Zadelvraagjes

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

watdanhe

Zadelvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 19:00

Ik heb gelezen dat je de boommaat van je paard (in mijn geval pony) kunt meten met een stuk ijzerdraad van 42cm met schuim eromheen op het midden van de schoft, en dan de uiteinden, nouja je weethetwel maar maakt het wat uit als er geen schuim omheen zit? Zoja, als ik aan ijzerdraad met schuim denk, denk ik aan ijzerdraad met schuim van 0,5 cm dus zou ik er gewoon 2cm bij op kunnen tellen toch? Ook heb ik gelezen hoe je dat bij een zadel kunt meten.

Maar ik vraag me af..
Als de boommaat goed is, ligt het hele zadel dan automatisch goed? Of moet je toch ook wel rekening houden met de kussens? En de inches? En de kamer? Dat lijkt mij namenlijk wel..

Zoja, hoe moet je al die dingen dan opmeten voor je paard? Mijn leasepony heeft namenlijk een te groot/wijd zadel (wat voor mij weer te klein is! Ik denk dat ik ongeveer aan de 17 inch moet..) en de boer is uiteraard te gierig om zelf een goed zadel voor haar te kopen en ik heb alle ongebruikte zadels van overleden peerdjes al gepast, maar de ene was te smal en de andere was gescheurt en die zat met weer met duktape aan elkaar geplakt en ga zo maar door. Dus nu ik toch lekker aan het bollenpellen ben en zo'n 100 euro per week verdien en mijn ouders de helft willen betalen dacht ik; ZADEL! Maar jullie snappen natuurlijk wel dat het geen zadel van €500 gaat worden dat speciaal door een zadelmaker wordt gemaakt.. het is zon gedoe om een zadel aldoor weer terug te brengen; "nee sorry, het paste toch niet..."_O-

Dus de kern van het verhaal is eigenlijk; hoe kan ik aan mijn paard meten/zien wat voor zadel het nodig heeft....

PS; foto's zouden handig zijn ;)
Laatst bijgewerkt door watdanhe op 11-07-09 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

YankeeBoy

Re: Zadelvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:02

Als de boommaat goed is, wil dat nog niet zeggen dat het hele zadel goed ligt, er komt wel ietsje meer bij kijken.
Daarom kan ik je toch echt alleen maar aanraden om er een zadelmaker bij te halen.
Die hebben vaak ook wel leuke 2e hands wintecs bijv. liggen, die zijn er echt al wel vanaf 200/250 euro.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:04

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 19:14

De dichstbijzijnde zadelpasservice kost €100 voorijkosten, kunnen ze het zadel niet passend maken? Pech!...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:18

als het niet gaat om een eigen pony zou je voor een wintec kunnen kiezen. zijn kwa prijs niet erg duur(nu helemaal niet nu ze de oude voor leuke prijzen de deur uitgaan)
en stel dat je nog een andere pony gaat rijden/koopt kan je het zadel makkelijker aanpassen

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 19:23

Ja, ik ken heel veel mensen met wintec's ik zag er ook al eentje op marktplaats staan waar een middel en smalle boom bij stond.

Uit verhalen heb ik begrepen dat ze vroeger ook een wintec had maar ik weet niet of daar nu een smalle of middel of brede boom in zat, van hoevel cm tot hoeveel cm is smal/middel/breed....?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:43

Geel - narrow (29cm)
Groen - medium/narrow (30cm)
Zwart - medium (31cm)
Blauw - medium/breed (32cm)
Rood - breed (33cm)
Wit - extra breed (34cm)

heb dit even gekopieerd van t net, dat zijn de wintec boommaten

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:59

een andere boom voor een wintec kost maar iets van 20 euro, dus als er niet de goede boom inzit is dat geen hele erge ramp.