Tonglepel: Voor- en nadelen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Tonglepel: Voor- en nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:37

Ik speel met het idee om een tonglepel te gebruiken bij mijn paard. Hij krijgt wondjes van zijn sperriem en zonder die sperriem gooit hij zijn tong over het bit in de moeilijkere oefeningen.
Een lage neusriem is ook geen optie gezien de wondjes.
Ik heb een rubberen tonglepel om op het bit te klikken, wel nog nooit gebruikt.
Ik rij met een enkelgebroken bustrens met beweegbaar tussenstukje.
Wie heeft er ervaring met een tonglepel en hoe reageerde je paard erop?
De mijne heeft het nog nooit ingehad en heeft een zachte mond dus ben beetje bang dat hij gaat flippen op dat ding. Of denk ik nou helemaal verkeerd?
Gooi al jullie meningen maar in de groep over de tonglepel.

TeeGee

Re: Tonglepel: Voor- en nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:38

Mijne werd er heel sterk en stug van. Heb een metale en een rubberen geprobeerd.

Je zou eens een dubbelgebroken kunnen proberen of je bit een gaatje hoger doen.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:43

Ik zou hem gewoon even uitproberen ! Maar ik snap wel dat je je eerst even wilt orrienteren hoor. Maar je weet het toch pas echt als je hem hebt uitgetest. De tonglepel LIJKT me wel een vriendelijke oplossing (ipv je neusriem heel strak te doen ofso) maar helaas heb ik er geen ervaring mee...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:51

Ja, hij maakt zich al snel sterk en boeit zich snel op. Daarom mijn aarzeling. Bit hoger is geen optie, dat zit goed. Hij krijgt zijn tong er altijd over, hij krijgt zelfs de spiegel van de paardentandarts uit :-)
Ja dubbelgebroken bitje ben ik ook al mee aant spelen geweest om te proberen, maar hij loopt zo goed op dit bit, dat ik een goede combinatie niet wil veranderen.
Neusriem is nu ook al niet strak, beetje strakker als vroeger, er zit nu een gelpadje onder de neusriem (ook weer om wondjes te voorkomen)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:49

Is het niet belangrijker om de oorzaak te zoeken ipv een lapmiddel te gebruiken.

Stel je de vraag waarom hij het lastig vind in moeilijkere oefeningen.
Is er iets niet goed in zijn lijf? Is hij wel recht genoeg voor een moeilijkere oefening, hoe zit jij? etc etc.

Kijk eens wat verder dan de divoza gids.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:08

Hij kan die oefeningen makkelijk aan, hij kent ze al jaren en hij loopt ze goed. , en ja hij is recht. Hij wordt geregeld nagekeken wegens een oud rugprobleem (waar hij nu geen last meer van heeft) hij krijgt om de 2 weken een shiatsu-behandeling om zijn niermeridiaan beter te krijgen. Ook zijn tanden worden op tijd en stond nagekeken. En geloof me ik heb lang getwijfeld over een tonglepel, ik ben absoluut geen voorstander om vanalles aan men paard te hangen zodat hij beter loopt en ik niks meer moet doen. Ik walg daar zelfs van.
Ik heb het vooral over het oppakken in draf. Das eigenlijk het enige wat wat moeilijker gaat, hij boeit zich snel op, duwt zijn rug weg om onder de druk uit te komen en nu gooit hij dus zijn tong over het bit. (dit heeft hij al gedaan vanin het begin, het is dus niet ineens ontstaan)
Alle andere oefeningen (sb, travers, renvers, appuyementen (in elke gang) gaan heel goed. Ook oppakken in galop gaat perfect. En hij loopt heel ontspannen en fijn in de mond. Alleen het oppakken in draf lukt niet zo. We rijden al veel overgangen en schijnovergangen om dit beter te krijgen. Dat hij 1.78m is en nogal lang gebouwd helpt natuurlijk ook niet echt.
Ik krijg elke week 1x priveles en 1 groepsles op niveau. (lees heel goede lesgeefsters)
Ik zit goed (recht, lichte hand en rij op mijn zit).
Ik wou gewoon info over de tonglepel en ervaringen. Ik ben sowieso van plan hem eens te gebruiken, maar de eerste keer onder begeleiding.
Ik weet dat ik niet perfect rij en dat er nog werk aan is, maar daar ging dit topic niet over, het gaat om de tonglepel.
Toch bedankt voor de reactie, maar je kan gerust zijn dat een lichamelijke oorzaak het eerste is waar ik naar zoek en dat is nu niet het geval.

sparkle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:26

Gewoon de rubbere tonglepel proberen. Kan totaal geen kwaad! Je moet soms gewoon dingen proberen, anders zul je nooit weten hoe je paard zal reageren op bepaalde dingen. Met het trainen probeer je ook altijd meerdere technieken en blijf je ook niet vastzitten op één bepaalde techniek.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:43

Het klinkt vaag, maar bij mijn eerdere verzorgpaarden, deed een haflinger zijn tong ook over het bit.
Toen heeft de eigenaar gewoon een simpel pantykousje gepakt, en zegmaar boven het bit vastgemaakt.
Zodat het op het bit zit, ín de mond.
Het paard loopt lekker, doet zijn bit geheel vrijwillig in, kortom het probleem is weg.
Paard is gewoon gezond trouwens.

Ik zie dat ik eigenlijk geen post meer mag plaatsen, maar misschien heb je er iets aan.
Groetjes

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:31

Ik heb zelf ooit z'n pony gehad. Ik vond een tonglepel ook altijd maar eng. Toen heb ik gekozen voor een dubbelgebroken bit, hierbij deed ze het minder (als ze teveel druk of stress had, gooide ze haar tong er weer uit).

Je kunt ook een bit proberen met tongspeeltjes dat is toch net wat anders, dan kan hij ook bezig zijn.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:48

Mijn vorige paard gooide ook haar tong over het bit,
heb toen ook een tong-lepel-bit gebruikt.
(tonglepel asan het bit zelf, dus niet zoo klik ding).

Toen ben ik met western hoofdstel gaan rijden (geen neusriemen)
en sinds toen deed ze het nooit meer.