zadel maat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

B_ettine

zadel maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 12:16

mijn vriendin heeft een halfinger van 3 jaar die gaan we(mijn vriendin en ik) nu beleren.
maar we heb nog geen hoofdstel en zadel
hoofdstel is niet zo erg dat kan je verstellen maar hoe weten we welke maat zadel ze moet hebben?

alvast bedankt ;)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-07-09 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Teks iom TS aangepast

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:19

Dat moet een zadelmaker beslissen.
Laat die eventjes komen, dan kan de zadelmaker dat allemaal goed opmeten en ervoor zorgen dat je paard een goed passend zadel krijgt.

Vind je dat trouwens niet een beetje te jong, drie jaar?
Ik begrijp dat je topic daar niet over gaat,
maar ik ben erg nieuwsgierig.

Trouwens. In een ander topic heb je vandaag nog gezegd dat je Haflinger 2,3 jaar oud is.
:=

B_ettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 12:24

NOUKERD schreef:
Dat moet een zadelmaker beslissen.
Laat die eventjes komen, dan kan de zadelmaker dat allemaal goed opmeten en ervoor zorgen dat je paard een goed passend zadel krijgt.

Vind je dat trouwens niet een beetje te jong, drie jaar?
Ik begrijp dat je topic daar niet over gaat,
maar ik ben erg nieuwsgierig.

Trouwens. In een ander topic heb je vandaag nog gezegd dat je Haflinger 2,3 jaar oud is.
:=

ik ga er nu nog niet opzitten.
maar gaan nu gewoon zadeltje op doen en dan mee lopen... allemaal zulk soort oefeningen

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:32

Nouja. Als je in een ander topic al aangeeft dat ze te dun is,
zou ik ook daar eventjes mee wachten.
;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:12

Je haf is nog te dun (volgens een ander topic)
Je haf heeft dominantieproblemen met voeren (volgens topic weer een ander topic)
Je haf is nog maar 2 en je wilt al longeren maar dit lukt niet (volgens nog weer een ander topic.)

Het lijkt me verstandig dat je eens iemand in de arm neemt die goed weet hoe je met een paard om moet gaan.

Ben bang dat jij lang niet genoeg ervaring hebt om hier goed mee om te gaan.

Beleren kan je pas gaan doen als je paardje 3 is geweest. Niet meer dominant naar je is, tenminste respect voor je toont.
Je moet eerst is zorgen dat het respect en het grondwerk op orde is, dus uiteindelijk ook het longeren.

Ik zou zeggen, lekker op het land zitten en gaan grondwerken aan een halstertje. Voor de rest over een jaar of zo met de juiste begeleiding bezig gaan met je pony en niet zelf doen.

B_ettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:20

ik wil niet al longeren maar ik heb een keertje geprobeerd en toen snapte ze het gewoon niet.dat had mijn andere paardje(shetlander:) )eerst ook.
en ik wou gewoon wat tips en informatie krijgen voor als ik aan het echte werk ga.
ze heeft wel respect voor mij heel veel zelf want ik heb haar wel eens goed laten zien wie de baas is ! maar met dat voer lukt het gewoon nog niet zo goed. het is al wel wat beter geworden maar wou gewoon nog wat tips

ik heb wel genoeg ervaring ik ben al bezig met paarden sinds ik 5 ben en al die tijd ben ik altijd met paarden bezig xd

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:23

Je wilt niet al longeren, maar je hebt het wel al een keertje geprobeerd?
Dat is tegenstrijdig.
En dat je al met paarden bezig bent sinds dat je vijf bent, zegt helemaal niks over of jij ervaring genoeg hebt of niet.
;)

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:25

B_ettine schreef:
ik heb wel genoeg ervaring ik ben al bezig met paarden sinds ik 5 ben en al die tijd ben ik altijd met paarden bezig xd

Dat wil nog niet zeggen dat je genoeg ervaring hebt...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:26

Een haflinger van twee jaar hoeft nog geen zadel op. En er is ook geen noodzaak voor longeren. Wacht nog een jaartje, dan is ze naar alle waarschijnlijkheid al wat voller en volwassener. En laat dan een zadelmaker komen. Nu een zadel kopen voor zo'n jong dier is zonde. Ze groeit nog volop dus he zadel wat je nu koopt past over een paar maanden al niet meer.
Laat haar nog lekker kind zijn.

Ik ben overigens ook al vanaf mijn zesde in contact met paarden en dat is nu al 28 jaar geleden. Maar ik durf te zeggen dat ik niet alle ervaring en kennis heb. Durf ervaren mensen te vragen en ga niet dingen doen waar je geen verstand van hebt.

B_ettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:27

TessxSchatje schreef:
B_ettine schreef:

Dat wil nog niet zeggen dat je genoeg ervaring hebt...

nee dat weet ik maar ik bedoel: dat ik er wel wat van en weet en dat ik geen gekke dingen moet gaan doen.
en dat ik ook altijd nog wat kan leren over paarden

misschien klonk dat ene stukje net een beetje arrogant; sorry :o :o
Laatst bijgewerkt door B_ettine op 10-07-09 15:34, in het totaal 2 keer bewerkt

B_ettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:29

Met het topic: zadel maat? is de zadel maat niet voor mijn eigen pony maar voor een haflinger van mijn vriendin want die mag ik helpen met beleren samen met haar vader.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-07-09 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Diverse onnodige tags verwijderd en capslock verwijderd ivm schreeuwen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:34

Dat kan ;) ;) ;)
Gewoon een zadelmaker laten komen, die meet de maat op en kan je een zadel adviseren. Een onafhankelijke zadelmaker (dus niet merkgebonden) kan verschillende merken adviseren. Andere zadelmakers adviseren vaak zadels uit eigen assortiment.

