het allerzachtste bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xMaud

het allerzachtste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 16:33

hey bokkers!

ik had een vraag,Wat is het allerzachtste bit wat er bestaat.
m.a.w bijvoorbeeld stang werkt sterker in dan trens.
het moet een bit zijn waarmee je op wedstrijd mag starten
en het moet wel een bit zijn! dus niet bitloos.

groetjes vappie_melo

Quality_R

Re: het allerzachtste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:45

Het zachtste blijft in principe een dubbel gebroken bitje, niet te dun. Mocht je nader advies willen, nodig ik je vrijblijvend uit in mijn winkel in Nuth (Ik zie dat je uit Limburg komt).

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:54

Het bit wat goed past en prettig is voor het paard. Voor het ene paard is dat een dubbelgebroken, voor de ander een rechte stang en de derde wil een enkel gebroken. De een wil dikker, de ander heel dun omdat hij niet zoveel ruimte in zijn mond heeft. De een doet het op een watertrens prima, de ander vind dat teveel wiebelen en heeft liever een bus- of d-trens en de derde houdt helemaal niet van gewiebel en is gebaat bij een kneveltrens. Is helaas een kwestie van uitproberen. Nope, het hebben van paarden is niet makkelijk.

Om te beginnen is een niet te dikke dubbelgebroken bustrens een prima uitgangspunt.

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:56

Een leren bitje is ook erg fijn!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:58

Wat Kaka zegt, misschien nog met rubberen bitringen eraan? Mijn paardje loopt heel erg fijn op een dubbelgebroken watertrens met bitringen, bol tussenstuk. Deze is wel wat dunner ;)

Nog een uitspraak:
Citaat:
Een bit is zo scherp als de ruiterhand.

Maw, als je loopt te zagen met een dubbelgebroken, is die scherper dan een stang die heel zacht gereden wordt. ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:59

enkel gebroken is helemaal niet zachter geeft enkel meer druk op de tong ipv van de lagen. Mij was dat ook verteld en mijn nieuwe paard kon er absoluut niet meer overweg, heb nu een enkelgebroken bustrens, omdat die ringen vastzitten en het bit dus stiller en stabieler in de mond ligt :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:05

Mijn paard kan ábsoluut niet met een enkelgebroken lopen, ze is met een dubbelgebroken ingereden. Ze kan niet tegen een punt die in haar gehemelte prikt, wel tegen een dubbelgebroken, dan heb je niet zo'n punt ;)

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:05

Randie, je zegt: enkel gebroken is helemaal niet zachter geeft enkel meer druk op de tong ipv van de lagen.

Enkelgebroken bitten geven in het middenstuk (waar die knikt) druk op de lagen, niet op de tong. Dubbelgebroken geeft druk op de tong. op 2 punten omdat ie 2x breekt.

Eigenlijk is dubbelgebroken SCHERPER dan enkelgebroken. Dit omdat dubbelgebroken op de tong inwerkt en te tong vele malen gevoeliger is dan de lagen!!!!!!!!

*dit kan een oneindige discussie worden, dus reageren kan hier op maar ga niet aanvallen of disussieren...*

zelf rijd ik met dubbelgebroken watertrensje en vind t heel fijn ! maar het verschilt per paard;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:07

enkel moet natuurlijk dubbel gebroken zijn :o

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:11

Elk paard vind een ander bit fijner. Mijn paard loopt bitloos nog het meest ontspannen :j

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:14

Een ongebroken bitje (niet te verwarren met een stang die heeft een hefboomwerking!) is het zachts! Hier zijn nog veel minsverstanden over, een dubbelgebroken of enkelgebroken bit werkt door een soort notenkrakereffect (kan het even niet anders uitleggen) scherper in, hij werkt door de knik ook in op het gehemelte en scherper op de tong en de lagen

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:18

ik ben het ook deels met Eva_D eens idd!! een ongebroken bitje en een stang is zoooooooo verschillend! en als je met een ongebroken bitje goed op 2 teugels kan rijden is er niets aan de hand en is het idd een super bitje!:)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:20

En voor sommige paarden is een ongebroken bit weer veel te stug en onduidelijk. Het blijft toch zoeken.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:22

Ik heb een dubbelgebroken, anatomisch gevormd Myler bit. De beiden kanten zijn afzonderlijk van elkaar te gebruiken en mijn paar doet het er super op, dit bit neemt ie ook gewoon aan zonder problemen.

