hoevaak met bitloos rijden voor goedkeuring

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

hoevaak met bitloos rijden voor goedkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 13:38

wat ik mij dus afvroeg.

Ik ben met mijn pony overgestapt op bitloos rijden.
En ben begonnen met een zelf geknutselde neusriem om te proberen.
Na een tijdje heb ik het kaakgekruiste bitlooshoofdstel van barefoot gekocht.
Dit bevalt me op zich wel goed.
Per toeval ben ik aan een LG-zaum (oftewel Glucksrad) gekomen. en heb dit geprobeerd.
Hier ben ik ook zeer over te spreken.

Nu is mijn vraag:
Wanneer vinden jullie welk systeem geschikt voor jullie en je paard/pony?
En hoevaak hebben jullie ermee gereden voordat je zoiets hebt van: JA dat is het!

Hoop dat dit zo duidelijk is

zij

Re: hoevaak met bitloos rijden voor goedkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:53

ALs je paard er goed op reageert is het imo goed. Ik kijk zelf naar de release. Als die niet goed is vind ik het niet eerlijk om van mijn paard te verwachten dat ze dan goed reageert op mijn vraag iets te doen...

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:13

ben zins gisteren ook eigenaar van lg zaum en vandaag me eerste ritje mee gemaakt, paard liep al 2 jaar bitloos dus kende het systeem.
ook hiermee reed ze heerlijk( nog te vroeg om echt iets over te kunnen zeggen natuurlijk) maar had het idee dat ze zelfs lekkerder liep.
gr.

diesels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:56

Een "ja dit IS het!" heb je meestal alleen als het verschil met vorige optoming echt heel groot is, dus de vorige echt niet goed beviel voor je paard.
Ik ben zelf nogal voor het proberen, iets is pas een blijvertje als het een paar weken constante goede reactie geeft en zowel mn paard als ik er blij bij blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:00

ik rijd met kruislings systeem ( of zonder hoofdstel )

Toen ik was over gestapt op bitloos was mijn paard veel relaxer en maakte ruimere en ontspannender passen, ook schudde ze nie meer met haar hoofd en keek nie meer chagrijnig als ik met het hoofdstel aan kwm zetten, dat was voor mij reden genoeg om te zien dt dit het beste vij ons past :)

had verschillende bitten geprobeerd en nergens ws ze zo fijn op als zonder bit

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 14:43

@Cinnepin: Dat ik zonder bit rijd staat voor mij al vast, maar ben nog niet helemaal uit over welk systeem.

@ arash: ik zal eens een tijdje met het zelfde systeem rijden en afwachten. IK hoop binnenkort ook weer les te hebben (als instructrice terug is van vakantie) en dan kan zij meebepalen.

Het idee wat ik heb bij mijn pony is dat een , voor haar, nieuw systeem goed werkt en na een tijdje minder.
Maar dat kan natuurlijk ook toevallig zijn of aan mij liggen.

Issake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:42

ik heb momenteel ook de lG zaum uitgeprobeerd, heb ze nieuw in de webshop :D ben hier ook zeer over te spreken. Vond ook dat mijn paard fijn liep, reageerde fijn, kreeg mooi stelling enalles. Vind het een erg duidelijke optoming voor het paard.