Hoi, maakt het veel uit of je een 17,5 inch of 18 inch zadel hebt?
Waar ik rijd, heb ik een 17,5 inch zadel (verschillende merken) waar ik goed op pas en nu heb ik een 18 inch zadel te koop gezien (helaas niet in de buurt dus ik kan niet passen) nu lijkt het me dat het niet zo veel uitmaakt wat zegt de ervaring? Het is een 18 inch stubben siegfried.
Ik zit heerlijk in een 17.5 inch, en verzuip in een 18 inch, maar het ligt er ook aan hoe het zadel uitvalt qua grootte. Ook is het uitermate belangrijk hoe lang de rug van je paard is, op mijn Fries met korte rug hoef ik echt geen 18 inch te leggen, die is te lang.
aslo
Geplaatst: 08-07-09 10:10
Tja ik vind het persoonlijk wel verschil maken. Een 18 inch is voor mij gewoon te groot, ga dan teveel schuiven richting voorboom en das niet prettig.
Precies, ik zit perfect in een 17.5 inch en dit past ook prima op mijn haf. Ben bang dat een 18'' voor mijn haf te groot wordt. En ik schuif zelf ook in een 18'' zadel. Dus het ligt echt aan de lente van de rug van je paard en aan je eigen bouw.
RustyK
Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-09 11:53
bedankt voor jullie antwoorden, dan moet ik nog even verder zoeken naar een 17,5 inch :-(
als je nu lekker zit op een 17.5 zou ik daar ook zeker voor gaan!!
Phrono
Geplaatst: 09-07-09 16:51
Het hangt ook maar net af van de rug van je pony, voor pony's is een 18 inch soms al gauw te lang. Ik zou ook kijken voor een kleiner zadel, zeker als je lekker zit in een 17,5, te groot is idd ook niet fijn.
Als je zadel te groot is ga je schuiven in het zadel, is je zadel te klein dan zit je als het ware klem en krijg je druk op verkeerde plaatsen. Zit jij goed in een 17,5 inch moet je daar gewoon voor kijken.
Het ligt er ook aan hoe lang je benen zijn, ik ben zelf vrij smal maar heb extreem lange benen. Op de bok pas ik met gemak in een 17 of 17,5 inch maar op het paard moet ik toch echt een 18 inch hebben. Gewoon een kwestie van uitproberen. Het verschilt ook nog per merk en per model. Mijn springzadel is bijvoorbeeld wel een 17,5 inch.
In een 18 inch met diepe zit kun je vaster zitten dan in een 17,5 inch met een plattere zit.Let je er ook op dat het zadel niet alleen fijn voor jou moet zijn maar(zeker niet onbelangrijk) ook goed moet liggen op het paard. Passen moet je vaak zowiezo dus wel.