nieuw zadel dat aanpasbaar moet zijn

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

immii_clarr

nieuw zadel dat aanpasbaar moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 18:51

hallo,

binnenkort moet ik toch echt aan een nieuw zadel voor mijn jonge andalusier merrie van 4 jaar oud.
zij heeft weinig schoft, vrij korte rug, en zit nog behoorlijk in de groei.
Ik zoek daarom een zadel dat aanpasbaar blijft, een diepe, stevige zit heeft, en ik heb een budget van 1000 euro. nou is mij aangeraden een aan een wintec isabelle werth te gaan, vanwege de prijs, aanpasbaarheid(luchtkussens en verstelbare boom), alleen wil ik eigenlijk toch liever voor leer zadel gaan.

De kentaurs zijn kwa prijs/kwaliteit verhouding, diepe zit, ook wel aantrekkelijk, alleen wat ik mij afvraag is of deze zadels wel aanpasbaar blijven. kan iemand mij hier misschien antwoord op geven?

En wat voor mogelijkheden zijn er nog meer die bij mijn eisen passen? het moet wel goed zijn! wil namelijk niet haar rug verpesten, maar zit helaas ook aan bepaald budget, ben ook maar een scholier en moet het zelf betalen..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:53

Kijk eens naar een 2e hands wow..
Soms zie je ze staan van rond jouw budget..

Alleen moeten ze dan ook nog passen... maar daar hebben we diverse WOW-dealers voor.. :o

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:55

een totaal aanpasbaar zadel is er niet. Je kunt ook voor een goed 2de hands zadel gaan. Laten passen door een goede zadelmaker en dat zolang ze in de groei is 2x per jaar laten doen. Als ze niet meer groeit (vanaf een jaar of 8) dan 1x per jaar laten nakijken.

Casarell

Re: nieuw zadel dat aanpasbaar moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:57

Ineke, wat is er dan niet aanpasbaar bij een wow?
Deze zadels zijn juist volledig aanpasbaar..

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 19:03

de wow had ik zelf ook al aan gedacht, moet dan wel echt een tweedehands zien te vinden, ik zal marktplaats enzo goed in de gaten houden.. want nieuw zijn ze voor mij echt veels te duur..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:05

ik ken de wow zadels niet, maar ook die zijn in diverse boommaten verkrijgbaar dus ook daar kan een paard weer uitgroeien.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:17

Ineke2 schreef:
ik ken de wow zadels niet, maar ook die zijn in diverse boommaten verkrijgbaar dus ook daar kan een paard weer uitgroeien.

En dan zet je er een ander kopijzer in.. kost 35 euri... :o

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:29

Mocht je voor een 2ehands Wow gaan en er moeten veel dingen aan veranderd worden, kun je maar zo een paar honderd euro kwijt zijn. In zo'n geval is het toch wel prettig als de Wow al meteen goed past of met een kleine (redelijk goedkope) aanpassing goed passend te krijgen is.
verder zijn er gewoon niet veel zadels die aanpasbaar zijn. Wintec is 1 van de weinigen maar dan ook alleen wat boommaat betreft.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:36

De nieuwe ainsly vanguard en de euroriding luxor hebben een diepe stevige zit en zitten echt heerlijk.
Zijn bijna niet alle zadels aan te passen? Maar is het wel verstandig om een nieuw zadel al meteen aan te laten passen zou je dan niet beter verder moeten kijken naar een zadel die meteen goed past?

Ook ik zit met dit probleem mijn paard van 4 jaar past dus helemaal niks....heb alles al geprobeerd ik moet nu gaan zoeken naar fit 5! Omdat ik bang ben dat hij in de loop van de jaren weer gaat veranderen ben ik nu uitgeweken naar een Wintec daar kan de zadelmaker iets meer mee. Als hij straks uitgegroeit is dan kijk ik wel weer, misschien dan toch maar een opmaat gemaakt zadel.

