Lang verhaal kort:
Hoe moet het bit aan het hoofdstel vastgemaakt worden. Moet de bolle kant voor (dus daar hapt hij het eerste in) of moet de rechtere kant voor?
Kort verhaal lang:
Ik ben laatst naar het Drunens Ruiterhuis gegaan om een nieuw hoofdstel en bit te kopen. Omdat ik zelf niet echt veel verstand van bitten heb, had ik om hulp gevraagd in de winkel. Er kwam iemand helpen en die leek erg veel verstand ervan te hebben (ze kon een kwartier volpraten over de voor en nadelen van een enkele en dubbele breuk). Uiteindelijk een dubbele breuk gekocht en bij de kassa vroeg ze me of ze het bit alvast moest vastmaken aan het hoofdstel. Prima! Minder werk voor mij.
Op stal aangekomen, bit in de mond, ff gekeken of ie goed lag, opgestapt en ermee wegreden. Paard lief bleek het echter toch niet echt prettig te vinden. Ik vond dit vreemd, hij is een enkele breuk gewend, maar ik dacht dat een dubbelebreuk juist prettiger zou zijn. Nouja… het zal wel wennen zijn, dacht ik. Uurtje volgereden en weer afgezadeld. Komt stalgenoot benieuwd kijken naar mijn nieuwe aanwinst, vraagt ze of het bit wel goed is bevestigd? Goede vraag
… Ikke kijken… de bolle kant was zeg maar waar hij het eerst in hapt en de rechtere kant het dichts bij zijn tanden. Het lijkt mij nu ook dat het bit verkeerd is bevestigd, maar ik ben er niet zeker van. Hopelijk snapt iemand wat ik bedoel en kan ik geholpen worden.
Bij voorbaat dank!
. Maar als je het bit vast hebt, moet je beide uiteinden tegen elkaar kunnen drukken.
)