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:32

daarom zo zie je maar weer. het verschilt per paard en proberen welke het fijnst is! geen enkel paard is hetzelfde en geen enkele paardenmond is hetzelfde! en de ruiterhand ook niet;)

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 17:35

oke, dus het is heel verschillend.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:43

r_oo_sj_e schreef:
Randie, je zegt: enkel gebroken is helemaal niet zachter geeft enkel meer druk op de tong ipv van de lagen.

Enkelgebroken bitten geven in het middenstuk (waar die knikt) druk op de lagen, niet op de tong. Dubbelgebroken geeft druk op de tong. op 2 punten omdat ie 2x breekt.

Eigenlijk is dubbelgebroken SCHERPER dan enkelgebroken. Dit omdat dubbelgebroken op de tong inwerkt en te tong vele malen gevoeliger is dan de lagen!!!!!!!!

*dit kan een oneindige discussie worden, dus reageren kan hier op maar ga niet aanvallen of disussieren...*

zelf rijd ik met dubbelgebroken watertrensje en vind t heel fijn ! maar het verschilt per paard;)

Hoe kan dat nou gezien de lagen aan de zijkant van de mond zitten en de knik midden in de mond?

Perev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:41

Een enkelgebroken bitje is erg zacht

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:46

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:35

ik zag laatst iemand die om zijn bit latex had zitten zodat het zachter was...

verder rubberenbitjes zijn ook zacht gok ik?
of leren?

(of wachten tot knhs bitloos toestaat ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:39

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:42

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:43

Splash_ schreef:
Ik heb een dubbelgebroken, anatomisch gevormd Myler bit. De beiden kanten zijn afzonderlijk van elkaar te gebruiken en mijn paar doet het er super op, dit bit neemt ie ook gewoon aan zonder problemen.

En mijn pony is juist veel meer gespannen met een myler, de twee keer dat ik ermee gereden heb lag ik er ook naast (1x rodeo, 1x meteen er vandoor), dus meteen weer met m'n K&K en hij deed het weer super :)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:44

Judith_M schreef:
Eva_D schreef:
Een ongebroken bitje (niet te verwarren met een stang die heeft een hefboomwerking!) is het zachts! Hier zijn nog veel minsverstanden over, een dubbelgebroken of enkelgebroken bit werkt door een soort notenkrakereffect (kan het even niet anders uitleggen) scherper in, hij werkt door de knik ook in op het gehemelte en scherper op de tong en de lagen

Precies.. Minerva reageert ook het best op ongebroken.
Ik heb eerst op enkelgebroken watertrens gereden, dat was beroerd..
Toen op dubbelgebroken, ging beter.
Toen bitloos, paard was een stuk relaxter en beter te rijden, maar had soms tijden dat ze haar eigen zin flink door kon drammen.
Nu rijd ik met een ongebroken, rubber, buigbaar, vrij dik bit. En hier reageert ze goed op! Soms een beetje in paniek als ze haar veulen niet direct kan zien, maar dat is logisch.

Wat voor bitje is dat als ik vragen mag?

TennoTenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:20

Ik zweer bij mijn sensibele paard het Nathe-bit.
Zie: http://divoza.com/shop/a.visit/4a59a9d802092d5c273fc0a8c0640691/Product/View/202221001?s=1006&h=header-hoofdstellen.jpg

Niet zo stroef als een rubber bit en veel flexibeler. Het lijkt een stang, maar je klapt het met je handen zo dubbel. Het ligt bijzonder stil in de mond en daardoor durft een paard sneller aanleuning te nemen. Ik heb mijn paard thuis ook op een leren bit gereden (geweldig!) maar daar mag je niet mee op concours. Het Nathe-bit is wel toegestaan. We rijden er nu zelfs mee in het Z1. Stang en trens is absoluut geen optie bij mijn paard.

Je moet alleen oppassen dat je paard het bit niet tussen de kiezen krijgt, zoals divoza al schrijft. Dan kan het beschadigen.