Ik heb er ook een Kentauer op gehad en vond die niet echt heel lekker zitten had daarvoor ook de Eurorinding Tiran op gehad en een nieuwe Ainsley misschien dat het daar ook mee te maken heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door Mandy_ op 06-07-09 19:45, in het totaal 3 keer bewerkt

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 19:38

ja ik ben ook bang dat ik toch op een wintec uit ga komen.. het is denk ik niet anders kwa budget dat ik op dit moment heb en de eisen waar het verder aan moet voldoen, het zadel dat tot nu toe het dichts in de buurt komt is de wintec isabell werth..

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:43

Is dat een leer zadel of dat niet? En wat kost die eigelijk nieuw?
Ik vind het zonde dat als ik nu een duur zadel ga aanschaffen en volgend jaar misschien wel met het zelfde probleem zit. Kies ik nu liever voor een Wintec maar ook mijn voorkeur gaat daar niet naar uit. Om de gok nou te nemen daar kosten ze iets teveel voor.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 19:59

nej ze zijn van kunststof. Het is een vrij luxe type van wintec. mooie diepe zit, je kunt de kniewrongen zelf aanpassen, veel of weinig wrong, de kussens zijn met lucht en aanpasbaar. de boom is verwisselbaar, en wintec ligt op de meeste paarden wel goed. ik zou dus ook liever vooor leer gaan maar het is dus even niet anders. ik heb ook even op de bok gezeten op het zadel, en hij zat wel errug lekker moet ik zeggen! heel zacht.
ik heb me bij epplejeck alles laten vertellen over het zadel, daar koste hij in de winkel 1045 euro, maaar op internet stond hij weer voor 910 euro. de prijs ligt over het algemeen geloof ik tussen de 900 en 1000 euro. opzich een prachtig zadel, weinig onderhoud en zit lekker..
denk dat dit hem uiteindelijk toch gaat worden als hij past, laat wel een zadelmaker erbij komen om te kijken of het echt wat is.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:21

Bij mijn paard lag de wintec (500 geloof ik) toch niet lekker, ze kreeg drukplekken aan weerszijden van haar schoft. Een andere boom was niet de oplossing, die maat was goed. De kussens hadden gewoon niet de juiste vorm. Bij die was ook de lucht volgens mij verder niet aan te passen hoor (cair i.p.v. flair).
Je kunt ook niet zomaar zeggen dat je iedere wow op je paard kan leggen, het is niet voor niets een modulair zadel dat dus ook individueel aangepast hoort te zijn op je paard én jou. Jouw paard heeft b.v. een korte rug en weinig schoft. Voordeel van Wow is dan dat je de kussens kunt vervangen, b.v. kortere 17" kussens onder een 18" zitting en dan zijn er ook in de kussens zelf diverse modellen te krijgen (met/zonder tabs, bredere kamer, enz.). Vóór je zomaar een tweedehands wow koopt laat je dus eerst goed voorlichten over wat voor jou en je paard waarschijnlijk de juiste combinatie van onderdelen is. Een andere boom is niet zo duur, maar als je de kussens moet vervangen is dat toch wel een flinke kostenpost.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:24

Dat klopt..
Zoals ik ookal zei, als je voor een wow gaat, laat er dan iemand naar kijken die in wow zadels doet..
Of laat voordien iemand komen om een passend zadel aan te meten, en ga op zoek naar een 2e hands wow met die specifieke onderdelen..

Hoe dan ook.. dit is wel het zadel wat het meeste aanpasbaar blijft op een paard.. ookal veranderd hij in zijn bespiering...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:29

Kun je niet een tweedehands regulier zadel kopen bij een dealer die veel in voorraad heeft en als hij niet meer past omruilen voor een andere? Je schiet er altijd wel iets bij in natuurlijk maar als je er erg zuinig op bent is dat volgens mij niet zo'n slecht idee. En dan weet je zeker dat het altijd goed past. Bovendien verlies je in verhouding veel minder op een tweedehands zadel dan op een nieuwe als je het wilt gaan inruilen.