerking bij het merk barefoot. Ik vind ze persoonlijk niet mooi, maar heb mij laten vertellen dat ze goed sluiten om elk paardenrug (''maar is dat wel zo?'') Welke maat heb ik dan nodig?

Zamora

Re: vragen over een passend zadel voor mijn 1,14 pony (barefoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:00

weet niet hoe groot je zelf bent maar anders moet je ff op www.boomloosrijden.nl kijken, kan je de maten zien.
Heb zelf een barefoot arizona, maat 1 en deze is te lang voor mijn paardje van 1.45m.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:30

Ja ik wilde eerst voor maat 1 gaan, maar dat is inderdaad te groot als het bij uw pony van 1,45 niet past.

Eventuele andere zadels mogen ook genoemd worden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:33

De ene pony van 1.45 is de andere niet he! Het kan zomaar zijn dat de maat 1 bij jou pony wel past. En anders zou je ook voor een ander type Barefoot kunnen gaan. Als ik jou was zal ik gewoon even een testzadel bestellen, en die een week goed gebruiken. Daar krijg je toch het beste beeld van of het kan of niet.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:23

EA GZ Diensten -> HAR

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:32

Op barefoot.nl staan als ik het goed heb van elk model de zittingmaten vermeld.
De kleinste maat is de shetty, die moet sowieso op je pony passen, maar dan is het wel de vraag of je er zelf nog in past. Ik geloof dat de shetty's ongeveer tot broekmaat 36 gaan.

Het is niet waar dat barefoots op élk paard passen, dat staat ook op de site, maar ze passen wel veel sneller dan boomzadels omdat ze naar het paard vormen.

Qua het niet mooi vinden.. er zijn natuurlijk veel verschillende modellen, van western tot spaans en veelzijdigheid en dressuur en endurance. En dan heb je nog eens het standaard model; de cheyenne.

Ik zou inderdaad even een testzadel aanvragen. (weet trouwens niet zeker of er van de shetty ook een testzadel beschikbaar is)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:35

Ik heb zelf ook een Barefoot en ik ben er ontzettend blij mee.
Na hiervoor 2 boomzadels gehad te hebben, en nu sinds een poosje een boomloos, wil ik echt niet meer anders!
Ten eerste heb je veel meer contact met je paard, en ten tweede is dit het eerste zadel waarvan ik zeker ben dat hij past!

Ik denk dat een maat Shetty of een zadel maat 0 wel op je pony zou moeten passen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:54

De Shetty IS de maat 0 :D ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:01

Oh grapje _O-
Ik zat al te denken, wat is eigenlijk het verschil qua grootte..
Ach.. :')

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 19:16

Ja ik las op een site dat shetty tot kinderbroekmaat 140 ging.
Dat ga ik echt niet passen. Ben zelf wel klein (moet ook wel anders zou ik niet op hem kunnen rijden) en heb ook niet echte flinke billen. Het moet ongeveer zoals een 16 inch maat liggen.
Ik ga even op die site vanavond of morgen even kijken en vragen wat hun er van vinden, zou het dan ook fijn vinden als ze langs zouden willen komen. Want ik wil graag een goed zadel ipv 2 zadels die niet helemaal oke liggen.

Ik rijd veel buiten en ook veel met een los dekje en longeersingel dus als zo'n zadel veel contact bied met het paard is dat alleen maar mooi. Ook hoop ik dat de kindjes die ik les geef hier makkelijk op kunnen rijden.

Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:55

Een maatje 1 op een pony van 1.14 kan je wel vergeten. Dat heb ik ook geprobeerd op een pony van 1.16 en foto's daarvan onderstaand. Maar die is in ieder geval duidelijk te lang. Ik heb uiteindelijk een london Shetty gekocht (is er maar 1 van gemaakt) en die paste prima met een lengte van 47 cm.

Ik paste er met mijn 60 kilo en krap maatje 38 nog net in maar dan moet je wel heel netjes rechtop zitten.

Je zou kunnen kijken naar een cheyenne shetty of een kids dry tex.

Afbeelding

Afbeelding

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:07

woouw die 2de zadel is wel heel erg mooi, jammer dat het de enigste is :P
Zullen die andere zadels die jij noemt dezelfde grote hebben?
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 13-07-09 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:11

Zelfs op bestelling volgens mij niet meer te leveren maar daarvoor zou je pmarena een pb kunnen sturen. Ik heb deze inmiddels ook niet meer wegens overgang naar een grotere pony. Was ook binnen een paar dagen verkocht ;) .

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:15

schoof dit zadel niet naar voren of wat dan ook? Of is dat met boomloos door dat het zo sluit nooit zo?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:22

boomloos kan ook wel schuiven hoor!

persoonlijk lijkt het mij erg moeilijk om een goed zadel te vinden wat het paard goed past en vervolgens jou ook nog past.
daarnaast moet je, je misschien ook afvragen hoe lang je nog op deze pony kan rijden...
een barefootzadel is al gauw 500 euro als je hem compleet koopt
(drytex en kids is ietsie goedkoper dat wel)
maar als je er dan nog maar 1 jaar op zou kunnen rijden zou dat misschien ook zonde zijn.

misschien dat een maat 0 past voor jouw, maar of het voor je pony past is maar de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:25

Schoof wel naar voren en daarom had ik er altijd een staartriem aan. Wat het een beetje is met zadels op kleine pony's is dat je die nooit zo mooi achter de schoft en schouders kan leggen maar er altijd iets overheen zit in verband met de lengte van het zadel. Dit kan bij boomloos geen kwaad, omdat er geen druk op zit en de schouders er gewoon onderdoor bewegen. Maar het heeft dus wel tot gevolg dat het zadel geen body heeft om achter te blijven liggen en dus sneller naar voren kruipt.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:41

zorro schreef:
De ene pony van 1.45 is de andere niet he! Het kan zomaar zijn dat de maat 1 bij jou pony wel past. En anders zou je ook voor een ander type Barefoot kunnen gaan. Als ik jou was zal ik gewoon even een testzadel bestellen, en die een week goed gebruiken. Daar krijg je toch het beste beeld van of het kan of niet.

'
het gaat hier om een pony van 1.14m! Als mijn paard van 1.45m dit zadel niet past zal een pony van 30cm kleiner deze ook niet passen ;) daarbij is de arizona maat 1 wel iets groter dan de cheyenne maat 1. Maar zal alsnog niet passen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:57

Ik ben al 18 jaar en groei niet meer :P.
Ben dus bij een penny pony blijven hangen.
Dus het zadel zal wel voor een langere periode zijn.
Echter vind ik 500 op dit moment net wat teveel van het goede.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 08:29

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:43

@TS: volgens mij kloppen die maten van die site niet( ben zelf ook eens aan het zoeken geweest nl.)
als het goed is kloppen de maten van boomloosrijden.nl wel

daarnaast groei je misschien niet in de lengte, maar misschien nog wel in de breedte.

en weet je welke maat jouw pony past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:51

siskeh schreef:
als het goed is kloppen de maten van boomloosrijden.nl wel

Die wijken vaak ook wel 1cm af ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:55

@juliette86: oww vast wel, maar het komt meer overeen dan die van de belgische site geloof ik

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:32

Ja oke ik zal vast nog wel wat dikker worden.
Maar tegen die tijd dat ik een bepaald gewicht heb gehaald zal ik ook niet meer op hem rijden.

Ik vind het zo moeilijk om een juiste keuze te maken.. welke moet ik nou kiezen?

De maat die hij nu op heeft is 16 inch en dat past mij en hem super.. dan heb ik het alleen over de inch maat ;)