Staartriem of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanaaa

Staartriem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 20:42

Hoi,
Sinds een tijdje heb ik een nieuw zadel voor mijn new forestpony.
Het is een wintec 500.
Maar tijdens het rijden verschuift het altijd van links naar rechts.
Het is goed aangesingeld, en de singel is goed van maat.
Ze heeft wel een heel rechte rug.
Zou een staartriem hierbij de oplossing kunnen zijn?

Romaantje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:54

Zoals ik dit lees. Zou ik je aanraden er een zadelmaker naar te laten kijken! Want een zadel hoort niet te verschuiven, en je hoort geen staart riem nodig te hebben!
Het kan heel slecht zijn voor je pony zijn rug.

Shanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 20:56

het is op maat aangepast ;)

Romaantje91

Re: Staartriem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:03

o wat raar. want normaal gesproken hoort het niet meer te verschuiven!

dan weet ik ook niet hoe of wat.
dan kan ik je niet helpen!

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:04

Hmm. Lastig.
Er een dikker dekje onder doen?

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:05

ik zou gaan staartriem daarvoor gebruiken. Dat kan je pony iriteren.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:06

is je boom niet te groot? zo klinkt het wel namelijk heb er voor de rest ook geen verstand van hoor :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:07

een staartriem helpt niet tegen van links naar rechts schuiven. Een passend zadel doet dat niet, dus ik zou er toch door een ander naar laten kijken.

met een dikker dekje maak je een niet passend zadel niet ineens passend en kan meer problemen geven

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:11

Een staartriem zorgt ervoor dat een zadel niet te ver naar voren gaat liggen onder het rijden.
Maar wat anderen al zeggen...Als je een staartriem nodig hebt past je zadel niet...en als je zadel niet past moet je er niet mee gaan rijden...;)
Blijkbaar is je zadel dan niet goed op maat gemaakt, want anders zou hij niet schuiven....

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:22

Geen dikker dekje dus.
:D

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:26

Ik zou toch eens controleren of je wel de goede boom hebt.

Shanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 21:31

okee, bedankt ;)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:06

Beetje lastig zo te beoordelen. Ik heb ook wel eens dat mijn zadel/(vooral bij het opstappen) even verschuift. Myn horsie zet haar buik nogal uit en 'denk' altijd oké te hebben aangesingelt, maar dat valt bij het opstappen altijd zwaar tegen.
Als dat dus echt niet het geval is dan heb je wel een beetje probleem. Als hij echt op maat is gemaakt heb je dan niet iets van een 'garantie'? Want dit hoort gewoon niet. Hij moet gewoon blijven liggen zonder je pony in de weg te zitten.
Good luck:) ene... wintec is toch met verschillende bomen? misschien moet je eens een maatje kleiner proberen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:15

Volgens mij kun je aan een wintec zadel weinig anders aanpassen dan alleen de boom. Een staartriem voorkomt inderdaad het naar voren schuiven. Ik ben het alleen niet helemaal eens met wat de anderen zeggen over het gebruik ervan. Ik heb een pony gereden die zodanig gebouwd was, dat ALLES naar voren schoof, puur omdat haar buik gewoon rond was (nee, niet te dik). Zodra er een staartriem aan het zadel zat, gebeurde dat niet meer. Een staartriem irriteert alleen als ie te strak zit, endan gaat je paard ook rare bokkesprongen maken.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:41

Heb dit probleem ook bij mijn tinker gehad, die heeft bijna geen schoft en een beetje een holle rug. Ik stapte altijd op met een krukje. Het scheelde wel wat voor dekje ik gebruikte, de wat gladdere bleven glijerig een iets dikkere met meer stiksels bleven beter zitten. Wellicht is boomloos een idee?

uniek2306

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:31

lijkt mij als je een op maat gemaakt zadel hebt,dat er garantie op zit dus zou ik er gewoon mee terug gaan en nog een keer laten kijken of het wel goed zit en misschien weet je zadelmaker wel een oplossing ervoor,opstappen met een krukje helpt inderdaad tegen het scheeftrekken bij het opstijgen,en verschillende sjabraken helpen maar lijkt mij logischer om eerst ermee terug te gaan je hebt niet voor niets een zadel op maat laten maken

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:03

Is het zadel wel door een proffesional op maat gemaakt? of heeft je pony opeens meer spier gekregen? Of is ie drachtig?

ItsJustMe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:20

Ik zou ook maar eens naar je boom laten kijken......

Dagmar

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:51

RT--> HAR

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 02:25

Als je pony heel weinig schoft heeft, en ook nog eens lekker rond is, kan het inderdaad zijn dat het zadel heen en weer schuift van links naar rechts. Het heeft gewoon minder houvast dan op een paard met meer schoft. Mijn ervaring leert dat een antislipmatje in zulke gevallen goed werkt. Bij naar voren schuivende zadels vind ik ze waardeloos maar als de boel opzij schuift kan zo'n matje/onderlegger uitkomst bieden. Uiteraard nadat je een goede zadelpasser naar je zadel hebt laten kijken ;)

poederdoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:50

je kan proberen een dikker dekje eronder te doen. ;)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:36

en zadelmakers kunnen (helaas) ook fouten maken. Dus laat hem nog eens komen en probeer desnoods een ander.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:42

dat links en rechts schuiven, is dat bij elke pas? dus dat het zadel als het ware ligt te dansen op de rug? of is het geleidelijk aan tijdens het rijden dat je merkt dat het zadel naar opzij zakt?

In het eerste geval ligt je zadel waarschijnlijk te ver naar voren, en dus op de schouder. Een zadel hoort achter de schouder te liggen, op het deel van de rug dat zo goed als onbeweegelijk is.
In het tweede geval heb je ofwel een verkeerde boommaat, ofwel een heel rond gebouwde pony. In ieder geval gaat een staartriem hier niets aan veranderen. Het zadel schuift namelijk niet naar voren, maar naar opzij ;) Als je pony heel rond gebouwd is, dan zou ik aanraden om op zoek te gaan naar een zadel met een koudbloed-boom. Daarvan is het kopstuk eerder U-vormig dan V-vormig en deze liggen stabieler op ronde pony's.

Wat natuurlijk ook kan, is dat je zelf scheef zit op het zadel, en tijdens het rijden onbewust meer gewicht op je ene stijgbeugel plaatst, dan op de andere. In dat geval kan een zadel ook gaan schuiven wanneer het een behoorlijk rond gebouwde pony is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:48

staartriem dient om te voorkomen dat het zadel naar voren schuift.
Een zadel dat van link naar rechts beweegt past gewoon niet goed of er is iets mis met je paard z'n rug of jij zit onbewust scheef

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:28

Als ik jou was zou ik een zadelmaker langs laten komen.
Een staartriem is trouwens verschrikkelijk slecht voor de rug van je paard! De staart is namelijk het uiteinde van de ruggengraat....