Overstappen zachter bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Overstappen zachter bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:07

Hoihoi,

Ik zit een beetje te denken of ik wel het juiste bit heb bij mijn tinker. Hij ontwijkt vaak druk op de teugel, als ik maar iets teveel druk aan de teugel neem staat hij meteen stil, volgt wel mijn hand bij bijv halsstrekken maar heeft toch liever niet teveel druk, hierdoor loop ik bij het rijden tegen enkele problemen aan. Ik ben er rijtechnisch al een tijd mee bezig en het is wat minder geworden maar een aantal dingen blijven duidelijk hetzelfde. Ook is hij recent door de tandarts gecontroleerd en had hier en daar een heel minimaal haakje op de kies.
Ik rijd momenteel met een dubbelgebroken trensje, ik meende dat enkel scherper was? Welk bit zouden jullie aanraden?
Ik heb iets gehoord over een happy mouth bit maar weet niet precies wat dit inhoud.

Groetjes,
Chantal

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:10

Het scheelt een beetje per paard of ze dubbel of enkel gebroken fijner vinden, de inwerking is wat anders, heeft niet per se met scherp/minder scherp te maken. Soms moet je gewoon het een en ander uitproberen voor je het juiste bit hebt gevonden. Heb je ook kritisch naar de dikte gekeken? Sommige paarden hebben een wat kleine mond en hebben liever een dunner bitje, dan een mond vol met een dikker bit, ook al is dat dan zachter.
Happy mouth ken ik niet.

cp112

Re: Overstappen zachter bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:12

Hij heeft geen extreem dikke maar ook geen dun bit. Hij heeft absoluut geen kleine mond (tinker he ;))
Ik heb nog wel een enkelgebroken liggen, hoop dat het zijn maat is, dan ga ik die een keer proberen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:16

Mijn paard heeft ook een grote harses ( mag het zelf wel zeggen hè :D ), maar die heeft toch maar weinig ruimte in zijn mond. Ook al is zijn mondspleet niet extreem kort ofzo. Voor de zekerheid gewoon eens even mondje open doen als je bit er in ligt, kan je goed inschatten of het wel lekker ligt. maar misschien heb je dat allang gedaan, dan zou ik gewoon ff uitproberen of hij met dat andere bit fijner is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:17

Ik zal het eens kijken, ging er eingelijk ook vanuit dat hij de bek wel groot zat had :+
Morgen even controle en dan zal ik ook het andere bit even proberen mits het past.

Bailey_Mar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:56

Wat je ook nog kunt proberen is in plaats van een watertrens een Bus trens kopen. Deze ligt stiller in de mond en is daarom waarschijnlijk fijner voor je paard !

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:58

ik heb paar dagen met happymouth gereden en toen weer gewoon bit heeft mij goed geholpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:51

cp112 schreef:
Ik zal het eens kijken, ging er eingelijk ook vanuit dat hij de bek wel groot zat had :+
Morgen even controle en dan zal ik ook het andere bit even proberen mits het past.

dat hoeft echt niet hoor :n
Mijn haf heeft ook maar heel weinig ruimte dus die heeft dr ook een dun bitje in. Tinker die ik vroeger gereden heb idemdito

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:02

mariewessels schreef:
Wat je ook nog kunt proberen is in plaats van een watertrens een Bus trens kopen. Deze ligt stiller in de mond en is daarom waarschijnlijk fijner voor je paard !

Een bustrens, ok, heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt. Wat is het precieze verschil?
Bitten zijn nogal aan de prijs dus ga mij eerst even goed oriënteren :+

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:20

nou een bustrens is de ene kant van de ring wat rechter (mond kant)
daardoor blijft hij stiller liggen en kun je hem minder door de mond trekken

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:22

ummm... bitloos proberen? Een bit heeft eigenlijk geen nut als je geen wedstrijden rijdt, dressuurkunstjes probeert of een makkelijk paard hebt. ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:23

Maar voor het door de mond trekken zouden bitringen toch ook helpen? Neem aan dat het dan ook wat stiller ligt (heb die dingen bij mijn andere paard ook ivm bit door de mond)

@Royen, Bitloos ga ik dus echt niet proberen met de tinker he. Dan gaan we alle kanten op behalve de goede. Met mijn KWPN'er rijd ik wel bitloos ;) (crosrope heb ik en een Marylot crosslink)
Daarbij rijd ik wel wedstrijden ;)