Maar nogmaals ga niet klooien met je eigen haflinger op deze leeftijd. Daar ga je echt spijt van krijgen. Een zadel koop je niet voor een tweejarige, zonde geld, zonde paard.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:16

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd, graag vanaf hier alleen nog reageren als je antwoord op de vraag van de TS kunt geven

DaisyDarling

Re: zadel maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:23

Zadelmakertje laten komen, maar wacht er toch nog lekker 1 jaartje mee!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:39

Zodra de haflinger oud en sterk genoeg is om ermee te beginnen,
zou ik een goede zadelmaker vragen om zadels te komen passen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:46

de maat lepel is voor de ruiter bedoelt...niet voor het paard.
dus als je een 'dikke'kont hebt moet het 18 inch zijn,en als je klein en heel dun bent 16,5 inch...bijvoorbeeld.

de boommaat is voor het paard bedoelt....heeft hij een brede rug,hoge schoft,geen schoft,is hij smal....die dingen betreffen het paard.
de meeste zadels zijn zo gemaakt dat ze wel op de meeste paarden passen,als je paard wat 'afwijkend'is is het verstandig er een zadelmaker bij te halen...

je kunt toch wel van kennisen iets lenen om te kijken hoe het ligt?
Je moet er natuurlijk wel verstand van hebben om het te kunnen beoordelen..

B_ettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 11:29

geerke schreef:
de maat lepel is voor de ruiter bedoelt...niet voor het paard.
dus als je een 'dikke'kont hebt moet het 18 inch zijn,en als je klein en heel dun bent 16,5 inch...bijvoorbeeld.

dat wist ik al maar toch bedankt dat je het zij }>

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:13

Ik zal eerst maar eens kijken of je het geld wel hebt voor een zadel en hoofdstel. Voor een degelijk hoofdstel ben je toch al €30,- kwijt en een nieuw goed zadel toch ook wel €1500,- heb je dat geld niet begin er dan aub niet aan. Daarnaast moet je er ook aandenken dat een haflinger nog uit gaat breden waardoor het zadel nog vernieuwt moeten worden. Daarnaast moet je inderdaad een vakkundige zadelmaker zoeken en dit is niet de plaatselijke instructrice die zegt dat het zadel best goed ligt dit is een man die vakkundig ernaar moet kijken er zijn immers dingen die je zelf niet ziet. Daarnaast brengt een paard beleren veel verandwoording mee, wat doe je als je paard je ineens gaat aanvallen? Daarbij is als jullie een arm breken wat dan? Er zou minimaal zeer goede begeleiding bij moeten zijn van een instructrice (met verandwoordelijkheidsgevoel).

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:24

RUI-->HAR

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:11

3 jaar is niet jong dat is een normale leeftijd

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:17

LovesHerPony schreef:
Ik zal eerst maar eens kijken of je het geld wel hebt voor een zadel en hoofdstel. Voor een degelijk hoofdstel ben je toch al €30,- kwijt en een nieuw goed zadel toch ook wel €1500,- heb je dat geld niet begin er dan aub niet aan. Daarnaast moet je er ook aandenken dat een haflinger nog uit gaat breden waardoor het zadel nog vernieuwt moeten worden. Daarnaast moet je inderdaad een vakkundige zadelmaker zoeken en dit is niet de plaatselijke instructrice die zegt dat het zadel best goed ligt dit is een man die vakkundig ernaar moet kijken er zijn immers dingen die je zelf niet ziet. Daarnaast brengt een paard beleren veel verandwoording mee, wat doe je als je paard je ineens gaat aanvallen? Daarbij is als jullie een arm breken wat dan? Er zou minimaal zeer goede begeleiding bij moeten zijn van een instructrice (met verandwoordelijkheidsgevoel).

Ik rij altijd met goede zadels, tweedehands omdat ik niet de hoofdprijs wil betalen. Immers net als met een nieuwe auto wordt er het nodige afgeschreven in het eerste jaar :D
Vandaar dat ik de 1500 euro wel erg ruim genomen vindt. Voor 4 a 500 euro heb je best een leuk en goed zadel. Even na laten kijken door een zadelmaker en je bent voor ongeveer 600 euro klaar.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:22

of ik het er mee eens ben is wat anders maar misschien is een boomloos zadel (barefoot) een optie?
Die ligt in principe altijd goed en "groeit" makkelijker mee dan een boomzadel.

In ieder geval succes...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:22

Ja de mijne is een stuk groter, 1.70m. Die heeft ne 17" of 17.5"..
Moet er altijd wel gaan achter staan heb ik gehoord, en chekken of er nog licht door komt.

Was echt geen zicht, ben 1.58m, stond te springen als een aap om te kunnen kijken..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:34

VinAx schreef:
Ja de mijne is een stuk groter, 1.70m. Die heeft ne 17" of 17.5"..
Moet er altijd wel gaan achter staan heb ik gehoord, en chekken of er nog licht door komt.

Was echt geen zicht, ben 1.58m, stond te springen als een aap om te kunnen kijken..

En die 17 of 17,5" is dus bedoeld voor jou achterste en heeft (in principe) niets met de grootte van je paard te maken ;)

Ginger11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:58

ik zou nu nog geen zadel kopen
tot je haf is uitgegroeid want als je nu gaat
''trainen'' worden de rugspieren groter en word je haf dus ook breder...dus een zadel kopen likt me nu nog niet erg verstandig want anders moet je over een jaar of 2 weer een nieuwe kopen
xx