Paard tikt hoeven tegen elkaar; juiste bescherming?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bastarasta

Paard tikt hoeven tegen elkaar; juiste bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 14:50

Mijn paard tikt met zijn achterhoeven tegen elkaar aan.
Je zou het strijken kunnen noemen, het verschil is dat hij niet zijn been raakt met zijn hoef,
maar hoef tegen hoef tikt. (de linker zwenkt teveel naar rechts bij het vooruitzetten van het been).
Strijklappen, pees/kogel beschermers helpen dus niet.
Ik zoek mensen wiens paard dit ook doet en die misschien tips hebben.
Hij draagt geen ijzers en dat wil ik liever zo houden.
Neoprene springschoenen heb ik geprobeerd. Deze verschuiven en kruipen omhoog, ondanks de anti draai knobbel erop. Ik vond ze niet fijn en paard ook niet. Ik zoek iets wat vast zit om de hoef.
Hoefbal beschermers? Ballenboots? Hoefschoenen?
Hetgeen ik heb gevonden is; Veredus Piaffe Shield of Carbol Shield.
Wie gebruikt deze ook om de achterhoeven, speciaal voor het tegen elkaar aanschrapen?
(ik heb al ervaringen gelezen in een topic, maar zoek specifieke ervaringen met het schrapen, of het werkt en geen andere problemen oplevert).
En wat is het verschil tussen Piaffe en Carbon?
http://www.veredus.it
Alvast bedankt.

DaisyDarling

Re: Paard tikt hoeven tegen elkaar; juiste bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:29

Springschoentjes? Of van die reflecterende

xxberdienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:17

vooral geen hoefijzer achter nemen want dan trapt hij het misschien nog kapot mijn pony was te kort bekapt en kreeg ijzers achter maar hij schopte zijn been kapot onder het rijden
strijklappen hielpen heel goed probeer anders bandages met onderbandages van gel

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:19

Leren springschoenen indd :).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:35

Praat even met je smid over hoe die dit met bekappen kan verminderen en jouw ook kan leren om dat tussendoor bij te houden. Laat smid verder eerder komen, dus liever elke 4 max. 6 weken, dan kan dit ook zonder beslag goed gecorrigeerd worden.
Probleem met bescherming ertussen is dat er dan nog minder ruimte tussen de voeten zit en misschien paard wel in de knoop komt, omdat voetje zeg maar blijft haken omdat er extra weerstand ontstaat.

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:19

Smid zegt; met ijzer kan je het wel corrigeren. Hij zegt met bekappen is er weinig aan te doen. Misschien een andere smid zoeken? Als hij dit niet kan zonder ijzers? Wat kunnen ze doen om het te verbeteren met bekappen? Iemand ervaring?

BTW: het is niet zo dat hij zich kapot trapt. Je ziet alleen een klein plekje van het tegen elkaar schuren van de hoeven (alleen op de rechter, waar de linker langs schraapt; net onder de kroonrand, zijkant vd hoef). Toch zit het me niet lekker!
Hij stond altijd al een beetje nauw van achteren, maar sinds 8 maanden is hij echt gaan tikken. Het is sindsdien niet erger geworden, maar ook niet beter.
Struikelen door de bescherming is natuurlijk niet de bedoeling.
Iemand zei ook dat je misschien kan trainen door met rijden gewichtjes aan de voeten te doen, dat hij door de zwaarte zijn been beter naar buiten plaatst. Of maak je dan juist dat het been zonder gewichtje nog erger naar binnen komt?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:21

Kzou toch de spring schoenen doen...
Vaak als ze eenmaal aantikken stopt het niet zo gauw meer

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:26

die van mij tiktetoen hij ijzers had met zijn achter benen zijn voorbenen aan.
sinds die eraf zijn heb ik dat niet meer.

zou bij jou aanraden om iig geen hoefijzers te hebben.
en hoefschoenen / springschoenen te nemen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:32

Bastarasta schreef:
Smid zegt; met ijzer kan je het wel corrigeren. Hij zegt met bekappen is er weinig aan te doen. Misschien een andere smid zoeken? Als hij dit niet kan zonder ijzers? Wat kunnen ze doen om het te verbeteren met bekappen? Iemand ervaring?

IJzer maakt het makkelijker om een standcorrectie voor langere tijd te fixeren. Met bekappen kun je ook standcorrecties doen, maar zoals al gezegd moet je dan vaker kleinere correcties doen. Dat kan best, maar dan moet de eigenaar eigenlijk tussendoor ook even die 1 mm correctie zelf kunnen/willen vijlen. En de smid moet dan eigenlijk zeker in het begin wat vaker langskomen.

Wat is er trouwens veranderd 8 maanden geleden (of al wat eerder) dat hij begon met aantikken?

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 12:52

Niets, het is echt langzaam aan gekomen, steeds een stukje dichter bij elkaar. Ik denk dat het gewoon zijn bouw is.
Ik wil best zelf vijlen, als ik weet waar het moet. Maar denk niet dat ik daar met de smid uit ga komen, als hij het met bekappen niet ziet zitten.
Wat kan de smid doen met een ijzer? Maakt hij het dan aan de buitenkant zwaarder?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:54

ik kreeg een andere hoefsmid en toen deed ze het niet meer. anders springschoenen

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:36

Gewoon die rubber springschoentjes, dat maakt niet uit dan of ze draaien.

Verder zou ik toch eens kijken naar een andere smid.

Die dingen van Veredus zijn heel fijn maar echt voor de voorbenen, als het aan de zijkant van de hoef is beschermt t nog niet!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:23

Ik gebruik ook rubberen springschoenen achteraan, best grappig zicht als je op jumping iedereen ziet met springschoenen vooraan, terwijl die bij mij achteraan hangen. Want ook mijn paard heeft op haar eigen benen getrapt ooit, vlak boven haar hoef, waardoor ze meer dan een jaar uit de running was. En er heel wat mis liep. Mede dat ze bang is om haar achterhand in de galop ver onder te brengen (schuin lopen), bang om haar eigen voorbenen pijn te doen, enz...

itsjessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:15

Springschoenen of idd misschien een andere hoefsmid?

Loves_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:31

Je kunt het denk ik het beste met je hoefsmid overleggen.
Die weet denk ik wel wat het beste is.
Gwenn. ;)

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 10:01

Het is zeg maar zijkant/achterkant. Ong. 1 a 2 cm vanaf de achterkant vd hoef (waar die ophoud). De veredussen lijken wel zover door te lopen. Daarom leken deze mij geschikt. Toch zit er wel wat in dat het dan stroever wordt en de benen blijven haken. Eigenlijk moet je iets hebben dat glad is, niet schuift en niet te dik is, maar wel demping geeft. Rubber zou een optie kunnen zijn. Dat is niet dik en misschien kan je er zelf een voering inplakken voor demping.
Heeft er toch iemand ervaring met het bekappings technisch oplossen?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:05

mhh.. qua bescherming heb ik niet echt een vernieuwend advies. Ik zal toch maar eens een smid aan een oplossing laten werken. Wat wel kan helpen is veel zijgangen rijden met het paard, zodat ie sterker wordt. Dan kan het dat ze niet meer strijken. Dat is mijn ervaring iig.