Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Citaat:Een bit is zo scherp als de ruiterhand.
r_oo_sj_e schreef:Randie, je zegt: enkel gebroken is helemaal niet zachter geeft enkel meer druk op de tong ipv van de lagen.
Enkelgebroken bitten geven in het middenstuk (waar die knikt) druk op de lagen, niet op de tong. Dubbelgebroken geeft druk op de tong. op 2 punten omdat ie 2x breekt.
Eigenlijk is dubbelgebroken SCHERPER dan enkelgebroken. Dit omdat dubbelgebroken op de tong inwerkt en te tong vele malen gevoeliger is dan de lagen!!!!!!!!
*dit kan een oneindige discussie worden, dus reageren kan hier op maar ga niet aanvallen of disussieren...*
zelf rijd ik met dubbelgebroken watertrensje en vind t heel fijn ! maar het verschilt per paard;)
) Splash_ schreef:Ik heb een dubbelgebroken, anatomisch gevormd Myler bit. De beiden kanten zijn afzonderlijk van elkaar te gebruiken en mijn paar doet het er super op, dit bit neemt ie ook gewoon aan zonder problemen.
Judith_M schreef:Eva_D schreef:Een ongebroken bitje (niet te verwarren met een stang die heeft een hefboomwerking!) is het zachts! Hier zijn nog veel minsverstanden over, een dubbelgebroken of enkelgebroken bit werkt door een soort notenkrakereffect (kan het even niet anders uitleggen) scherper in, hij werkt door de knik ook in op het gehemelte en scherper op de tong en de lagen
Precies.. Minerva reageert ook het best op ongebroken.
Ik heb eerst op enkelgebroken watertrens gereden, dat was beroerd..
Toen op dubbelgebroken, ging beter.
Toen bitloos, paard was een stuk relaxter en beter te rijden, maar had soms tijden dat ze haar eigen zin flink door kon drammen.
Nu rijd ik met een ongebroken, rubber, buigbaar, vrij dik bit. En hier reageert ze goed op! Soms een beetje in paniek als ze haar veulen niet direct kan zien, maar dat is logisch.