Zadel maar 1 inchmaat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadel maar 1 inchmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:06

Kan dit? Zijn er merken die maar 1 maat hebben?

Het zit zo dat er nu een bepaald zadel op mijn pony ligt (premiere dressuurzadel) wat pas, maar wat ik niet vaak meer kan gebruiken (omwille van extra ruiter die op ander paard rijdt waar het ook op past en het zadel is niet van mij) dus ik zoek een nieuw zadel. Maar omdat hij een kort rugje heeft en ik een idee wilde hebben wat er nu op lag qua grootte, zodat ik wist waar ik naar kon kijken heb ik eerst aan de vorige eigenaar van paard (= eigenaar van zadel) gevraagd, maar die had geen idee welke inch het was.

Nu weet ik niet of je zoiets op een zadel ergens kan terugvinden? Of te weten komen door bepaalde dingen te meten ofzo?
Anyway .. Ik heb nu eens op internet gezocht naar zo'n zadel, en ik zag alleen advertenties met 17,5 inch-zadels .. en ook een winkel waar ze het verkochten, en daar stond bij de maat ook enkel 17,5 inch.

Kan het dus dat een zadel enkel in die maat te krijgen is? Want dan weet ik genoeg :+

fjordnina

Re: Zadel maar 1 inchmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:05

Vaak staat het wel op het onderste zweetblad vermeld.

Of dit zadel slechts in 1 maat te krijgen is durf ik niet te zeggen.

Voor een pony met een korte rug kun je eens kijken naar een massimo zadel of iets in de richting van een ijslanderzadel. Massimo is sowieso kort en ijslanders hebben ook korte ruggetjes waar de zadels op aangepast zijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:48

De meeste zadels zijn in verschillende inchmaten te koop. Bij de merkzadels staat het meestal wel op het zadel vermeldt. Anders kun je zelf opmeten. Van dat nageltje op het zadelrokje, schuin door de lucht naar het midden van de lepel. Deze cm's deel je door 2,54 en dan heb je de inchmaat.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:57

zadelmaker laten komen.... dat is gewoon het allerbeste.. je zit niet alleen met de lengte van het zadel, incl kussens, maar ook met de kamerbreedte... en die kan ook divers zijn...
De meeste merken hebben verschillende breedtes en inchmaten..
en de ene premiere is de andere niet...

udss,zadelmaker laten komen,passen en meten = weten... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:02

Ik ben nog helemaal geen nieuw zadel aan het kopen? Tenzij jij zegt dat ik de zadelmaker moet laten komen om mij te vertellen wat inch het "oude" zadel is :+

Ik wil gewoon weten wat inchmaat dat is, om een idee te hebben .. Of het een 17 of 18 inch is (wat zijn rug dus kan hebben) maakt namelijk nogal wat verschil ;)

Bedankt aslo!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:12

nope,de inch maat heeft alleen te maken met de broek maat van de ruiter... :D maw de inchmaat is alleen voor jou als ruiter belangrijk, niet voor het paard... maar voor je bips :D
De kussens onder een een zadel maken daarnaast ook een verschil... die kussens maken nl contact met de rug.
Zo zijn er zadels van 16.5 inch die meer ruglengte bestrijken dan een ander merk van 18 inch...

De breedte van de kamer is ook van belang... heeft je paard small/medium of breed nodig?

waarom zou je gelijk een nieuw zadel moeten kopen om de maat van een zadel te laten op meten... doet mijn zadelmaker ook...
heeft onlangs derug van de 3 jarige gemeten en toen bleek dathet springzadel goed paste... dus geen ander zadel nodig..

En ja,dezadelmaker kan het zadel ook opmeten,en je dn vertellen welke inch maat het is,welke kamer breedte het heeft maar dat alles is nog geen garantie dat eenzelfdezadel van hetzefde merk en dezelfde maten past op je paardje...
Want als het oude zadel een opvul beurt moet hebben, dan krijg je aleen vertekend beeld...

samenvatting: vraag de expert, bel een zadelmaker.. :D